Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Statuten en Algemeen Reglement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Statuten en Algemeen Reglement

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

TEKST & UITLEG

Het concept van de herziene Statuten en het herzien Algemeen Reglement doorloopt de reglementair vastgestelde procedure en is op dit moment in behandeling bij onze kiesverenigingen. Het is begrijpelijk dat daarover met enige regelmaat vragen voorden gesteld. Statuten en Algemeen Reglement (A.R.) zijn bepaald geen onbelangrijke documenten. Daarin wordt immers vastgelegd wat de grondslag is, welk doel wij nastreven en op v^elke v/ijze dat gedaan behoort te v/orden. Opdat het alles, ook in de partij, met goede orde zal toegaan.

Veel vragen zijn informatief van oord zijn. Zo in de trant van: Wat wordt hiermee precies bedoeld? en: Waarom is dat onderdeel gewijzigd? Een aantal vragen komt daarbij met enige regelmaat terug. Daarom kan het wellicht geen kwaad daar nog eens een keer iets over te schrijven. In dit artikel willen we ingaan op een drietal vragen. Deze zullen afzonderlijk behandeld worden, maar er loopt wel een rode draad doorheen. De rode draad van het onzekere gevoel of er misschien toch niet meer verandert dan op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn. En op zich is dat een legale vraag. Een vraag die wij van onze kant echt niet vertalen als achterdocht, of als een bewust méér achter de voorstellen zoeken dan er achter zit. Integendeel; het zou kunnen zijn dat onbewust en ongewild, goedbedoelde wijzigingen een negatief bij­ verschijnsel hebben, wat door anderen niet werd gezien of niet als zodanig werd aangevoeld. Daarom is het altijd beter de vraag te stellen dan er mee te blijven lopen en daar een ontevreden gevoel bij te hebben. De vragen waarop wij nu ingaan, luiden als volgt: J. Wat zijn de redenen - behalve om een en ander logischer in te delen en weer te geven-om de Statuten en het Algemeen Reglement te herzien? 2. In artikel IO van de concept-Statuten staat dat de partij is opgebouwd uit afdelingen, die worden aangeduid als plaatselijke kiesverenigingen. Waarom wordt in dit concept de term 'afdelingen' gebruikt, terwijl dat in de huidige statuten niet het geval is? 3. Is het waar dat in hef concept voor de nieuwe statuten de zelfstandigheid en de vrijheid van kiesverenigingen om bepaalde zaken zelf te regelen, wordt ingeperkt in vergelijking met de bepalingen in de huidige statuten? (zie o.a. de artikelen 13 en 14 van het concept).

OPDRACHT

Allereerst dus de vraag naar de noodzakelijkheid van deze herziening. Huiverig als wij zijn voor veranderingen, is dot een voor de hand liggende vraag. De praktijk van alle dag leert dat veranderingen zelden verbeteringen zijn. De vraag mag dus gerust gesteld worden. En gelukkig kunnen de vraagstellers ook gerustgesteld worden. Voor het antwoord gaan we even naar de opdracht die het Hoofdbestuur aan de Commissie Algehele Sfatuten(-enz.j Herziening meegaf. Deze luidde: "De commissie heeft als opdracht het geheel van de vigerende Statuten en Algemeen Reglement nauwkeurig te toetsen aan interne en externe besluitvorming, bestuurlijke ontwikkelingen en onderlinge samenhang en het hloofdbestuur te adviseren inzake daaruit voortvloeiende aanpassingen.

Daarnaast wordt de commissie verzocht advies uit te brengen inzake de door het hloofdbestuur zelf aangedragen punten die hierbij van belang zouden kunnen zijn. Onderdeel van het advies zal zijn een concept van nieuwe Statuten en een nieuw Algemeen Reglement."

NOODZAAK

Er kan dus sprake zijn van aanpassingen betreffende de onderlinge samenhang. Dot behoeft g'; en nadere toelichting. Daarbij is spake van 'technische' aanpassingen c.ja indeling en/of weergave. Deze nogelijkheid was ook in de vraags filing al meegenomen. Het gaat c , 5 meer om inhoudelijke aanpassir gen. En ook door was wel dege k sprake van een noodzokelijkhei Op meerdere punten voldoen d' oude statuten niet meer aan de eis n van het Burgerlijk Wetboek (BW Artikel 27, vierde lid, van dot B / schrijft bijvoorbeeld dwingend .. or dot een vereniging een aantal c derwerpen in de statuten moet rr-gelen; onder andere de naam en r ^t doel van de vereniging, de wijz van bijeenroeping van de algen ene vergadering en de benoeming \ n het bestuur. De kiesvereniginger kunnen op deze punten niet lanc sr volstaan met een huishoudelijk r glement.

Andere punten waar sprake is v n een directe wettelijke noodzaak ot aanpassing, zijn bijvoorbeeld de oprichting voor onbepaalde tijd (Statuten, art. Ij en de beëindig g van het lidmaatschap (Statuten c '. 6, 7 en 8). Meerdere voorbeeld i zijn te noemen. U vindt ze terug ~ de ortikelsgewijze toelichting.

AFDELINGEN

De tweede vraag heeft be-trekking op de aanduiding 'afdeling'. In de huidige statuten kom' heel dat woord namelijk niet voc En nu wordt er in artikel 10 van de concept-statuten wel direct aan- gevoegd dat deze afdelingen aan- geduid worden als plaatselijke k esverenigingen, moor toch! 'Plaafsy'ijke kiesvereniging' klinkt wat zelf standiger dan 'afdeling'. Dat me - e zo zijn, maar dat doet geen reef' aan de werkelijkheid. Met het woord 'afdelng'wordt aangeslcen bij de terminologie van het burgerlijk wetboek. Niet meer en niet minder. Het heeft inhoudelijk geen c > dere betekenis dan de aanduiding 'plaatselijke kiesvereniging'. In ctikel vier van de huidige statuten staat dat de partij is onderverdeeld in plaatselijke kiesverenigingen, die in hun reglement de in artikel 2 genoemde grondslag hebben aanvaard. Dat woord onderverdeelc doet toch ook al heel sterk denke" aan afdelingen. En het moet vols trekt duidelijk zijn dat ook pkv-en de kenmerken van een vereniging bezitten, daarom automatisch rechts- persoonlijkheid bezittende verenigingen zijn en daarmee dus een o'ote mate van zelfstandigheid be- Z'rten. Een zelfstandigheid die in deeuwe statuten juist méér tot z'n recht komt don in de oude.

INPERKING

De laatste vraag is de belangrijkstef-T v/ordt ook, los van de eerste'/.-ee, vaker gesteld. Betekenenderieuwe statuten een inperkingvande vrijheid en dezelfstandigheidvan de plaatselijkeverenigingen? Hiet antwoord daarop is even kortCS beslist: Nee!Wij zullen proberen dot ook duide-\> ': K te maken. We grijpen daarvoorconieuv^ terug op het hierboven alGenoemde artikel 4 van de huidigeS'cituten. Daar lezen v^^e dot de Porti; is onderverdeeld in pkv-en die inhun reglement de in artikel 2 genoemdegrondslaghebbenaanvaard.De pkv-en zijn tevens gebondenaan devastgesteldepro-C'omma'sEn in artikel 9: Alleverenigingen, , kiezen hun eigenbestuur en regelen hunwerkzaamredenbij huishoudelijkreglement, dat geen bepalingenmagbevatten, sHjdig met deze statuten of het algemeenreglementderpartij.Wanneer we daar artikel 1 3 van het concept naastleggen, is daartussen naar mijn bescheiden mening geen wezenlijk verschil te ontdekken. Het spreekt immers vanzelf dot de genoemde binding er is. Staatkundig Gereformeerd willen we zijn en dot zijn we met elkaar. Verscheidenheid in gevoelen op onderdelen behoort niet tot de onmogelijkheden, maar over de zaken die direct te herleiden zijn op het Woord van God, is er eenheid. Don hebben we het over de grondslag en doel van onze partij. Zoals die ook zijn vastgelegd in de onveranderbare artikelen 2 en 3 van de statuten. Het "algemeen deel van de toelichting" is daarin toch ook niet onduidelijk. Daar kunt u (in de derde alinea) zelfs te lezen dat juist méér dan in de oude statuten gepoogd is in de nieuwe vast te leggen dot de plaatselijke kiesvereniging een aparte vereniging is binnen de hoofdvereniging en dat het daarom aanbeveling verdient de rechtsvorm van de afdelingen uitdrukkelijk in de statuten van de hoofdvereniging vost te leggen.

EEN ZEKERE ZELFSTANDIGHEID

Omdat niet alle Banier-lezers in het bezit zullen zijn van de voornoemde toelichting, nemen we passages die van toepassing zijn op de vraag, letterlijk over: "Met betrekking tot de organisatie van de partij en de plaats van de kiesverenigingen binnen deze organisatie, zijn twee modellen mogelijk. In het ene model vormen de pkv-en de basis van de partij. In het andere model vervult de partij een spilfunctie en wordt aan de afdelingen geen rechtspersoonlijkheid toegekend. Het BW biedt ruimte voor beide modellen.

Het Hoofdbestuur heeft geopteerd voor het model waarin de kiesverenigingen de basis voor de partij vormen. In dit model hebben de kiesverenigingen een zekere zelfstandige positie. Daarbij moet er wel steeds sprake zijn van een bepaalde mate van gebondenheid aan de hoofdvereniging. Daarbij kon een vergelijking worden gemaakt met het gereformeerd stelsel van kerkregering. In dot stelsel wordt niet van bovenaf opgelegd, moor van onderaf opgebouwd. Er wordt uitgegaan van de plaatselijke gemeente, die vervolgens samenkomt met andere gemeenten in dassen en synoden".

Dot hiermee overigens voortgeborduurd wordt op de grondhouding die ten aanzien daarvan in onze partij altijd aanwezig is geweest, moge blijken uit de in kader aan dit artikel toegevoegde toelichting vanmr G.Holdijk.

ORDELIJK

Wij zijn het er over eens dot het partijleven ordelijk moet zijn. En dot houdt in dat ook op het gebied van zaken die niet tot het wezen van de partij behoren, niet iedere vereniging kon doen of laten wat goed is in eigen oog. Met elkaar vormen we de SGP, met elkaar bepalen we de regels en nemen we besluiten. En de regel is dat we ons door ook met elkaar aan houden. Dot is noodzakelijk voor een ordelijk partijleven. Statuten en reglementen behoren in dat opzicht ook, als instrumenten van het Hoofdbestuur (het wettig partijgezog) tot hetgeen -in partijorganisatorisch opzicht- over ons is gesteld. Waaraan wij om die reden ook gehoorzaamheid verschuldigd zijn. En daarmee zijn dergelijke bepalingen niet alleen van praktisch nut, maar hebben ze ook principiële betekenis.

DN

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1997

De Banier | 20 Pagina's

Statuten en Algemeen Reglement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1997

De Banier | 20 Pagina's