Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID IN STAPHORST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID IN STAPHORST

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de vorige twee afleveringen heeft u de - bewerkte - bijdrage kunnen lezen van mr. J.G.A. Fetter, Plv. projectleider Integraal Veiligheidsbeleid op het ministerie van Binnenlandse Zaken, tijdens het op jl. 6 juni gehouden SVV-congres 'Een gezonde en veilige gemeente'. Hierna ging de heer A.J. Stolmeijer, ambtenaar bij de gemeente Staphorst, in op de wijze waarop integraal veiligheidsbeleid in de gemeente Staphorst - een 'pilot-gemeente' op dit terrein - wordt geïmplementeerd. Een bewerking van deze met gevoel voor humor en 'understatement' gehouden lezing, treft u hieronder aan.

TAKENPAKKET

De heer A.J. Stolmeijer is sinds augustus 1992 werkzaam bij de gemeente Staphorst. Hij solliciteerde in eerste instantie naar een functie bij Onderwijs en Sport. "Van sport wist ik niets af, maar dat bleek juist een pré. Toen ik 3 maanden later begon bleek mijn functie opeens met Volksgezondheid te zijn uitgebreid - want bij onderwijs zat ook logopedie,

dat door de GGD werd uitgevoerden de GGD had weer te maken met volksgezondheid."

Enige tijd later mocht onze inleider het hele welzijnsbeleid tot zijn takenpakket rekenen. Volgens eigen zeggen had hij dit te danken aan het feitdat hij "een paar domme opmerkingen (heeft) gemaa' over het subsidiebeleid van gemeente. Ik heb sindsdien mijn mond gehouden.

Onderwijs, volksgezondheid en welzijn vormen tezamen een breed terrein, maar dit werkt productief, omdat daardoor veel facetten snel met elkaar in verband kunnen worden gebracht. Onderwijs-, volksgezondheids- en welzijnsbeleid vloeien steeds meer ineen."

INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID

Het waarborgen van openbare orde en veiligheid is een verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur en het openbaar ministerie, in samenwerking met maatschappelijke organisaties. Het is van oudsher één van de belangrijkste taken van de overheid. Onveiligheid tast de kwaliteit aan van het dagelijkse leven en belemmert de participatie van de individuele burger daarin.

dat door de GGD werd uitgevoerd en de GGD had weer te maken met dit te danken aan het feit dat hij "een paar domme

MULTI­ DISCIPLINAIRE STUURGROEP

De gemeenteraad van Staphorst reageerde positief op de vraag van BiZa. Vervolgens werd een conve nant gesloten met het ministerie, waarin de gemeente zich verplichire tot het opzetten van een structureel lokaal veiligheidsbeleid, gericht op de veiligheid en de veiligheidsbeleving in brede zin. Belangrijke aspecten daarbij zijn de integrale aanpak en het creëren van een draagvlak bij overheidsdiensten, maatschappelijke organisaties, be drijfsleven en burgers. De gemeente koos ervoor om in ieder geval aandacht te besteden aan inbraakpre ventie, rampenbestrijding, verkeersveiligheid en de jeugd.

Ten behoeve van het ontwikkelen van dit beleid werd een multi-disciplinaire stuurgroep gevormd. "Dat hoort dan zo." In die stuurgroep namen de burgemeester - als verantwoordelijke voor de openbare veiligheid en de initiator van het geheel -, een vertegenwoordiging vanuit de politie en de brandweer, en een drietal ambtenaren Verkeerszaken, Openbare veiligheid en Welzijn zitting. Men overweegt de stuurgroep uit te breiden met een ambtenaar Ruimtelijke ordening.

A.J. Stolmeijer maakt deel uit van die stuurgroep vanuit de afdeling Welzijn en neemt voornamelijk het jeugdbeleid voor zijn rekening. Het is echter niet zo dat hij vanuit die positie met het ontwikkelen van het Staphorster jeugdbeleid is begonnen.

STAPPEN

Het Stappenplan van het ministerie is bedoeld om een systematische handreiking te bieden bij het ontwikkelen van een integraal veiligheidsbeleid. De eerste stap daarbij is de voorbereiding: het schrijven van een notitie, het vormen van een stuurgroep en het activeren van een budget. Deze stap is in Staphorst reeds gezet. De vervolgstappen zijn: monitoring: het verzamelen en verwerken van gegevens m.b.t. veiligheidsrisico's en onveiligheidsgevoelens en de prioriteitstelling wijken/buurten alsmede thema's onveiligheid;

analyse: het achterhalen van oorzaken van tot prioriteit gestelde problemen en het beschrijven van achterliggende oorzaken, aangrijpingspunten voor actie, betrokkenen, randvoorwaarden en te verwachten resultaat;

actie: actieprogramma laten vaststellen, benoemen van projectgroepen en uitvoeren van projecten; evaluatie: toetsing verloop projecten door stuurgroep, hernieuwde monitoring en ruggespraak met het fTiinisterie.

Op zich zijn deze stappen in elk management-handboek terug te vinden, maar in het Stappenplan Integraal Veiligheidsbeleid worden per onderdeel wel handvatten aangereikt.

Staphorst bevindt zich in de fase van de monitoring: het onderzoeken van de knelpunten inzake de objectieve en subjectieve veiligheidsbeleving. Hiertoe wordt gebruik ge­

maakt van een enquête van de gemeente Deventer die is aangepast t.b.v. de Staphorster situatie. Deze enquête wordt afgenomen bij 475 personen. Aan de hand van de gegevens wordt een knelpuntennotitie opgesteld. De gegevens worden gekoppeld aan de politiemonitor die al enige tijd door de politie wordt gebruikt. Ter ondersteuning wordt een extern bureau ingeschakeld, "want die ƒ 15.000, - moest ook op .

ACTIVITEITEN

Het integraal veiligheidsbeleid richt zich in principe op alle facetten van veiligheidsbeleving, voor alle burgers (van jeugd tot ouderen) en op alle disciplines (verkeer, wonen, milieu, educatie, welzijn). In de gemeente Staphorst waren enkele activiteiten op dit gebied reeds in gang gezet. Hier moet met nadruk genoemd worden het project Duurzaam Veilig, zijnde een samenwerking tussen gemeenten en politie in de Kop van Overijssel (KOVO). Dit project is gestart als gevolg van het relatief grote aantal verkeersslachtoffers in deze regio.

Ook was al onderzoek gedaan naar de wensen van ouderen m.b.t. hun huisvesting en naar de knelpunten die in dit verband worden ervaren.

Door de stuurgroep is het veiligheidsbeleid wel centraler in de organisatie komen te staan en worden in dat kader reeds ad-hoc-beleidsmaatregelen genomen. Zo is bijv. bij het opstellen van een contract inzake de volwasseneneducatie met name aandacht gevraagd voor de ouderen. Zo wordt er een cursus ontwikkeld die ouderen in staat stellen ervaring op te doen met het moderne geldverkeer (pinnen en chippen) en nieuwe elektrische apparaten zoals magnetron (i.v.m.de maaltijdvoorziening van Tafeltje-dekje).

lEUGDBELEID

Ook het jeugdbeleid werd in de stuurgroep geïntegreerd. Op de door hemzelf opgeworpen vraag, of bij het ontwikkelen van het jeugdbeleid ook de bovengenoemde stappen uit het Stappenplan zijn toegepast, antwoordt de inleider negatief. "Bij het schrijven van een nieuwe Welzijnsnota moest er ook een hoofdstuk komen over jeugdbeleid. Be­

leid wil zeggen dat je ergens iets van moet vinden; derhalve een stuk eigen-wijsheid. Integraal beleid wil zeggen, dat je er met anderen over moet praten. Dat wordt al moeilijker met die eigen-wijsheid.

Ik gebruik het woord 'integraal', wel eens bij beleidsstukken, vooral als ik zelf niet helemaal tevreden ben met de inhoud; dat geeft daar dan net dat extra cachet aan.

Beleid-maken impliceert ook, dat je weet wat je wilt. Nu kent de gemeente Staphorst ook het probleem van de 'hangplekkers'; u kent ze wel: de jeugd op scooters die ergens in een groepje bijelkaar komt. Enkele politieke fracties pleiten daarom voor een jeugdhonk. Ik heb aan de raad gevraagd: Wanneer is ons jeugdbeleid geslaagd? Als de hangplekkers verdwenen zijn? Ze moesten het antwoord schuldig blijven. Men besefte dat de zichtbare

Vervolg op pagina 12 problematiek - de hangplekkers - een gevolg was van andere, minder tastbare oorzaken, die vervolgens moeilijk v/oren aan te geven. Al met al geen prettig begin voor jeugdbeleid.

Nee, ons jeugdbeleid is ontwikkeld via de bekende Staphorster variant. Dat houdt in dat er niet gekozen is voor een beleidskader dot vanuit de gemeente wordt opgesteld. Er is gekozen voor een benadering dat het probleem van meet af aan breed en van onderop wordt aangepakt."

WERKGROEP 'LOKAAL ONDERWIJSACHTER­ STANDENBELEID'

De aanpak van het Staphorster jeugdbeleid vindt zijn oorsprong in de resultaten van een tweetal werkgroepen. Ten eerste is er een werkgroep 'Lokaal onderwijsachterstandenbeleid', bestaande uit de wethouder, 5 schooldirecteuren en ondergetekende. De voornaamste resultaten van een door deze werkgroep uitgevoerde knelpuntenanalyse zijn: - relatief veel kinderen met gewicht 1, 25; - taalachterstanden bij begin basisschool; - veel doorstroming naar vbo en mavo, minder naar havo en vwo; - relatief veel vroegtijdig-schoolverlaters; - scholen besteden veel aandacht aan de onderbouw; - er is een goede samenwerking tussen scholen en gemeente.

De knelpunten en aanzetten tot vervolgbeleid zijn met de besturen besproken voordat de voorstellen aan de raad werden voorgelegd. "Immers, als iedereen achter het beleid staat, moet de raad heel wat weten als ze het af willen blazen."

WERKGROEP 'JEUGDPROBLEMATIEK'

Daarnaast was er de werkgroep 'Jeugdproblematiek', bedoeld om een indruk te krijgen van de knelpunten bij de jeugd. De werkgroep bestond uit vertegenwoordigers vanuit de politie, het maatschappelijk werk, de GGD en het consultatiebureau, de schoolarts en -verpleegkundige, twee directeuren basisonderwijs, een directeur voortgezet onderwijs en ondergetekende. In deze beslotenheid is gebrainstormd over de knelpunten bij, en de oorzaken en mogelijke aanpak van de jeugd­ problematiek.

Opvallend was de eensgezindheid van deze werkgroep met name om de communicatie tussen ouders en kind centraal te stellen. Deze communicatie diende verbeterd te worden. Tevens werden problemen genoemd als 'pesten' (binnen en tussen scholen), onzekerheid bij de overgang naar het voortgezet onderwijs en een mogelijk tekort aan voorzieningen voor jongeren, als clubs, verenigingen, enz.

ADVIESCOMMISSIE

Bij de uitvoering van hun resp. opdracht hebben beide werkgroepen actief gebruik gemaakt van ondersteuning vanuit de GGD (lokaal gezondheidsbeleid) en het Onderwijs Voorrangsgebied Zwolle.

De resultaten van beide werkgroepen sloten nauw op elkaar aan, hetgeen een extra impuls gaf om verder te gaan met jeugdbeleid. Men besefte dot de gemeente onvoldoende implementerend vermogen bezat om separaat een jeugdbeleid op te zetten. "Wat heb je aan een prachtig beleid als de voornaamste maatschappelijke partners (de kerken) er NEE tegen zeggen? In dit verband is het van belang te beseffen dat EQ net zo belangrijk is als IQ. Effect van beleid is immers afhankelijk van kwaliteit, maar ook van acceptatie." Besloten werd tot het oprichten van een stuurgroep waarin de gemeente, de kerken en de vrouwenorganisaties vertegenwoordigd zijn. Hoewel de kansen laag werden ingeschat, is men er toch in geslaagd deze stuurgroep te vormen. Na een gewenningsperiode werd de stuurgroep uitgebreid met vertegenwoordigers vanuit de politie, GGD, thuiszorg en het maatschappelijk werk. In deze samenstelling kreeg de stuurgroep de status van adviescommissie aan het college, met als opdracht gevraagd en ongevraagd het college te adviseren inzake het Staphorster jeugdbeleid, mee te werken aan de uitvoering ervan en de in dit kader opgezette projectmatige activiteiten te coördineren.

PROJECTEN

De stuurgroep definieerde de volgende projecten:

* O tot 6-jarigen; * sociale vaardigheden enpesten; * overgang basis- voortgezet onderwijs; * verkeerseducotie; * gezondheid en verslaving; * vroegtijdig-schoolver _-ters; * de oudere jeugd: o.o. onderzoek jeugd/hangr. ekkers; * structureel overleg pro-essionals.

Met de projecten gericht op O - 6- jarigen, de overgang van basisnaar voortgezet onderwijs en C', oudere jeugd is men reeds gestor: Het project O tot 6-jarigen is momer iel het verst ontwikkeld. De projectgroep bestaat uit 1 1 personen > ^ n- uit de gemeente, het onderwijs, 'et Onderwijs Voorrangsgebied Zv^- ie, het consultatiebureau, de peutespeelzalen en een vertegenwoc - . ger van het landelijk project Lee; bevordering. Centraal staat de oucerskind-benodering m.b.t. de lees-6' taaibevordering. Bij dit geheel wordt de serie 'Ik ben Bas' zooi; ontwikkeld door de Reformatoris -e scholen in Staphorst betrokken. - het kader hiervan heeft het best. ' van het Reformatorisch onderwii. 'e Staphorst besloten om de OVG-ceiden die zij dit jaar niet nodig heoben - ± f 20.000, - - t.b.v. dit project aan de gemeente te schenke'.

"Dit jeugdbeleid is tot stand gekomen zonder dot we gestoord we' den door enige kennis van het befaamde Stappenplan van het min^sterie. Het was gewoon de enige weg om een aanzet te geven aarhet jeugdbeleid. Toch zijn we op dit moment in een situatie aanbeland die volkomen overeenstemt met oe bedoelingen van het integraal ve-'-gheidsbeleid."

A.C. Stolmeijer / H. van der Wal

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 september 1997

De Banier | 20 Pagina's

INTEGRAAL VEILIGHEIDSBELEID IN STAPHORST

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 september 1997

De Banier | 20 Pagina's