Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WOORDEN EN DADEN (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WOORDEN EN DADEN (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hef ging in de vorige bijdrage over de vraag of iemand die namens de SCP geroepen wordt te getuigen, zelf een levende getuige moet zijn. Iemand de v/erkelijk deel heeft aan Christus en leeft uit hiem, Die het Leven is.

Deze vraag werd door mij bevestigend beantwoord. Enkele tegenwerpingen werden door mij in het vorige artikel beantwoord. Op enkele anderen wil ik nu ingaan.

Het gaat toch om de waarheid, niet om de man?

Als iemand toch maar spreekt naar het Woord Gods is dat toch het belangrijkste? Het gaat toch niet om degene die getuigd, het gaat toch om het getuigenis, of dat zuiver is? En God gebruikt toch uiteindelijk geen mens, maar Hij gebruikt toch Zijn Woord?

Daar zit op zichzelf wel waarheid in deze tegenwerping. Het gaat niet om de mens. Het gaat om de waarheid Gods.

Maar als die waarheid vertolkt wordt door een natuurlijk mens zijn er toch grote gevaren:

- De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn, want ze worden geestelijk onderscheiden. Zo worden ook in onze kring van hoofdzaken, bijzaken gemaakt, van bijzaken, hoofdzaken. Komt het niet daaruit voort dat men de waarheid niet verstaat, zoals ze in Christus Jezus is? De Heere Jezus verwijt de Farizeeën en Schriftgeleerden van Zijn dagen, dat zij de mug uitzuigen en de kemel doorzweigen. Zij wierpen zich bij uitstek op als verdedigers der waarheid.

- De wijze waarop men de waarheid Gods uitdraagt kan ook een verhindering zijn om anderen te overtuigen. Als dot gebeurt op een wijze die koud en hord is. Als dat gebeurt op een schijnheilige manier waar iemand makkelijk doorheen prikt dan doet dot getuigenis meer kwaad dan goed. De apostel Paulus spreekt van een klinkend metaal en een luidende schel, als de liefde tot God en de naaste ontbreekt. Het klinkt vols in de oren, zelfs van een werelds mens. Verachting van Gods Woord en bespotting zijn vaak het gevolg. Het is de bede van een le­ vend christen, dat de Naam van de Heere om zijnentwil niet gelasterd worde. Een ootmoedig en liefdevol getuigen vanuit de vreze Gods dwingt vaak respect of, zelfs bij andersdenkenden. Ook al zat spot en smaad de levend getuige niet ontgaan. Maar de meeste spot en haat had de Heere Jezus van de koude, harde godsdienst van Zijn dagen.

Als "de waarheid" koud, hard en hoogmoedig wordt uitgedragen dan stoot dat af. Daarom mogen we aan de Bijbelse eis niets afdoen, dot wie publiek voor Gods waarheid uitkomt, zelf iets van die waarheid moet verstaan en beleven. Maar waar vinden we die mensen?

WIE VIND JE DAN NOG?

Ja wie vind je dan nog en hoe vind je ze? Als we alle vertegenwoordigers in kamers, staten en raden of waar ze ook arbeiden met die vraag zouden confronteren. Wie zal vrijmoedig durven getuigen een levend kind des Heeren te zijn. En als er kandidaten worden gezocht, hoe komen we er don achter dat iemand de vreze des Heeren deelachtig is?

Het is voor ons mensen moeilijk om over mensen te oordelen. Daar past ons uiterste voorzichtigheid. Alleen de Heere kent het hart en proeft de nieren. Ook onder ons is er vaak een verschillend geestelijk klimaat. Sommigen kunnen te gemakkelijk zeggen en menen een kind van God te zijn en ze zijn het niet. Anderen achten dit zo'n grote zaak, en dat is het, dat ze het zich niet durven toe-eigenen, terwijl toch hun ziel dorst naar God, de levende God. En zij toch een verborgen leven met God kennen. Wie zal dat uitmaken? De Heere alleen. Toch zijn daarbij nog wel wat opmerkingen te maken.

- Wij moeten er allen van overtuigd zijn dat wij dringend behoefte hebben aan mannen die een levend getuige zijn en daarom een levend getuigenis loten horen. Aan die mensen die dicht bij de Heere leven. En daarom geen compromis met het kwaad kunnen sluiten. Daar moeten we meer van doordrongen worden, dot wij aan zulke mensen dringend behoefte hebben. Daar mogen wij ook om smeken. Of de Heere ook onder het opkomende geslacht nog werken wil. Zodat er als de ouderen wegvallen, jongeren in hun plaats komen die niet bezet zijn met de ijver van Jehu, maar die de Geest van Jezus hebben. Ai te gemakkelijk wordt er vaak van uit gegaan, dat dat eigenlijk niet echt nodig is als we geroepen worden in het openbaar voor de Heere en Zijn zaak uit te komen. En dat is een ernstige misvatting.

- Wij worden niet geroepen om als een soort curatorium te oordelen over de geestelijke staat van anderen. Maar als we geroepen worden op een of andere wijze publiek voor Gods Naam en zaak uit te komen, don moeten we aan onszelf die vraag wel stellen. Don moet ons dat uitdrijven naar de binnenkamer, om persoonlijk het antwoord van de Heere te mogen vernemen. Wij bidden zo vaak en makkelijk om Gods zegen. Moor als we Christus verwerpen. Zijn bloed onrein achten, kunnen we dan zegen verwachten?

De Heere is met degenen die Hem vrezen. En Zijn Aangezicht tegen degenen die kwaad doen. En zeker is het ongeloof het grootste kwaad en de baarmoeder van alle zonden.

O, dat de zaken ons toch in de nood zouden brengen en uit zouden drijven naar Gods genadetroon. Opdat de Heere nog wonderen onder ons zou doen. Zijn Naam is toch Wonderlijk?

Ds. D.J. Budding

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 december 1997

De Banier | 20 Pagina's

WOORDEN EN DADEN (3)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 december 1997

De Banier | 20 Pagina's