Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Daarom dat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Daarom dat

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En van stonde aan sloeg hem een engel des Heeren, daarom dat hi/ Gode de eer niet gaf, en hij werd van de wormen gegeten en gaf de geest.'

Handelingen 12: 23

De tekst biedt heilzame lering. Wij onderkennen hoe een eerrover huiveringwekkende straf ondergaat en hoe -in het verlengde- zoekers van ijdele eer worden gewaarschuwd.

Als u deze twee dingen goed in u heeft opgenomen, gaan wij verder. Een engel sloeg Petrus in de laatste nacht voor zijn executie ten leven (vers 7) en sloeg Herodes ten dode. Engelen kunnen het ene zowel als het andere. Vanwege Petrus' wonderbaarlijke ontsnapping, waardoor de op volksgunst beluste Herodes een droeve figuur sloeg, verlaat deze koning het vrome Jeruzalem voor het wuftere en wereldser Coesarea. Om zijn frustratie te overwinnen beraamt hij een oorlog tegen Tyrus en Sidon. Voorheen veroverde een A- lexonder de Grote deze steden en eerder rukten Assyrische koningen tegen haar op. Het rijke Tyrus (psalm 45 en psalm 83) trok als een magneet. Hoeveel meedogenloos geweld hing de arme steden boven het hoofd!

De stedelingen zochten voor hun v/oonplaatsen vrede en veiligheid. Zij haalden kamerling Blastus, een hoveling met veel invloed, over voor hen het beste te bereiken bij de vorst. Lobbyen heet dat in de politiek. V\/ellicht zullen zij Blastus het nodige hebben aangeboden. Zij begeerden vrede, want Tyrus en Sidon waren voor hun voedselvoorziening aangewezen op het land van de koning. Herodes kon hen economisch de doodsteek toebrengen. Vandaar. Tot hun geluk liet Herodes zich ompraten. Hij wilde afzien van zijn oorlogszuchtige voornemens.

Hij zou evenwel Herodes niet zijn, wanneer hij geen munt zocht te slaan uit zijn toeschietelijkheid. Munt in de vorm van mensengunst, van populariteit, van adhesie en acclamatie. Op een gezette dag, Flavius Josefus verhaalt van een feestdag voor het hele Romeinse imperium ter ere van de overwinning van keizer Claudius op de Brittanniërs. Ter gelegenheid van dat festijn en onder aanwezigheid van de gezanten van Tyrus en Sidon maakt Herodes van zijn vredelievendheid een show, een grootse vertoning. Hij hult zich in een vorstelijk gewaad dat volgens Josefus is doorstikt met zilverdraden. Hij zet zich prachtig op de rechterstoel zoals straks de antichrist volgens 2 Thess. 2 in de tempel Gods als een God zal zitten, zich vertonende dat hij God is. O, hadden die gezanten van Tyrus aan de hand van wat een van hun vorsten was overkomen (zie Ezechiël 28 de verzen 1 tot 10) niet kunnen vertellen aan Herodes dat dit moest mislopen? Immers die vorst stelde zijn hart als Gods hart en hij zei: Ik ben God en zit in Gods stoel. Hij zou sterven de dood van een onbesnedene. Evenzo Herodes. Op heterdaad sloeg hem de engel. Toen hij als God zat, droeg hij al de kiemen van de dood. De wormen aten hem de laatste paar dagen van zijn toen zeer smartelijk leven. De wormen konden niet wachten tot Herodes in de groeve daalde en de wormen, die niet sterven, konden niet wachten tot Herodes in de hel kwam. Zo blies hij de adem uit in een jammerstaat, waarin hij hulpeloos moest sterven. Waarom dit alles? Daarom dat hij

Waarom dit alles? Daarom dat hij God de eer niet gaf. Hoe markant uitgedrukt: Daarom dat. Wanneer deze regel u eenmaal door de ziel gaat, vergeet u het nooit van uw le­ ven. Daarom dat. De zin van ieders leven is God de eer geven. Niet geven, omdat de Heere die eer ontbeert, maar erkennen dat Hem de eer is tot in eeuwigheid. Wie is er op zijn manier niet op uit, evenals Herodes, om zichzelf schamele eer te verwerven? U die eer van elkaar zoekt en neemt en de eer die van God is niet zoekt, zegt Christus even waar als scherp. Al ijveren wij voor de Heere en al zetten wij ons, zoals dat heet, in voor de oude en aloude waarheid, is onze heimelijkste bedoeling niet dat wij zodoende en daarmee uiteindelijk toch laffe mensengunst en wormstekige eer van mensen najagen? Wij hebben de mond dikwijls vol van de waarheid, maar de diepste en meest eigenlijke waarheid aangaande onszelf en ons eigen doen en laten ontgaat ons. Ik noem maar het gunstigste geval om te laten uitkomen hoe iedereen, zelfs de meest godsdienstige, er op uit is ijdele eer te verzamelen. Elkeen wil iets zijn in overtreffende trap.De zuiverste, de bevindelijkste de getrouwste, de afsnijdendste om zo zich naam en faam te vergaderen.

Haal uit tekst en geschiedenis hoe de ijdele eerzoeker gewaarschuwd wordt en is.

Herodes stootte zijn voeten aan de schemerende bergen. Geeft ere de Heere eer het zover is, waarschuwt Jeremio. Ere die God, Die zijn Zoon gaf. Zijn Zoon voor wie het geen eerroof was Gode evengelijk te zijn. Nochtans gaf Hij alles eraan, cijferde Hij Zichzelf weg, om genade en ere te kunnen geven aan zoekers van ijdele eer. Aan zulken die nooit anders doen dan zulke eer zoeken. Geef ere de Heere. Artikel 23 van de geloofsbelijdenis leert ons zo indrukwekkende dat Gode alle eer geven inhoudt dat wij ons om te beginnen vernederen, geheel en al vernederen, zoals de tollenaar d- eed, dat wij bekennen, dat wij er volstrekt eerlijk voor uitkomen zodonigen te zijn als wij zijn, zonder iets van onszelf of van onze verdiensten te vermeten, steunende en rustende op de gehoorzaamheid van de gekruiste Christus alleen, dewelke onze is, wanneer wij in Hem geloven. Christus geloven, in Christus geloven dat geeft de Heere de allerhoogste en allermeeste eer.

wiilen ds H.G. Abma

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 augustus 1998

De Banier | 20 Pagina's

Daarom dat

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 augustus 1998

De Banier | 20 Pagina's