Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEMEENTE KRIJGT MEER MOGELIJKHEDEN OM MENSEN AAN DE SLAG TE HELPEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEMEENTE KRIJGT MEER MOGELIJKHEDEN OM MENSEN AAN DE SLAG TE HELPEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De mogelijkheden voor gemeenten om mensen aan de slag te helpen worden vereenvoudigd en uitgebreid. Dit is het gevolg van een wetsvoorstel van minister Melkert van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Met het voorstel voor de Wet inschakeling van werkzoekenden (Wiw) wordt een concrete uitwerking gegeven aan de stroomlijning van gesubsidieerde arbeid, zoals afgesproken in het regeerakkoord. Reeds in DOELWIT in De Banier nr. 6 van 20 maart jL, nog vóór de behandeling van de Wiw in de Tweede Kamer, heeft mr. J.W. van der Ham de hoofdlijnen van het wetsvoorstel toegelicht. Aan het slot van zijn artikel maakte de auteur een voorbehoud m.b.t. eventuele wijzigingen die bij de behandeling in beide Kamers in het oorspronkelijke wetsvoorstel zouden kunnen worden aangebracht. Nu de Eerste Kamer het wetsvoorstel op 3 december jl. heeft aangenomen, lijkt het ons goed de zaken voor u (nogmaals) op een rij te zetten. De Wiw zal D.V. per 1 januari 1998 ingaan.

EEN REGELING

In de bijstandswet is sinds 1 januari 1996 meer nadruk komen te liggen op het activeren van uitkeringsgerechtigden en het bevorderen van de uitstroom naar werk. Bestaande instrumenten en middelen daarvoor worden nu gebundeld in de Wiw, zodat een samenhangende en meer flexibele aanpak mogelijk wordt. Op grond van de Wiw komt er één regeling voor gesubsidieerd werk, die onder meer de banenpools en de Jeugdwerkgarantiewet yWG) vervangt. De gemeenten krijgen de beschikking over een werkfonds van ongeveer ƒ 1, 7 miljard per jaar. Daarmee kunnen zij werkloze uitkeringsgerechtigden, langdurig werklozen en werkloze jongeren activeren, scholing aanbieden en/of werkervaring laten opdoen. Maatwerk gericht op doorstroming naar regulier werk staat hierbij voorop. Als hierop geen (direct) uitzicht be­ staat, is een permanente dienstbetrekking bij de gemeente mogelijk.

JONGEREN

In de Wiw blijft het uitgangspunt van de zogenoem de sluitende aanpak van de jeugdwerkloosheid gehandhaafd. Dit houdt in dat jongeren scholing of werk krijgen aangeboden opdat ze zo kort mogelijk werkloos zijn. Gemeenten en arbeidsvoorziening krijgen van meet of aan gezamenlijk de verantwoordelijkheid om jongeren te begeleiden naar werk of scholing. Als dat binnen een jaar niet is gelukt, kan de gemeente de jongere een gesubsidieerde plaats aanbieden. De nieuwe sluitende benadering zal gelden voor alle werkloze jongeren onder de 23 jaar, dus ook voor niet-uitkeringsgerechtigden (16- en 17-jarigen),

De belangrijkste instrumenten van de Wiw zijn de dienstbetrekking en de werkervaringsplaats. De dienstbetrekking bestond al bij de banenpool en de JWG. De werkervaringsplaats is voor de gemeenten een nieuw instrument om werkzoekenden bij een reguliere werkgever met loonkostensubsidie werkervaring te laten opdoen.

DIFNSTBETREKKINr,

De dienstbetrekking houdt in dat gemeenten langdurig werklozen en werkloze jongeren in dienst nemen en vervolgens detacheren bij reguliere werkgevers in zowel de collectieve sector als de marktsector. Het belangrijkste verschil met de situatie in de banenpool en de JWG is dat de dienstbetrekking gecombineerd kan worden met scholing en financiële stimulansen voor werknemers om zo gauw mogelijk regulier werk te vinden. Ook kan de dienstbetrekking een schakel zijn in een langer traject, dat bijvoorbeeld bestaat uit scholing, vervolgens een dienstbetrekking en ter afsluiting een werkervaringsplaats en doorstroming naar een reguliere arbeidsplaats. In eerste instantie geldt voor de dienstbetrekking een arbeidsovereenkomst voor twee jaar. Mensen van wie na twee jaar blijkt dat zij vooralsnog op gesubsidieerde arbeid zijn aangewezen, kon een arbeidsovereenkomst voor onbepaal de tijd worden aangeboden. De dienstbetrekking kent in beginst een werkweek van 32 uur en een beloning op het niveau van het we' telijk minimumloon (voor jongeren het minimumjeugdloon). De gemee te mag meer uren aanbieden ols a: ' nodig is om iemand uit een uitkeringssituatie te halen. De huidige werknemers in de banenpool houden hun aanspraken, zoals een vo' ledige werkweek en een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijc Ook minder dan 32 uur is mogelijk met name voor mensen met een arbeidshandicap of voor alleenstaan de ouders die de zorg hebben vod één of meer jonge kinderen. Het aantal dienstbetrekkingen dat in het kader van de Wiw kan worden gerealiseerd, wordt geschat op circa 52.000 in 1998 oplopend tot rond de 56.000 in 2001. Momenteel hebben 23.000 jongeren een JWG dienstbetrekkingen zijn er 23.000 banenpooldeelnemers.

WERKERVARINGS­ PLAATS

De werkervaringsplaats in de Wiw is voor de gemeenten een nieuw middel om mensen uit de doelgroep in dienst van een reguliere werkge ver werkervaring te laten opdoen. Hierbij kan geld uit het fonds wor- den ingezet voor een tijdelijke loonkostensubsidie aan de werkgever, maar ook voor scholing of voor de toekenning van een financiële stimulans aan de v^/erknemer om zelf een reguliere baan te zoeken. De v^erkervaringsplaots bouwt voort op de ervaring die momenteel wordt opgedaan met de bonen die in het kader van de Subsidieregeling experimenten activering van uitkeringsgelden ('Melkert-2') worden gerealiseerd.

WERKFONDS

De uitkering aan de gemeenten voor het Werkfonds bestaat uit drie onderdelen;

* een basisbedrag van f 17.000, - - dat bij het rijk gedeclareerd kan worden per gerealiseerde dienstbetrekking of werkervaringsplaats (raming totale kosten in 1998: circa f 957 miljoen);

* een vooraf vastgesteld budget voor aanvullende kosten van arbeidsplaatsen (totale kosten: circa f 394 miljoen in 1998), gekoppeld aan een minimaal te re­ aliseren aantal arbeidsplaatsen; dit budget is bedoeld om werklozen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt (2 tot 3 jaar werkloos dan wel 3 jaar of langer), voor wie alleen het basisbedrag onvoldoende is, toch te kunnen plaatsen;

* een jaarlijks budget voor scholing, financiële stimulansen en kinderopvang (circa f 267 miljoen).

FINANCIERING

In het Werkfonds worden verschillende geldstromen gebundeld, namelijk de middelen die nu voor de financiering van de JWG en de banenpoolregeling beschikbaar zijn en de subsidies die het Centraal Bureau Arbeidsvoorziening voor de banenpoolplaatsen verstrekt. Daarboven zullen middelen uit het Fonds Sociale Vernieuwing aan het gemeentelijk Werkfonds worden toegevoegd. Dit zijn middelen die indertijd vanuit de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werk­ gelegenheid in het Fonds Sociale Vernieuwing zijn gestort ten behoeve van onder meer de uitvoeringskosten voor de JWG en de startgelden banenpools.

LANDELIJKE PROJECTEN

De landelijke projecten die nu langdurig werklozen plaatsen in het kader van de experimenten activering van uitkeringsgelden (zoals bijvoorbeeld Samen Werken) kunnen ook na de invoering van de Wiw betrokken blijven bij de creatie van werkervaringsplaatsen. De verantwoordelijkheid komt in de Wiw bij de gemeenten te liggen, maar zij kunnen de uitvoering uitbesteden, gebruik makend van de ervaring die de landelijke projecten hebben opgedaan. De Wiw biedt bovendien voordelen boven de huidige experimentele regeling. De doelgroep, de financiering en de voorwaarden in de Wiw zijn ruimer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 december 1997

De Banier | 20 Pagina's

GEMEENTE KRIJGT MEER MOGELIJKHEDEN OM MENSEN AAN DE SLAG TE HELPEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 december 1997

De Banier | 20 Pagina's