Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BAND TUSSEN SGP EN KLANT (6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BAND TUSSEN SGP EN KLANT (6)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Politieke partijen hebben het thans niet gemakkelijk. Hun plaats en functie in de samenleving is niet voor iedereen even duidelijk. De oorzaak van die onduidelijkheid ligt niet altijd aan buitenstaanders. Politici hebben de neiging op een technocratische wijze politiek te bedrijven. Daarmee verwijderen ze zich van het publiek. De boodschap die ze moeten uitdragen komt niet meer over. Hebben politieke partijen nog een trouwe achterban of niet meer? Hoe staat dat met de SGP?

Algemeen probleem

Het is een bekend versehijnsel dat de binding aan politieke partijen de laatste jaren is afgenomen. Daarover zijn versehillendc studies versehenen. In mijn bijdrage in 'De Banier' van 17 oktober jl. heb ik daar iets over gezegd naar aanleiding van het rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Voor een niet onbelangrijk deel hangt naar mijn mening die losse band met een politieke partij samen met het minder manifest zijn van levensbeschouwelijke stromingen. De politieke partijen zijn steeds meer naar elkaar toegeschoven.

Het maakt dan voor mensen vaak niet meer uit op welke partij ze .stemmen. De keus valt dan op een beeldbepalende politicus; de volgende keer kan het eenzelfde type politicus van een andere politieke partij zijn omdat hij jui.st op dat moment een issue aan de orde heeft gesteld wat onder de bevolking leeft.

Mensen kiezen dus steeds meer pragmatisch en minder principieel voor een bepaalde politieke partij. Wat zwart-wit gesteld zou men kunnen zeggen dat politieke partijen niet of nauwelijks meer kunnen rekenen op een vaste trouwe achterban.

Trouwe achterban

W: it van veel politieke partijen gezegd kan worden, geldt mijns inziens niet voor de SGP. De SGP heeft traditioneel een trouwe achterban. Onomwonden mag worden gezegd dat de SGP ncig steeds een vaste kern van trouwe leden heeft. Dat is iets om zuinig op te zijn, want dat is geen vanzelfsprekendheid in (jnze tijd. Tegelijkertijd zou het onverstandig zijn op onze lauweren te ru.sten en ervan uit te gaan dat in de achterban geen ontwikkelingen gaande zijn. Want die zijn er wel degelijk omdat ook wij deel uit maken van de .samenleving. Zoals dat in elke .samenleving, binnen elke vereniging of welke maat- •schappelijke organi.satie, het geval is, zijn er ook in de gereformeerde gezindte ontwikkelingen te onderkennen die van invloed zijn op de SGP. Als we letten op het cmtstaan van de partij, dan zijn de Gereformeerde Gemeenten, een bepaald gedeelte van de Nederlandse Hervormde Kerk en een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken vanouds bij de SGP betrokken. Herkenbare personen uit deze kerken zitten sinds de oprich­ ting van de partij in het partijbestuur. Nadien zijn er ook vertegenwoordigers van andere kerken in het partijbestuur bij gekomen. Tot op heden is dat nog zcj.

De SGP is vanaf de oprichting een interkerkelijke partij. Daarin .schuilt haar sterkte en haar zwakte. Aan de ene kant geeft het een warm gevoel wanneer mensen uit verschillende reformatorische kerken elkaar weten te vinden in een politieke partij die op basis van Gc: )ds Woord en de gereformeerde belijdenis politiek wil bedrijven. Op spreekbeurten kun je dat soms ervaren. Persoonlijk acht ik dit een groot goed.

De interkerkelijke samenwerking heeft er toe bijgedragen dat de reformatorische zuil is cjntstaan. Het reformatorisch onderwijs, als segment van die zuil, was dan ook lange tijd vanzelfsprekend een SGP-achterban. Dit reformatorisch onderwijs is eigenlijk ondenkbaar zonder de inzet en de inbreng van de SGP.

Aan de andere kant weerspiegelt de verdeeldheid in de kerk zich ook in de SGP. Dan wordt iets ervaren dat wij mensen alsmaar veel brokken maken en dat het helaas vaak tot onderlinge verdeeldheid en verkilling aanleiding geeft. Ook dat is een gegeven wat in het leven van de SGP niet onbekend is.

Samengevat denk ik, dat de vanzelfsprekendheid om SGP-er te zijn of SGP te stemmen minder vanzelfsprekend is. Vergeleken bij de achterban van andere politieke partijen, heeft de SGP zeker geen reden tot klagen, maar toch is het goed dit punt de nodige aandacht te geven anders kon het binnen enkele jaren wel eens een punt van zorg zijn. Wanneer ik me niet vergis, lijkt ook die vanzelfsprekendheid in het reformatorisch onderwijs weg te ebben. Er moet veel meer moeite gedaan worden om die doelgroep vast te houden. Het begrip achterban suggereert een eenheid, maar is het niet per defini- tie. We kunnen immers niet ontkennen dat er zich binnen de partij cultuurverschillen aftekenen.

Het beginsel

Het 7.0U te betreuren zijn dat, als gevolg van diep ingrijpende cmtwikkelingen in de .samenleving en in de kerken, alsook in de partij zelf, men zich in de achterban van de partij uiterlijk nog conformeert, maar innerlijk toch langzaam maar zeker van de SGP zou afgroeien. Wie zijn oor te luister legt, hoort onvrede over bepaalde zaken binnen de partij. Of is het ten diepste een afgroeien van het beginsel? Mis.schien moeten we die vraag meer centraal gaan stellen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij zelf daar aanleiding toe kunnen geven. Soms worden meningsverschillen over bijzaken getrokken in de sfeer van beginselverzaking. Er wordt gauw gedacht dat beginselvervaging het gevolg van verandering is, wat inderdaad ook waar kan zijn. Toch denk ik dat we daar voorzichtig mee moeten zijn. Temeer omdat we niet echt een cultuur kennen van omgaan met meningsverschillen.

Misschien zouden de problemen wat minder zijn wanneer een duidelijk onderscheid zou worden aangebracht tussen 'beginsel' en 'algemeen uitgangspunt'. We hebben gauw de neiging om iets tot een beginsel te verheffen. In dit opzicht is het Program van Beginselen een wat misleidende naam. Eigenlijk gaat hel om een program van uitgangspunten, want niet alles wat daar in staat, is naar mijn oordeel een 'beginsel', Het zijn belangrijke uitgangspunten, die gebaseerd zijn op HET BEGINSEL. Dat beginsel moet worden uitgedragen. De vraag op welke wijze dat moet, blijft actueel.

Klantgericht

In de kop boven dit artikel staat de term 'klant'. Dat begrip is niet gekozen om de slogan op te volgen dat de klant koning is of 'u vraagt wij draaien'. Het wil dus niet zeggen dat de SGP gehouden is alle wensen van de 'klanten' te honoreren. Dat zal gewoonweg niet kunnen, omdat de meest wezenlijke boodschap is dat Gc: )d regeert en niet het volk. De SGP zal zich niet per definitie mogen en kunnen richten naar wat de mens wil horen. De SGP is geen supermarkt die voor elk wat wils in de verkoop heeft. De term beoogt eveneens niet uit te dRikken dat de SGP op een activistische wijze het wel even zal gaan regelen.

Aan de andere kant denk ik wel dat thans meer dan vroeger aandacht moet zijn voor de ontvanger van de bocxlschap. Wat ik bedoel uit te drukken met de term 'klant' is dat de SGP. meer dan voorheen noodzakelijk was, naar de achterban toe moet en goed moet lui.steren wat er leeft.

Open ogen

We moeten ons geen doekjes voor de ogen binden, want wie alleen het Reformatorisch Dagblad zou lezen, kan vaststelleii dat de grens tus.sen de ons omringende samenleving en onze gezindte steeds poreuzer wordt. Het teruggetrokken leven in het isolement, beschermd tegen de dreigingen van buiten, heeft niet .stand gehouden. De economische factoren en communicatietechnieken zijn gaan domineren en hebben de grenzen met de buitenwereld doen vervagen. Die ontwikkeling gaat steeds sneller en zal (onmiskenbaar van invloed zijn op de politieke keus.

Er moet een dialoog ontstaan tussen de partij en de samenleving. Het gebruik van nietiwe vcjrmen van communicatie kan dan samenvallen met een algemeen maatschappelijk zoeken naar waarden en normen. Er moet een gemeenschappelijk wij-gevoel komen. Uiteraard behoeft iedereen het niet met eikaars eens te zijn. Verschillen van opvatting zijn er altijd geweest en daar dient respectvol mee te worden omgegaan.

De beginselen die de SGP begeert uit te dragen rechtvaardigen zelfvertrouwen en een open houding naar de samenleving. Dat wil niet zeggen dat het uitdragen van die bcxjdschap gemakkelijk is. Integendeel. We zullen bij het uitdragen van die boodschap ('tegen de Revolutie, het Evangelie) moeten uitdragen in een samenleving die geconfronteerd wordt met allerlei verleidingen van kapitalisme en consumentisme onder brede lagen van de bevolking.

Het is van belang op te roepen tot meedenken wat staatkundig gereformeerde politiek in een ontkerstende wereld zou moeten inhouden en welke christelijke waarden en normen er toe doen. Mensen moeten weer willen meedenken en het gevoel hebben serieus genomen te worden en in de SGP een waardige vertegenwoordiger te zien.

J.Mulder, directeur

J.Mulder,

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 1996

De Banier | 20 Pagina's

DE BAND TUSSEN SGP EN KLANT (6)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 1996

De Banier | 20 Pagina's