Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

SLOWAKIJE

Eind maart komt er (weer) meer duidelijkheid over de toetreding van nieuwe lidstaten tot de Europese Unie. Na de behandeling van dit onderwerp in maart door het Europese Parlement zal ook de Europese Raad zich binnenkort uitspreken op dit punt.

Op 1 1 maart namen de leden van het EP in Straatsburg twee rapporten Oostlander aan. Deze Nederlandse Europarlementariër deed in beide rapporten verslag van een aantal mogelijke kandidaten voor toetreding tot de Europese Unie en stelde een aantal eisen op waaraan zij moeten voldoen. Zo worden er aon de kandidaat-lidstaten als voorwaarde voor toetreding politieke crite ia, economische verplichtingen e'' ook een aantal eisen op sociaal e: milieugebied gesteld.

De dog na de aanvaarding van de 9' oemde rapporten over de uitb^ iding van de Unie stond een resc jtie over Slowakije op de ogende van de urgentie-debatten. Een dire • uitvloeisel van datgene wat de de: ., daarvoor was besloten. Aan de la Jen waarmee de Europese Unie gcjt spreken over mogelijke toetredi; a tot de Unie worden, zoals ge­ zegd, een aantal eisen gesteld. Voldoet een land niet aan de gestelde eisen, dan zal dot directe gevolgen moeten hebben voor de besprekingen.

De politieke situatie in Slowakije was dermate verontrustend dat op dit punt een resolutie werd aangenomen door het Europese Parlement om voorzichtig te zijn met de start van de onderhandelingen over toetreding van Slowakije tot de EU.

VERKEERSVEILIGHEID IN DE EUROPESE UNIE

leder jaar sterven er in de Europese Unie 45.000 mensen in het wegverkeer. Begrijpelijk dus dat de Commissaris verantwoordelijk voor het vervoersbeleid, de Brit Neil Kinnock, het probleem van de verkeersonveiligheid op de Europese politieke agenda geplaatst heeft. In een vorig jaar verschenen mededeling stelt de Commissaris een actieprogramma voor met als doelstelling het aantal slachtoffers in het verkeer terug te dringen tot ongeveer 25.000 in het jaar 2010.

Dit actieprogramma bestaat uit drie onderdelen. Ten eerste moet op Europees niveau informatie verzameld worden over verkeersongevallen. Deze informatie moet opgeslagen worden in een gegevensbank, Care. Op deze manier kunnen de oorzaken van ongelukken beter geanalyseerd worden. In de gegevensbank worden ook maatregelen die de lidstaten genomen hebben om de verkeersveiligheid te verbeteren, opgenomen samen met het effect dat deze maatregelen gehad hebben. Op deze manier kunnen effectieve maatregelen snel overgenomen worden door andere lidstaten van de Unie.

Het tweede onderdeel van het actieprogramma vormen maatregelen waarmee ongelukken voorkomen kunnen worden. Een voorbeeld van een dergelijke maatregelen is de installatie van een "black-box" in auto's. Met een dergelijke zwarte doos worden de verrichtingen van de automobilist vastgelegd. Met behulp van een dergelijke zwarte doos kunnen ongelukken niet alleen beter geanalyseerd worden, ook is bekend dot mensen voorzichtiger rijden wanneer hun verrichtingen vastgelegd worden.

Ten derde worden in het actieprogramma maatregelen voorgesteld die de gevolgen van verkeersongevallen voor de slachtoffers moet beperken. Zo wordt onderzocht of de voorkant van een auto zo aangepast kan worden dat voetgangers of fietsers die door een auto geschept worden een betere kans hebben om er zonder ernstige verwondingen van af te komen.

Een ander typisch onderdeel van de Commissiemededeling vormt de zogenaamde één miljoen ECU test. De Commissie heeft uitgerekend dat verkeersongelukken de lidstaten van de EU per jaar minstens 45 miljard Ecu kosten. Dat is omgerekend 1 miljoen Ecu per verkeersdode. Met de een miljoen ECU test stelt de Commissie dat een maatregel die een miljoen Ecu kost en een mensenleven spaart alleen al om economische redenen genomen moet worden.

Tijdens het debat in het Europees Parlement voerde de heer Van Dam namens de Eurofractie

SGP/GPV/RPF het woord. Hij zwaaide de Commissie lof toe dat zij het onderwerp van de verkeersonveiligheid op de politieke agenda geplaatst heeft. In zijn bijdrage wees Van Dam erop dat het grote aantal verkeersslachtoffers een gevolg is van onze keuze voor een onveilig verkeers-systeem. Met de gevolgen van die keuze worden we dagelijks geconfronteerd. Daarom steunde hij het actieprogramma van de Europese Commissie. Maar Van Dam had scherpe kritiek op de voorgestelde een miljoen Ecu test. De waarde van een mensenleven mag niet vastgesteld worden op een geldsom. "Als kroon op God's schepping is elk mens uniek en van onschatbare waarde", aldus Van Dam in zijn bijdrage in het Europees Parlement.

Heleen van den Berg Mark Knevel

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 1998

De Banier | 20 Pagina's

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 1998

De Banier | 20 Pagina's