Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gerust Gesteld VRAGEN van VERENIGINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gerust Gesteld VRAGEN van VERENIGINGEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op deze pagina vervolgen we de beantvs^oording van vragen naar aanleiding van de toegezonden concepten vors de Statuten en het Algemeen Reglement.

Komf er in de concept-statuten voor de okv-en ook een artikel waarin wordt geregeld dat een pkv geen buitengewone leden wenst toe te laten?

Voor een uifgebreid antwoord op deze vraag kunnen we verwijzen naar De Banier van 14 november 1996, pagina 17. Daar gaat het over de pkv en het buitengewone lidmaatschap, waarbij aangegeven wordt dat het partijbesluit inzake het buitengewoonlidmaatschap een uitbreiding van de bevoegdheid van het bestuur van de pkv-en betekent. Naast leden kunnen ze nu ook buitengewone leden toelaten. Ze zijn daartoe echter niet verplicht. In gevallen van oprechte gewetensnood t.a.v. het toelaten van buitengewone leden, deed het HB dan ook de handreiking dot de pkv in haar eigen huishoudelijk reglement (straks dus haar eigen statuten) een bepaling mag opnemen waarin staat dat de vereniging van mening is dat op grond van Gods Woord vrouwen nie* als buitengewoon lid kunnen worden toegelaten.

Dot is toentertijd geschreven met de toevoeging: en dat bij eventuele aanmelding artikel 5a, lid b van de partijstatuten in werking treedt. Achteraf bezien had die passage beter achterwege kunnen blijven. Het is griipelijk dat besturen die vanwege aan Gods Woord ontleende argumenten bezwaren hebben te­ gen bovenvermelde vrouwelijke leden, er ook bezwaar tegen hebben als andere verenigingen ze wel inschrijven. Verwijzing komt dan inconsequent over. In het concept zal daarmee rekening gehouden worden.

Is het niet mogelijk in het Algemeen Reglement een 'vergadercode' op te nemen waarin geregeld wordt wie het woord mag voeren, waarover en hoelang?

Zaken die behoren tot de orde van de vergadering worden, voor zover ze niet reglementair zijn vastgelegd, door het Hoofdbestuur geregeld. Gaat het om vragen en voorstellen, dan spreken alleen de afgevaardigden; is er een forumdiscussie, dan staat het vragenstellen open voor alle aanwezigen. Per agendapunt is dat dus verschillend. Ook waarover iets gezegd of gevraagd mag worden, is niet precies reglementair vost te leggen. Er zullen duidelijke gevallen zijn en grensgevallen. Daarin heeft de voorzitter van de vergadering ook een belangrijke taak. Hoelang iemand spreken mag, is ook per keer verschillend. Om alles met goede orde te laten verlopen kan het nodig zijn de spreektijd te beperken, of er op aan te dringen niet te herhalen wat door anderen ook is gezegd. Wanneer veel insprekers zich melden, of wanneer er een overvloed van voorstellen is af te handelen, zal de voorzitter meer behoefte hebben de spreektijd te beperken dan bij een korte agenda en weinig sprekers. Dat is niet reglementair vost te leggen.

Waarom spreekt artikel 5. 1. van de Statuten over mannen en vrouwen? Kunnen mannen buitengewoon lid worden ?

Theoretisch is dat inderdaad mogelijk. Als er de mogelijkheid is om, onder de genoemde voorwaarden, buitengewoon lid te worden van de partij, is er geen enkele principiële reden te bedenken om mannen daarvan uit te sluiten. Toch zien we onze mannen vanzelfsprekend liever actief als lid van onze verenigingen.

Waarom kan een redactionele wijziging van artikel 5 van de Statuten wel doorgang vinden, terwijl er bij andere wijzigingsvoorstellen gewezen wordt op de termijn van 3 jaar? Dot heeft te maken met het feit dot het in artikel 9 lid b van het huidige Algemeen Reglement niet gaat om de letter van het voorstel dat wordt ingediend, maar om de zakelijke inhoud daarvan. Daarom is er geen belemmering voor een redactionele wijziging die de zaak waarover het bewuste artikel handelt, absoluut onaangetast laat. En dot is in het in deze vraag genoemde voorbeeld duidelijk het geval. Inhoudelijk wordt er aan het artikel niets afgedaan of toegevoegd.

Naar onze mening zijn hiermee de vragen beantwoord, voor zover ze van belang waren voor het geheel van de Statuten en het Algemeen Reglement. Er waren ook vragen bij die dezelfde strekking hadden als door andere verenigingen ingediende amendementen. Ook vragen die inmiddels op een andere wijze zijn beantwoord. Eén vraag zal (hopelijk binnenkort) vrij uitgebreid aan de orde komen in De Banier. Dat is de vraag of er iets meer gezegd kan worden over het presbyteriale stelsel dot min of meer model heeft gestaan voor de opbouw van de partij en de inrichting van de Statuten en het Algemeen Reglement. Overigens hoeft niemand zich tekort gedaan voelen. Had u een vraag ingediend en u ziet nog steeds uit naar een antwoord? Laat het even weten en u wordt, als het maar even mogelijk is, op uw wenken bediend.

DN

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1997

De Banier | 18 Pagina's

Gerust Gesteld VRAGEN van VERENIGINGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 1997

De Banier | 18 Pagina's