Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PUBLICITEIT IN UITVOERING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PUBLICITEIT IN UITVOERING

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit nummer van De Banier dat in het kader van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen bij alle SGP-leden en donateurs in de brievenbus valt, zou het nogal vreemd staan v/anneer in DOELWIT - hét katern voor SGP-gemeentebestuurders - aan dit feit geen aandacht zou v/orden besteed.

Het is gebruikelijk dat bij de campagne voor de lokale verkiezingen ook de zittende raadsleden nadrukkelijk worden betrokken. Immers, zij vormden de afgelopen zittingsperiode 'het gezicht' van de partij die zij vertegenwoordig(d)en. De kiezer zal ongetv\^ijfeld bij zijn of haar keuze in het stemhokje laten meewegen hoe of de 'favoriete' partij het heeft 'gedaan'. Natuurlijk, het valt voor een fractie of individueel raadslid niet altijd mee om alle wapenfeiten even goed over het voetlicht te krijgen. Dat is een kwestie van communicatie, van propaganda. Veel politici 'worstelen' - vooral in een tijd van verkiezingen - met de vraag hoe zij, als zijnde niet professioneel op dit terrein, zo optimaal mogelijk propaganda kunnen voeren. Vandaar in kort bestek een paar handreikingen.

COMMUNICATIE

Communicatie is, eenvoudig gesteld, 'het maken van contact'. Het woord is afgeleid van het Latijnse woord communicatio. Dat betekent letterlijk meedelen. Het begrip communicatie is de laatste jaren steeds veelomvattender geworden. Elke vorm, elke manier waarop boodschappen worden uitgezonden kan eigenlijk communicatie worden genoemd. Communicatie ontstaat wanneer een door een zender uitgezonden boodschap door een ontvanger wordt waargenomen. Zo is communicatie dus bijvoorbeeld een gesprek met een ander. Maar ook het geven van informatie oyer producten (reclame) of het kenbaar maken van meningen of het overdragen van informatie of kennis wordt communicatie genoemd.

Als iemand, 'de zender', communiceert met een ander, 'de ontvanger', spelen bepaalde belangen vaak een grote rol. In verreweg de meeste gevallen van communicatie is het doel de ander te beïnvloeden en/of te overtuigen. Als de bedoelingen op de ontvanger overkomen, is er eigenlijk pas spra van goed contact, va geslaagde communicatie. Hoe theoretisch het bovenstaande ook lijkt, het is goed om er eens bij stil te staan hoe gerichte communicatie werkt. Daardoor wordt veel duidelijk over het hoe en waarom. En dat is heel belangrijk voordat wordt overgegaan tot praktische uitvoering

communicatie. Het logisch overdenken van een propaganda-actie is alleen dan zinvol als u op de hoogte bent van de technieken die mogelijk zijn en bij communicatie kunnen worden toegepast. Wie een goed totaalplan voor publiciteit of propaganda wil opzetten heeft daarvoor enige basiskennis nodig. Ons advies aan niet-professionele reclamemakers: denk niet dat u het zonder die algemene theorie ook wel redt. Er zijn veel goede campagne-handboeken op de markt. Maak er gebruik van!

PERSOONLIJKOF " " • lONLIJK

De meest effectieve vormen van communicatie zijn meestal heel persoonlijk op de ontvanger gericht. Zo kan in het persoonlijk gesprek persoonlijke accenten worden gelegd. Accenten die optimaal zijn afgestemd op de ontvanger, die op zijn beurt direct kan reageren. Helaas is een persoonlijk gesprek niet altijd mogelijk. Een toespraak is minder individueel gericht.

Behalve deze vormen van zeer persoonlijk gerichte communicatie, kennen we de onpersoonlijke communicatie. De vormen zijn veel afstandelijker. Er is geen sprake van direct persoonlijk contact. Natuurlijk is deze vorm van communicatie wel zoveel mogelijk afgestemd op de ontvangers. Want wat u ook maakt: een advertentie, een folder of een persbericht; altijd geldt dat propaganda/publiciteit doelgericht moet zijn.

ACCENT

Over de doelstelling - wat wilt u bereiken? - en de doelgroepen - op wie richt u zich? - zijn wij het als SGP'ers snel met elkaar eens. Ook het gegeven dat de SGP-boodschap krachtig en onderscheidend, begrijpelijk, geloofwaardig, stijlvol en overzichtelijk moet zijn, hoeft geen discussie op te leveren. En als het gaat over de keuze van de juiste media-kanolen, zult u begrijpen dat radio en tv voor de SGP geen optie vormen. Hoewel in onze campagne hèt accent moet liggen bij de boodschap, mag de verpakking ervan zeker niet worden veronachtzaamd. Er resten ons echter nog andere media-kanalen waarvan ook effectief en efficiënt gebruik kan worden gemaakt.

HUISSTIJL

De verschillende communicatievormen die voor het overbrengen van een boodschap kunnen worden gebruikt dienen allemaal één doel: de grootst mogelijke bekendheid te geven aan die boodschap. Daarbij speelt de uniformiteit van de verschillende onderdelen - in visuele zin - een heel belangrijke rol. Uniformiteit van verschillende (grafische) uitingen wordt ook wel huisstijl genoemd. Een consequent opgezette huisstijl die ook even consequent wordt doorgevoerd, leidt tot herkenning temidden van de vele beelden en tekens die om het hardst de aandacht van het publiek proberen te trekken. Op langere termijn kan dat uiteindelijk ook erkenning opleveren in de zin van aanvaarding, kunnen plaatsen, positief erover denken. De huisstijl van een politieke partij moet echter méér zijn dan een aansprekend logo op briefpapier of enveloppe. Heel belangrijk - en dus niet minder aandacht eisend - zijn ook: * Het product of de dienst; het ideaal, het program waarvoor de partij staat, maar ook minder concrete zaken als bijvoorbeeld de organisatie van een verkiezingsbijeenkomst of de presentatie op een verkiezingsmarkt;

* De service; de manier waarop informatie wordt gegeven, de behandeling van klachten, het geven van inlichtingen en voorlichting; * De persoonlijke communicatie; de wijze waarop de lokale bestuurders of kiesvereniging de (potentiële) kiezers het gevoel geeft 'serieus te worden genomen' of de 'toon' waarop zij te woord worden gestaan;

* De onpersoonlijke informatie; niet alleen de inhoud van advertenties, folders, voorlichtingsmateriaal en persberichten, maar ook de vormgeving, het kleurgebruik, de typografie e.d. Met een goede huisstijl - in de zin van bovengenoemde 'ruime' interpretatie van het begrip - wordt voorkomen dat steeds weer nieuwe creatieve beslissingen moeten worden genomen over zaken waar in een hectische periode als de verkiezingen eigenlijk geen tijd voor is. Een goede huisstijl dwingt tot zorgvuldig werken.

wordt vervolgd

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 1998

De Banier | 32 Pagina's

PUBLICITEIT IN UITVOERING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 1998

De Banier | 32 Pagina's