Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VAN GEKOOKTE EIEREN KUN JE GEEN OMELET BAKKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VAN GEKOOKTE EIEREN KUN JE GEEN OMELET BAKKEN

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van der Waal reageert in EP op Verdrag van Amsterdam

Het gebou> v van de Nederlandse Bank in Amsterdam vormde op 16 en 17 juni even het centrum van Europa. Op de Eurotop die daar vs^erd gehouden, discussieerden de Europese regeringsleiders over de toekomst van de Europese Unie. Makkelijk waren de onderhandelingen niet. Pos midden in de nacht op de laatste dag van de Eurotop konden premier Kok en Minister van Buitenlandse Zaken Van Mierio meedelen dat een nieuw Verdrag tot stand was gekomen: het Verdrag van Amsterdam. De stappen die in Amsterdam zijn gezet zijn niet groot, moor betekenen wel een verdere versterking van het Europese integratieproces.

LANGE WEG

Bij de totstandkoming van het Verdrag van Amsterdam is een lange weg afgelegd. Toen in 1992 het bekende Verdrag van Maastricht, de voorloper van het Verdrag van Amsterdam, werd ondertekend, spraken de Europese leiders af dat er in 1 996 opnieuw een intergouvernementele conferentie (IGC) bijeen zou worden geroepen. Op deze IGC, een conferentie van de lidstaten over het functioneren van de instellingen van de Europese Unie, zouden de problemen worden opgelost die in Maastricht waren blijven liggen. Een groep ambtelijke vertegenwoordigers uit de 15 lidstaten begon in 1995 met de voorbereiding van de IGC. Eind 1995 werd door deze groep een rapport uitgebracht over de knelpunten in het Verdrag van Maastricht en de mogelijkheden voor herziening. In maart 1996 werd in Turijn de IGC officieel bijeengeroepen. Eerst onder Italiaans voorzitterschap en daarna onder het Ierse en Nederlandse voorzitterschap is tot aan de Top van Amsterdam in juni dit joor druk onderhandeld. Deze onderhandelingen speelden zich af op twee niveau's. Het eerste niveau werd gevormd door de persoonlijke verte­ genwoordigers van de Ministers van Buitenlandse Zaken van de lidstaten. Voor Nederland was dat staatssecretaris Patijn. De punten waar over deze vertegenwoordigers onderhandeld hadden, werden vervolgens doorgespeeld naar de Ministers van Buitenlandse Zaken zelf, het tweede niveau. In Amsterdam hakten de regeringsleiders tenslotte de laatste knopen door. Na anderhalf jaar besprekingen en verschillende concept-verdragen werd onder Nederlands voorzitterschap uiteindelijk een nieuw Verdrag afgesloten.

VERDRAG VAN AMSTERDAM

In vergelijking met eerdere Europese verdragen, zoals het Verdrag van Rome (1956), de Europese Akte (1 987) of het eerder genoemde Verdrag van Maastricht (1992), is het Verdrag van Amsterdam maar een bescheiden stap in het integratieproces. De besluiten van Amsterdam resulteren niettemin in een grotere rol van het Europese bestuur. Een belangrijke stap is de afspraak dat vijf jaar na inwerkingtreding van het nieuwe Verdrag het asiel-, visum-, en immigratiebeleid, dat nu nog een zaak van de lidstaten is, zal worden overgedragen aan de Europese instellingen. Daarnaast is vastgelegd dat de Unie ? en grotere taak krijgt op het gebiec van de werkgelegenheid en het sociale beleid. Ook de grenscontries op personenverkeer aan de bin- ^ngrenzen in de EU worden, met u •- zondering van Groot-Brittannië, lerland en Denemarken, definitief c -geschaft.

Het Verdrag krijgt steeds meer grondwet-ochtige trekken doord" is vastgelegd dot de EU is gebasec d op de rechten van de mens en d- democratische beginselen. Daar naast is een verklaring over de s a- tus van kerken en niet-confession.jie organisaties en de afschaffing VCT de doodstraf opgenomen. Ook zijn de artikelen van het Verdrag uitgebreid met een non-discriminatiec lusule, die discriminatie op grond an geslacht, raciale of etnische afkomst, godsdienst of overtuiging handicap, leeftijd of seksuele geaardheid verbiedt. In een afzonderlijk artikel is eveneens bepaald ei : ' mannen en vrouwen gelijk moete : worden behandeld. Op institutie neel gebied zijn de bevoegdheden van het Europees Parlement uitgebreid en de positie van de voorzitter van de Europese Commissie versterkt. Tenslotte is afgesproken dot door de Raad van Ministers meer b; i meerderheid in plaats van unanin feit gaat worden gestemd.

MEERMINNEN DAN PLUSSEN

Een week na de Eurotop bracht premier Kok als voorzitter van de EU verslag uit over de resultaten aan het Europees Parlement. Met een naar Europese begrippen lange speech van 4 minuten nam Van der Waal deel aan het debat. "Onder bijzonder moeilijke omstandigheden is het Nederlandse voorzitterschap er in geslaagd op de Top van Amsterdam de IGC-onderhandelingen af te sluiten. Daarvoor alle lof. Over de inhoud van het Verdrag ben ik minder enthousiast. Ik zie ervan af om bij de afzonderlijke bepalingen commentaar te leveren. Zou ik dat doen, dan zou het aantal minnen het aantal plussen royaal overtreffen", aldus Van der VV'ool. Het grootste bezwaar van de Eurofractie tegen het Verdrag van Amsterdam is dat het voortborduurt op de oude gedachte van een verenigd Europa. Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat een groot aantal Oost-Europese landen na de val van de Berlijnse muur wil toetreden.

"Voor een Unie met in de toekomst wellicht 24 lidstaten is het niet mogelijk voort te bouwen op een model dat oorspronkelijk voor 6 lidstaten is ontworpen". Voor Europa is een andere architectuur nodig, gebaseerd op een beperking van het aantal Europese taken en een veel lager ambitieniveau. De IOC was een uitgelezen kans om hier een begin mee te maken. Het Verdrag van Amsterdam houdt juist een verdere centralisatie in van de besluitvorming. "Mijns inziens leidt dit op langere termijn tot een resultaat dat tegengesteld is aan wat beoogd wordt, namelijk belemmering van de uitbreiding, minder bestuurskracht en minder democratie", aldus de europarlementariër. Mede omdat geen rekening wordt gehouden met het feit dat de burgers zich slecht herkennen in de Europese besluitvornning die op grote afstand plaatsvindt.

Van der V/aal merkte op dat er "al te gemakkelijk van wordt uitgegaan dat we het kwaad in de wereld kunnen overwinnen en een betere safnenleving op kunnen bouwen met een ver uitgebouwde institutionele structuur". Hij verwees naar een uit­ spraak van de voormalige Franse president De Gaulle, die eens gezegd heeft dat men moeilijk van 6 gekookte eieren een omelet kan bakken. Laat staan met 15 of straks 24. "Voorwaarde voor de stabiliteit van een uitgebreide Unie is dan ook niet een sterk centraal bestuur, maar het bestaan van goed functionerende parlementaire democratieën binnen zelfstandig blijvende lidstaten. Ik hoop dat, voordat de Unie wordt uitgebreid alsnog een fundamentele discussie over de toekomstige structuur van Europa zal plaatsvinden, "

VERWORPEN

Het debat werd afgesloten met een stemming over de resoluties die naar aanleiding van de Eurotop door de politieke groepen in het EP waren ingediend. In samenwerking met de andere leden van de O-ENSgroep had de Eurofractie een eigen resolutie opgesteld, waarin het Verdrag van Amsterdam werd afgewezen. De resolutie werd door het Parlement verworpen, In plaats daarvan werd een resolutie aangenomen van de socialisten, de christen-democraten en de liberalen, die ondanks kritische kanttekeningen, het Verdrag welwillend tegemoet treden. Het EP zal na de zomer een uitgebreider verslag over het Verdrag van Amsterdam opstellen. Aan de hand daarvan spreekt het EP zich in het najaar definitief uit voor of tegen het Verdrag. Bij verdragswijzigingen heeft het EP echter alleen adviesrecht, het instemmingsrecht is aan de parlementen van de lidstaten voorbehouden.

Nadat de tekst van het Verdrag in alle talen van de Unie is uitgewerkt en in het najaar door de Europese leiders defenitief is ondertekend, moet het Verdrag nog door de nationale parlementen geratificeerd worden. In sommige lidstaten, zoals Denemarken, Ierland en Portugal, moeten de resultaten van de IGC bovendien door middel van een referendum aan de bevolking worden voorgelegd. Dat kan gezien de weerstanden die er jegen het Europese integratieproces leven nog spannend worden. Het zal dan ook nog wel anderhalf a twee jaar duren voor het Verdrag van Amsterdam inwerking treedt.

Martijn van Meppelen Scheppink

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juli 1997

De Banier | 20 Pagina's

VAN GEKOOKTE EIEREN KUN JE GEEN OMELET BAKKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juli 1997

De Banier | 20 Pagina's