Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PUBLICITEIT IN UITVOERING (SLOT)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

PUBLICITEIT IN UITVOERING (SLOT)

4 minuten leestijd

Campagne voeren houdt in dat u op alle fronten bezig bent een boodschap over te brengen. Het effect van een campagne v\^aarbi| de verschillende acties op elkaar zijn afgestemd is groter dan wanneer u te hooi en te gras bezig bent. En het ene campagne-onderdeel kan later in de 'strijd' worden geworpen dan het ander. Een goed geplande en getimede campagne op basis van een zorgvuldig uitgestippelde strategie werpt zijn vruchten af.

Hier volgt een aantal tips voor 'gratis' publiciteit, die u kort voor de verkiezingen wellicht nog goed kunt gebruiken.

PERSOONLIJK GESPREK

Affiches, folders en ander propagandamateriaal mogen dan nog zo mooi zijn uitgevoerd, een persoonlijk gesprek heeft de meeste overtuigingskracht. Het is dan ook zaak dat de SGP op verkiezingsmarkten met een goed bemande stand vertegenwoordigd is om - potentiële - kiezers te woord te staan.

Belangrijk daarbij is dot u kunt luisteren; een activiteit waar niet iedereen even sterk in is. Toon begrip en belangstelling. Spreek heldere en verstaanbare taal. Blijf bij uw hoofdpunten. Voor-oordeel en ver-oordeel niet; probeer de indruk te vermijden dat de waarheid uitsluitend aan uw kant ligt, want dan eindigt het gesprek in elk geval in niets.

Ook als u niet met mensen praat, communiceert u. Nog steeds geldt, dat kleren de man maken. Zorg dus dat u er netjes en representatief uitziet. Maar besef ook dat het niet alleen in 'de buitenkant' zit.

Een christelijke en consequente levenshouding dwingt respect af en is vaak overtuigender dat welk argument ook.

TOESPRAAK

Het voordeel van de mogelijkheid van directe respons geldt ook voor de toespraak. U moet die uitbuiten. Toespraken kunnen vervelend zijn. Of ook te lang. Voor een spreker die de aandacht van zijn publiek wil vasthouden is een goede voorbereiding het halve werk.

Er zijn maar weinig sprekers die in staat zijn hun voordracht uit te spre­ ken zonder die vantevoren volledig op papier te hebben gezet. En het is helemaal geen schande als zij die gewoon voorlezen. Zelfs aan het Binnenhof is het de gewoonte dat zelfs de meest bekwame redenaars hun bijdragen aan het debat veelal 'van het papier voordragen. Evenmin ongebruikelijk om een spreken die door een ander is geschreven. Ook daarin is men u in 'Den Haag' reeds voorgegaan.

INGEZONDEN BRIEVEN

Elke krant kent wel een speciale rubriek waarin lezers mogen reageren op geplaatste artikelen of hun hart kunnen luchten over bepaalde (actuele) onderwerpen. Ook u kunt in het kader van uw campagne van deze mogelijkheid gebruik maken. Zo kunt u naar aanleiding van een bepaald artikel de krantenlezer met het SGP-standpunt inzake het onderwerp in kwestie confronteren. Uiteraard moet u wel maat houden bij het versturen van ingezonden brieven. Wanneer u de pers constant bestookt met uw meningen is de irritatie-grens snel bereikt. Formuleer zo kort en bondig mogelijk, maar hou de essentie overeind. Vermeld altijd uw naam en adres.

PFRSRFRirHTFN

Een goed contact met de pers is - niet alleen in verkiezingstijd - van groot belang. Dat contact wordt mogelijk wanneer u selectief van hen gebruik maakt. Denk niet te gauw dat 'nieuws' waar ü belang bij heeft, ook daadwerkelijk nieuwswaarde bevat. Een groot deel van de dagelijkse stroom nieuwsaankondigingen belandt rechtstreeks in de prullenbak.

Nieuws dat voor de kranten- of bladenlezer van belang is, kunt u via een persbericht melden. U moet daarbij vooraf goed bedenken, of u via de krant waarheen u uw bericht wilt versturen, ook daadwerkelijk uw beoogde specifieke doelgroep zult bereiken.

Stuur uw persbericht altijd zonder begeleidend schrijven. Uit het feit dat u een bericht verstuurt blijkt al dat u plaatsing ervan belangrijk vindt. Daar hoeft u krantenredacties niet extra op te wijzen. Zij beschouwen het lezen van begeleidende briefjes als tijdverspilling.

Formuleer uw boodschap kort en krachtig. Beperk u tot de essentie; vermijd 'reclamepraatjes'. Een persbericht is geen brief; 'geachte...' als aanhef en 'hoogachtend' ter afsluiting zijn volstrekt misplaatst.

Mededelingen voor de redactie komen u aan het einde van het persbericht onder het kopje "Noot aan de redactie". Uiteraard ook zo kort mogelijk geformuleerd.

Vraag nooit een bewijsexemplaar van de krant waarin uw bericht is opgenomen. Als een redactie merkt dat u de krant wel voor uw doel wilt gebruiken, maar uzelf geen abonnee bent, komt dat negatief over. Koop 'm dan liever.

ZEGEN

Het is aan u om te bepalen welke van de hierboven geschetste 'gratis' campagne-onderdelen u wanneer wilt inzetten. Realiseer wel, dat deze ook elk hun eigen beperkingen hebben, en dat u een goed geoliede campagne onder het mom dathet-ook-goedkoper-kan, dus niet nodeloos moet gaan afremmen. Weet ook dat bij elke campagne - 'duur' of 'goedkoop' - Gods Zegen van onschatbare waarde is. Een goede campagne gewenst.

N.a.v. B. Bookman e.a.. Publiciteit in uitvoering

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 februari 1998

De Banier | 20 Pagina's

PUBLICITEIT IN UITVOERING (SLOT)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 februari 1998

De Banier | 20 Pagina's

PDF Bekijken