Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tempelreiniging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tempelreiniging

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

2: 13-25

De Heere Jezus Christus is op aarde gekomen om het verlorene te zoeken en zalig te maken. Hoe zachtkens gaat Hij om met verloren zondaren. Hoe v^elmenend roept Hij hen toe om tot Hem te komen om in en bij Hem de ware rust te vinden. Maar hoe fel rekent Hij af met allerlei misstanden in de kerk van Zijn dagen hier op aarde. Dan zien we hem ook als de grote Reformator. Wij denken in onze dagen aan de grote reformatoren Luther en Calvijn. Ze zijn geïnspireerd geweest door dezelfde Geest, waarmee de Heer Jezus is bekleed. Christus heeft het als de grote Reformator opgenomen voor de eer Zijns Vaders. De misstanden in de tempel troffen Hem orndat het alles plaats vond in het huis van Zijn Vader. Hoe werd God de Vader onteerd door een eigenwillige godsdienst. In de heilige toorn smijt Hij de tafel van de wisselaars om. Hij Die de zachtmoedigste is, ontsteekt in toorn als er met de eer en de dienst des Heeren wordt gespot.

Het was dan ook een vreselijke toestand in Jeruzalems heilige gebouwen. Het tempelplein was eenarktplein geworden. Offerdieren stonden er klaar om gekocht te worden. Men behoefde met een offerdier geen lange reis te maken. Men kocht een dier en gaf het in hetzelfde gebaar terug aan de priester. Gemakkelijker kon het niet. Tevens moest in de tijd voor het Paasfeest de tempelbelasting worden betaald. Dat mocht slechts in de toen geldende oud-hebreeuwse munteenheid. Had men ander geld op zak, geen nood, de wisselaars stonden klaar om het geld tegen een geringe ver­ goeding te wisselen. Het gemak dient de mens. Ook in de godsdienst. Een liefdeoffer kon er niet meer af. Het moest even gouw, tussen neus en lippen door. Voor weinig moeite. Men had deze handelwijze geaccepteerd en men was tevreden. En ook God in de hemel kon tevreden zijn. Aon de verplichtingen was voldaan! Deze gang van zaken maakt duidelijk waar de Heere Jezus zich eigenlijk tegen verzet, tegen een eigenwillige godsdienst. Tegen de gemakzucht zonder een waar offer. Tegen een uitwendig vervullen van de plichten zonder hartelijke liefde. Op dat punt zag de Heiland de noodzaak van een reformatie. Hij neemt de zweep, drijft de wisselaars weg en keert de tafels om. Een reformatie komt nu eenmaal niet tot stand in de weg van discussie. Er moet opgetreden worden.

Wat is ook in onze dagen een hervorming nodig. Een hervorming in de kerk. Binnen de muren van Gods huis. Want juist binnen die muren is zoveel eigenwillige godsdienst. Is men zo gauw tevreden over zichzelf. Is er zulk een schrijnend gebrek aan ware liefde en zelfopoffering. Daar is zoveel zelfgenoegzaamheid. Daar goot het meer om eigen eer en gemak dan om de dienst en de eer des Heeren.

Hoe nodig is Zijn reformerend werk! Hoe doet Hij dat vandaag? Door Woord en Geest. Dot is allereerst persoonlijk zo dringend nodig. Dot Hij door Zijn Woord en Geest mij ontdekt aan mijn eigenwillige godsdienst en zelfgenoegzaamheid. Dan goot Hij in mijn hart de tafels omkeren. Dan moet mijn lieve geld weg­ rollen, alle kanten op, en waar ik me ook mee op de been kan houden, het moet uitgedreven worden. Dan moet mijn hart van een moordenaarskuil een tempel van de Heilige Geest worden. Smeken we toch om een reformatie bij aanvang of bij verdere voortgang. We worden er alleen maar beter van als de ware vreze des Heeren in ons mag wonen en al ons doen en loten bepaalt.

Die reformatie is niet alleen persoonlijk nodig, moor ook kerkelijk. Hoe nodig is het dot de Geest van de levende Christus de hof der kerk doorwaaie! Don moet menige vergadertafel ondersteboven. Daar moeten we weer op de knieën terechtkomen. Dan moeten we afleren te strijden voor eigen kerkje en allerlei dierboarheden, en moet het ons om de eer des Heeren te doen zijn. Wat wil God dat we doen zullen?

Een reformatie is geen mensenwerk. Mensen kunnen alleen maar brokken maken. De Geest des Heeren kan alleen maar helen en genezen. En dot door Zijn dierbaar en onfeilbaar Woord. Gods Woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken. Solo Scriptural Maar hoe zien we in onze dagen hoe de aanvallen op het Woord des Heeren vermenigvuldigen. Eerst begon men de eerste bladzijden uit de Bijbel te scheuren. Wie eenmaal begint te scheuren houdt spoedig geen Bijbel meer over. Don wordt het hart uit het Evangelie gesneden en blijft de mens in zijn armoede over. Wie het Woord veracht verwerpt het door God gebruikte middel om een mens te reformeren. God bindt ons aan dit middel, al is Hij Zelf vrij en soeverein in al Zijn doen.

Is er een verlangen naar reformatie? Laat het heimwee naar vervlogen dagen ons dringen tot gebed om een reformatie in onze dogen. God is Dezelfde gebleven. Zou iets voor Hem te wonderlijk zijn? Ons gebed zij in eenvoudigheid en oprechtheid:

O grote Reformator, reformeer! Werk door uw Woord en Geest. Gedenk Uw Kerk, o God, keer weer, wees Die U eertijds bent geweest.

Katwijk

ds K.Hoefnagel

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 1998

De Banier | 20 Pagina's

De tempelreiniging

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 1998

De Banier | 20 Pagina's