Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEMEENTELIJKE INTERNATIONALE SAMENWERKING, TAAK VOOR SGP’ERS?! (III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEMEENTELIJKE INTERNATIONALE SAMENWERKING, TAAK VOOR SGP’ERS?! (III)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In De Banier nrs. 9 en 1 O van 1 en 14 mei jl. staan de artikelen Gemeentelijke internationale samenwerking, taak voor SGP'ers? ! van de heer H. van der Wal. De VNG is gevraagd een reactie op deze artikelen te geven en dit doen we graag. We v/aarderen het dat de SGP snel en gedegen op ons verzoek is ingegaan om meer aandacht aan het thema te besteden. Het moge duidelijk zijn dat in onze reactie geen mening wordt gegeven over het gedochtengoed van een politieke partij; dat is niet de taak van de VNG. Wel willen we op basis van het artikel van de heer van der Wal enkele punten aanvullen en informatie geven over de internationale activiteiten van gemeenten met een SGP-vertegenwoording in het College van B en W.

VtKüREDING EN VERDIEPING

Het artikel van Van der Wol geeft een zeer goede samenvatting van ontwikkelingen op het beleidsterrein 'Gemeentelijke Internationale Samenwerking' (GIS). Het beleidsterrein heeft zich de laatste vijf jaar inderdaad sterk verbreed en verdiept. Dit komt door de toenemende globalisering van de samenleving en door de groeiende erkenning van de gemeentelijke rol op dit terrein door de nationale overheid en door internationale organisaties als de Verenigde Naties, de Wereldbank en de Europese Unie. Zij erkennen in toenemende mate de rol van gemeenten in het bereiken van grote internationale doelstellingen als huisvesting voor iedereen, armoedebestrijding en milieubescherming.

Bovendien hechten gemeenten zelf meer belang aan gemeentelijke internationale samenwerking. De samenwerking met stichtingen, verenigingen, burgers, kerken en/of bedrijven is op dit beleidsterrein vaak sterk aanwezig. De samenhang met andere beleidsterreinen zoals economie, minderheden en milieu wordt in toenemende mate gezocht en gevonden. De val van de Berlijnse muur heeft geleid tot een vervijfvoudiging van de contacten met Midden- en Oost-Europa en het aantal nieuwe contacten met landen als China en Japan groeit. Ook neemt de internationale uitwisseling van kennis en ervaring tussen collega's nog steeds toe.

Aangezien gemeenten veel waarde hechten aan Gemeentelijke Internationale Samenwerking, heeft de VNG d afgelopen 10 jaar ook m activiteiten op dit beleidsterrein ontplooid. Deze activiteiten ontwikkelen en ondernemen we in nauwe samenwerking met onze leden.

VERSTERKEN VAN LOKAAL BESTUUR

In zijn artikel stelt Van der Wal dat SGP'ers zeker een taak hebben op het gebied van internationale samenwerking, met name als het gaat om het versterken van het lokaal bestuur. De VNG heeft vervolgens bekeken hoe gemeenten met een SGPbestuurder hun internationaal beleid vorm geven.

De VNG beschikt over een database, waarin alle gemeentebesturen en hun internationale contacten opgenomen zijn. In deze database staan 31 gemeenten met een SGP -er in het College. Helaas was op de tijd van het schrijven van dit artikel de database nog niet geheel bijgewerkt, dus het kan zijn dot enkele gemeenten niet in de volgende ta­ bellen zijn opgenomen. De tabellen geven een overzicht van waar gemeenten contacten hebben en welke taak ze op zich nemen. Negen gemeenten hebben geen internationale contacten, 22 gemeenten met een SGP'er in het College hebben dü wel. Deze 22 gemeenten hebben 31 internationale contacten, bijvoorbeeld in de vorm van een stedenband. Gemeenten geven deze internationale samenwerking als volgt vorm. Bij 15 contacten kiest de gemeente voor subsidiëring van internationale projecten van stichtingen of verenigingen in hun gemeente. In 1 1 internationale contacten kiezen gemeenten voor versterking van het lokaal bestuur doordat zij ervaringen en kennis uitwisselen met het bestuur of ambtelijk apparaat van de partnergemeente. Vaak werken zij hierbij samen met het particulier initiatief.

1 regio'sMidden- en Oost EuropaWest-EuropaOntwikkelingslandenaantal int. contacten1215 14

Taakaantalint.contacteninEur.inWest-Oost-Eur.inont> v.landenOndersteuninglokaledemocratie11470Ondersteuningparticulierinitiatief14734Activiteitenonbekend3210Slapendgemeentecontact3210

Uit deze cijfers komt het volgende beeld naar voren. In ongeveer 1/3 van de internationale contacten v/ordt gekozen voor ondersteuning van de lokale democratie. Bij 2/3 van de internationale contacten kiezen 'SGP-gemeenten' voor ondersteuning van het particulier initiatief, is het gemeentecontact slapend of zijn de activiteiten onbekend. 1/3 van de gemeenten met een SGP'er in het College heeft geen contacten.

VERSTERKEN LOKALE DEMOCRATIE

Financiële ondersteuning van het particulier initiatief is zeer v/aardevol. Immers, activiteiten die burgers zelf belangrijk vinden en vorm geven worden ondersteund. De gemeente subsidieert projecten van het lokale particulier initiatief in ontv/ikkelingslanden of in Midden- en Oost-Europa of subsidieert uitwisselingen van het lokaal particulier initiatief tussen beide partnergemeenten. Verschillende gemeenten voegen aan de ondersteuning van het particulier initiatief en in samenwerking met hen daar een extra dimensie aan toe door ook het lokaal bestuur in de partnergemeente te versterken. In de tabel staan deze vermeld onder het kopje 'Ondersteuning lokale democratie'.

Als gemeenten dit willen versterken, leert de ervaring dat gemeenten nier een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren. De externe evaluatie van het programma Gemeentelijke Samenwerking met Ontwikkelingslanden (GSO) in 1997 onderstreept dit. Dit GSOprogramma financiert de versterking van het lokaal bestuur in ontwikkelingslanden door Nederlandse gemeenten. De VNG beheert het programma. In de evaluatie werd geconstateerd dat gemeenten in ontwikkelingslanden zichtbaar ver­sterkt zijn door de samenwerking met Nederland. Projecten van gemeenten zijn meestal kleinschalig. Juist deze kleinschaligheid maakt de projecten overzichtelijk en over het algemeen succesvol. De middelen worden effectief gebruikt en ingezet. Bovendien genereert de inzet van gemeentelijke middelen andere middelen zoals subsidies en financiële bijdragen van de bevolking. Relatief weinig middelen gaan naar overhead en coördinatie. Ook blijkt technische en bestuurlijke ondersteuning van gemeenten doeltreffend omdat het een directe uitwisseling van expertise (uit het veld) tussen collega's betreft.

Bovendien blijkt dat als de gemeente samenwerkt met het particulier initiatief een grotere actieve betrokkenheid van de bevolking bereikt wordt. Het onderzoek 'Gemeenten en het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking' van de Katholiek Universiteit Nijmegen uit 1995 wijst uit dat het aantal op publiek gerichte activiteiten dat ontplooid wordt door het particulier initiatief toeneemt bij samenwerking met de gemeente. Dit geldt met name in kleine en middelgrote gemeenten. Omgekeerd leidt een vermindering van de samenwerking tussen gemeente en particulier initiatief tot een afname van dit draagvlak voor internationale samenwerking.

GEMEENTEN TOT 00 INWONERS

Gemeenten met een SGP-vertegenwoordiging in het College blijken over het algemeen minder dan 40.000 inwoners te hebben. De schaal van deze gemeenten heeft specifieke voordelen voor Gemeentelijke Internationale Samenwerking. Gemeenten tot 40.000 inwoners hebben vanwege de kleinschaligheid een goed overzicht over het actieve particulier initiatief en een directer contact met burgers. De gemeentecontacten/projecten zijn over het algemeen goed bekend en bereiken een groot deel van de bevolking. Bovendien richten vragen van gemeenten uit het Zuiden en Oost-Europa zich juist regelmatig op kleinere gemeenten, hlun gemeentelijke structuur en inzet van middelen is beter te doorzien en te begrijpen. Of vertegenwoordigers van gemeenten uit het Zuiden en Oost-Europa willen graag ervaringen uitwisselen over het omgaan met specifieke situaties in kleinere gemeenten zoals de verhouding tot de centrumgemeente of het zijn van een plattelandsgemeente.

Met SGP-bestuurders, die hun internationaal beleid nader willen bekijken of verder vorm willen geven, de verschillende mogelijkheden uitgediept willen zien of vragen op dit beleidsterrein hebben, wil de VNG graag samenwerken. De leden kunnen bij ons terecht voor ondersteuning bij beleidsontwikkeling, presentaties en voor het faciliteren van uitwisseling van ervaringen tussen gemeenten. Mochten gemeenten willen starten met een gemeentecontact dan is deelname aan VNG-programma's een goede opstap. De VNG organiseert regelmatig trainingsprogramma's voor buitenlandse gemeentebestuurders en ambtenaren, waarvan een stage of een bezoek aan gemeenten onderdeel is. Met een geringe investering van tijd en energie kan kennis worden gemaakt en persoonlijke contacten worden opgebouwd. Een structureel gemeentecontact kan daaruit voortvloeien.

Mirjam van Oosterhout, projectleider International Project Unit, VNG

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1998

De Banier | 20 Pagina's

GEMEENTELIJKE INTERNATIONALE SAMENWERKING, TAAK VOOR SGP’ERS?! (III)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1998

De Banier | 20 Pagina's