Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Publiciteit in de praktijk (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Publiciteit in de praktijk (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het voorlaatste nummer van De Banier is het een en ander geschreven over het belang van publiciteit voor de opkomst tijdens openbare bijeenkomsten van kies- en studieverenigingen. Het is daarnaast ook mogelijk om iets over de vereniging zelf te publiceren.

Yhordat er geschreven wordt, moet eerst worden nagedacht over de groep voor wie er wordt geschreven, de doelgroep. Daarbij is het van belang dat dit gebeurt op een aansprekende, voor de doelgroep begrijpbare en eigentijdse wijze. Dit betekent niet dat er sprake moet zijn van populair taalgebmik. Er dient gebruik te worden gemaakt van het begrippenkader van de doelgroep. Met name jongeren weten zich niet meer aangesproken door cliché's, Daarnaast is het van belang om uit te leggen wat een kies- of studievereniging is, welk doel zo'n SGP-vereniging heeft en welke activiteiten georganiseerd worden. De meest voor de hand liggende middelen -naast het in het vorige artikel genoemde persbericht- om als SGP-vereniging 'naar buiten te treden' is de folder, het informatieboekje en het verenigingsblad.

Folder

Het schrijven van een folder is minder werk dan sommigen wellicht denken. Eigenlijk is een folder niets meer of minder dan een uitgebreide advertentie. Het grote verschil zit in de opmaak van de folder en de aiimte die er is om informatie te verstrekken. In een folder kan meer tekst worden weergegeven en deze tekst kan verder worden ondersteund door ilustraties . Zorg ervoor dat de folder wat betreft de layout en papiersoort opvalt tussen alle andere papieren die de doelgroep ontvangt (vorm en boodschap hoeven niet in strijd te zijn). U zult creatief te werk moeten gaan.

Informatieboekje

Het informatieboekje is bedoeld om leden en belangstellenden meer informatie te geven dan in de folder mogelijk is. In een folder wordt meestal één onderwerp besproken, terwijl in een infcjrmatieboekje meerdere onderwerpen aan de orde kunnen komen. Te denken valt bijvoorbeeld aan de ontstaangeschieclenis van de vereniging, een terugblik op het afgelopen vergaderseizoen en een overzicht vanhen die binnen de lokale of regionale SGP een taak hebben. Sommige verenigingen nemen ook een ledenlijst op in het informatieboekje om de onderlinge contacten te versterken en de mc: )gelijkheden tot carpoolen te vergroten.

creatief te werk gaan

Verenigingsblad

Verenigingen die een actieve redactiecommissie hebben, geven soms meerdere boekjes per jaar uit. In die gevallen kan er met recht gesprtjken worden over een 'verenigingsblad'. De inhoudsopgave van deze bladen is voorspelbaar, maar dcx)r het uitgeven van meerdere num­ mers per jaar worden de mogelijkheden groter om in te spelen op de lokale politieke actualiteit. Als het goed is, is de redactiecommissie van het verenigingsblad niet hetzelfde als het bestuur Niet zozeer omdat bestuursleden geen publiciteitsfuncties Z(3uden kunnen veivullen, maar om de werkzaamheden en de verantwoordelijkheden binnen de vereniging te spreiden. Het zouden niet dezelfde mensen moeten zijn die het werk verrichten. Geef jonge mensen de kans om eens een kijkje achter de bestuurstafel te nemen, zonder direct bestuursverantwoordelijkheden te dragen. Op deze wijze kan er voor worden gezorgd dat de betrokkenheid van leden bij de vereniging wordt vergroot.

Financiën

"Voor verenigingen die al moeite hebben om de reiskosten van de spreker en de zaalhuur op te brengen is er goed nieuws. Het maken van uitnodigingen, folders en informatieboekjes hoeft niet zoveel te kosten als veelal wordt verondersteld. Fr zijn meerdere verenigingen die dankzij advertentie-opbrengsten ieder seizoen een extra spreker laten komen. Advertenties van met name (kleine) zelfstandigen en winkeliers kunnen een bijdrage in de kosten van het publiciteitsbeleid vormen. Ook het vinden van iemand die op een pc met behulp van een tekstverwerkings- en een tekenprogramma de lay-out verzorgt, levert letterlijk een waardevolle bijdrage aan de publiciteit van de vereniging. Overigens is ook een gezamenlijke uitgave van enkel kiesverenigingen in de regio een beproefd middel om kosten te dekken.

Martien van der Zwan, jeugdwerkadviseur

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 1997

De Banier | 20 Pagina's

Publiciteit in de praktijk (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 1997

De Banier | 20 Pagina's