Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PARLEMENTAIR LOGBOEK

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

INTEGRATIE

Voor het eerst sinds vele ja- \/ ren verliepen de laatste Kamer-

vergaderweken vóór het Kerstreces redelijk rustig. Zelfs vervielen een aantal avondvergaderingen, en dat is ongekend. Laten we 't er maar op houden dat het een complimentje is voor de nieuwe Kamervoorzitster, mevr. Van Nieuwenhoven. Dat compli mentje is verdiend, omdat zij de vergaderingen plezierig leidt: streng als het moet, coulant waar het kan, en met een relativerend vleugje humor. Chapeau bas, oftewel, petje af.

Een redelijk rustig eind dus van het kalenderjaar 1998. Wat echter niet wil zeggen dat er niets verstouwd werd. Een mengelmoes van onderwerpen moest voor de jaarwisseling nog afgehandeld worden. Een greep uit de SGP-bijdragen aan de debatten en discussies, te beginnen met de inbreng van mr. Van der Staoij bij de bespreking van het grote-stedenen integratiebeleid met minister Van Boxtel, de bewindsman waarvoor tijdens de formatie een aparte portefeuille werd 'uitgevonden' om Dóó toch aan het gewenste aantal posten in het kabinet te helpen...

Van der Staaij stipte in zijn verhaal een groot aantal aspecten aan van zowel het grote-steden- als het integratiebeleid (minderheden). Hij wees er o.m. op dat wat tien jaar geleden nog een vies woord was, nu breed geaccepteerd wordt. De SGP'er doelde daarbij op het de verplichte inburgering. Toen de SGP daar een jaar of tien terug voor pleitte, moest je oppassen niet met racisten op één lijn gezet te worden. Nu is de gedachte om nieuwkomers verplicht kennis over de Nederlandse samenleving en taal bij te brengen breed gedragen beleidi Desalniettemin zijn er nog veel zorgen. Zo blijkt de arbeidsdeelname onder allochtonen ver onder het gemiddelde te liggen. Dat bevordert de integratie natuurlijk niet. Achterstand is er ook in bij onderwijs en scholing. Al­ lochtonen jongeren haken vaker af, presteren slechter en komen meer dan gemiddeld in de statistieken voor van politie en justitie. Dat is niet alleen funest voor betrokkenen zelf, maar heeft ook een negatieve uitstraling op de acceptatiebereidheid onder de autochtone bevolking.

In het integratieproces is de rol van godsdienst en levensbeschouwing een niet te verwaarlozen factor. In dot kader veroorloofde Van der Staaij zich een kanttekening bij de opmerking van de minister dot er niets mis is met het streven naar een multiculturele samenleving. Ik wil zo vrij zijn om te zeggen dat ik wil vasthouden aan het SGP-ideaal dat de samenleving gestempeld dient te zijn door een authentieke beleving van het christelijk geloof door autochtoon en allochtoon, zei Van der Staaij. Dat die opmerking reacties onder de andere kamerleden opriep is begrijpelijk, gezien het postmodernistischevirus waarmee zo velenzijn besmet.

WEGEN

Jaarlijks neemt de Tweede Kamer het hele land op de schop. Dat gebeurt bij de behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. Traditioneel is er voor deze Kamerdiscussie veel belangstelling, omdat nogal wat mensen belang hebben bij de aanleg van deze weg of gene lijn. De publieke tribune is dan een prachtige plek om alleen al door de aanwezigheid het voor de eigen regio pleidooi kracht bij te zetten. Er stak een week of wat terug een storm van protest op toen minister Netelenbos door liet schemeren dat zij de aanleg van nogal wat wegen op de lange baan wilde schuiven. Kennelijk geschrokken van de boze brieven en andere reacties, trok de bewindsvrouwe van de weeromstuit ineens extra geld uit. Allemaal goed en wel zou je zeggen, maar zo eenvoudig is het niet. SGP-woordvoerder Van den Berg was bepaald ongelukkig met de gang van zaken. Hij wees erop dat een van de kenmerken van een goede overheid is dat zij woord houdt. Zie het motto waarmee de SGP de verkiezingen in ging. De betrouwbaarheid van de overheid krijgt natuurlijk een geweldige knauw als eerst toezeggingen worden gedaan aan bepaalde regio's, die vervolgens weer worden ingetrokken, om ze daarna alsnog te honoreren. Geen sterk staaltje.

Van den Berg kritiseerde de geldverslindenden megaprojecten waar de overheid zich nu aan vertilt. Hij doelde met name op de niet te verdedigen aanleg van de Betuwelijn en de dure keuze van het hoge-snelheidslijntraject. Die projecten slokken zo veel geld op, dat er voor andere, wél noodzakelijke wegen en verbindingen geen geld meer over blijft. In dat verband legde de SGP ook de vinger bij de Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Bijdrage uit Den Haag: bijna twee miljard. En dot voor een metrolijn die, naar onderzoek uitwijst, andere OVverbindingen leegzuigt.

Overigens greep de SGP'er deze gelegenheid nog eens te baat om zijn niet aflatende protest tegen de Betuweroute te laten horen. Wordt de aanleg toch doorgezet, dan is de SGP er voor om die lijn als een integraal project te beschouwen, dus inclusief de zijtakken, op­ dat de regio's er dan tenminste ook nog wat aan hebben. Bij een andere gelegenheid (diezelfde week) herhaalde Van den Berg dat standpunt met kracht. Hij argumenteerde dat de besluitvorming op drijfzand berust en dot er, ook vanuit het oogpunt van een verantwoord rentmeesterschap, vraagtekens te zetten zijn bij dit spoor. Toekomstige generaties zouden wel eens tot in lengte van jaren kunnen worden opgezadeld met een volstrekt onrendabele lijn. Trouwens, ook uit Duitsland komen steeds meer sceptische geluiden. Daarom Van den Bergs oproep: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Meer algemeen vroeg Van den Berg meer aandacht voor de inpassing van infrastructuur. Nu is dat vaak nog een 'ondergeschoven kindje'. De inpassing wordt bekeken vanuit de invalshoek verkeer en vervoer. Nodig is een kader en een procedure om op inhoudelijke gronden projecten te ontwikkelen en in te passen op basis van crite- ria als economie, ecologie en belevingswaarde. Ook de verkeersveiligheid komt er helaas te vaak te bekaaid vanaf. Verder stond de SGPwoordvoerder stil bij het belang van de binnenvaart (het milieuvriendelijke alternatief) en, daaraan gekoppeld, de vaarvi/egen.

REGIO'S

In zijn bijdrage brak Van den Berg een lans voor enkele uitstaande projecten. Te noemen is de brug in de N- 50 bij Kampen, een nieuwe grote zeesluis in IJmuiden, een tunnel onder het kanaal Sas van Gent-Terneuzen bij Sluiskil, de verbreding van de Al 2 bij Veenendaal en Ede, de wegverbindingen naar het oosten (m.n. Twente en Salland en noord-oost Nederland), een snelle aanleg van de Zuiderzeelijn en de Hanzelijn en een verdiepte aanleg van de spoorlijn bij Abcoude.

POLITIE ZEELAND

Een kwestie waar de SGP al jaren aandacht voor vraagt is de politiesterkte, ook en met name op het platteland. Die laat te wensen over. Extra problematisch is de situatie in gemeenten waar door omstandigheden, bijvoorbeeld de toestroom van massa's toeristen, het inwonertal tijdelijk (weken, soms zelfs maanden), verveelvoudigt. Extra agenten zijn dan nodig, en uiteraard ook extra geld om dat mogelijk te maken.

Een provincie waar dit probleem speelt is Zeeland. Tot verbazing van de Zeeuwen liet het ministerie van Binnenlandse Zaken onlangs weten de bijdrage voor de extra zomeragenten niet meer te zullen betalen. Dat was reden genoeg voor de SGP-fractie om in Den Haag bij minister Peper aan de bel te trekken. Zeker als er toezeggingen zijn gedaan richting Zeeland, gaat het niet aan om als overheid daar later op terug te komen, aldus Van den Berg in de schriftelijke vragen die hij aan de regering stelde.

IRAKEN EUROPA

Het was een gelukkige samenloop van omstandigheden dat vorige week donderdagochtend het debat geagendeerd stond over de Europese top in Wenen. Waarom een gelukkige omstandigheid? Omdat op dat moment zowel premier Kok als minister Van Aartsen van Buitenlandse Zaken in de Kamer aanwezig waren. De Kamer kon op die manier direct ook iets kwijt over de in de nacht ervoor begonnen luchtaanvallen van de Amerikanen en Britten op Irak. De SGP liet bij monde van Van den Berg weten de militaire acties gerechtvaardigd te vinden. De houding van de Iraakse dictator Saddam Hoessein heeft deze acties feitelijk uitgelokt. Eigenlijk had al veel eerder ingegrepen moeten worden. De internationale gemeenschap heeft de uiterst gevaarlijke en bedreigende provocaties al veel te lang gedoogd, aldus Van den Berg. Het is van het grootste belang dat er een eind komt aan het regime van Saddam Hoessein. Niet alleen terroriseert deze 'Nebukadnezar II' z'n eigen volk, maar door z'n dreiging met massavernietigingswapens ook de internationale wereld, inclusief Israël.

Gezien deze opvatting laat het zich verstaan dat de SGP-fractie de regering complimenteerde met haar snelle en instemmende reactie. Des te treuriger is de opnieuw geëtaleerde verdeeldheid in Europa. Van den Berg was uiterst kritisch over de opstelling van Frankrijk, dat weer eens dwars lag. Een voor de westerse zaak buitengewoon schadelijke opstelling. Alle mooie woorden over een gemeenschappelijk buitenlands beleid ten spijt.

Van Irak naar de Europese top in Wenen was nog maar een kleine stap. Vooral werd er gesproken over de financiën, en dat weer in relatie tot de uitbreidingsplannen van de Unie. Dat het met de financiën van Europa nog niet goed gesteld is, weten we. Veel is er in de afgelopen tijd gebakkeleid over de bijdrage die Nederland moet betalen aan de Unie. Nederland, minister Zalm voorop, heeeft moeite met de verhoging van onze bijdrage. De SGP is dat met de minister eens. Meer algemeen; netto-uitgaven en netto-ontvangsten dienen meer met elkaar in evenwicht te komen. Daarbij passen een strikte begrotingsdiscipline en het bevriezen van de uitgaven aan de EU.

Van den Berg maakte ook een punt van het zogenaamde gemeenschappelijke buitenlands en veiligheidsbeleid. Zogenaamd, omdat er in de praktijk weinig van terecht komt. Irak is al genoemd, maar ook inzake het voormalige Joegoslavië opereren de lidstaten allemaal redelijk eigengereid. Niet dat de SGP daar veel op tegen heeft (buitenlands beleid is typisch iets waar landen soeverein in moeten kunnen opereren), maar wel is het ergerniswekkend dat zo hoog wordt opgegeven van een gemeenschappelijkheid die er in de praktijk helemaal niet is. Trouwens, hoe het moet met dat hooggeroemde gemeenschappelijke beleid als er op termijn ook nog eens een aantal staten aanschuift uit het voormalige oostblok, is ons een raadsel.

NAJAARSNOTA

Vlak voor de jaarwisseling maakt de Kamer ieder jaar de balans van de Staat der Nederlanden op met de minister van Financiën. Dat gebeurt aan de hand van de traditionele Najaarsnota, waarin de verschuivingen staan opgesomd t.o.v. geraamde inkomsten en uitgaven. Zo ook dit jaar. Met minister Zalm keek de Kamer naar het huishoudboekje 1998 zoals zich dat nu aftekent.

Onverdeeld gelukkig was SGP-woordvoerder Van der Vlies niet. Er is -opnieuw- meer uitgegeven dan verwacht, en de meevallers wegen daar niet tegen op. Op dit moment is daar wat betreft het lopende boekjaar ook weinig meer aan te doen. Wél echter kon er een les uit worden getrokken voor het jaar dat we binnenkort in hopen te gaan. Van der Vlies zei dan ook budgettaire problemen te voorzien voor 1 999. De eerste indicatie daarvoor zal de Kamer overigens pas onder ogen krijgen bij de behandeling van de Voorjaarsnota 1999, dat is D.V. in juni, dus over een half jaar! Met het oog op dat komende jaar, drong de SGP-fractie opnieuw aan op matiging van de uitgaven. Te weinig is er de afgelopen gebruik gemaakt van de hoogconjunctuur om het begrotingstekort terug te dringen, kapittelde de OESO Nederland. Van der Vlies liet minister Zalm weten het met dit vermaan eens te zijn. Het terugdringen van het financieringstekort moet prioriteit hebben.

GEHANDICAPTEN

De SGP is een voorstander van het openbaar vervoer en probeert zich ook altijd in te zetten voor gehandicapten. Een dubbele inzet zou je dan mogen verwachten wat betreft de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor gehandicapten. Welnu, die inzet is er. Vorige week werd namelijkde motie-Van den Berg aangenomen. In die motie vraagt de SGP de regering om nu snel actie te ondernemen, te beginnen met een overzicht van wat er op dit punt al is gerealiseerd en nog te doen is. Met dat overzicht in de hand kunnen eindelijk stappen worden ondernomen ter verbetering . van de toegankelijkheid van bus, tram en trein voor lichamelijk gehandicapten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1998

De Banier | 19 Pagina's

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1998

De Banier | 19 Pagina's