Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KORT EN BONDING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KORT EN BONDING

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was \ me het ver- \ gaderweekje gaderweekje \ wel! Een nagenoeg volbrachte lijmpoging en een op\ zichzelf spannend de- \ bot over het rapport van de parlementaire enquêtecommissie inzake de Bijlmerramp met de regering. Beide voor de politiek zo belangrijke zaken, het werd om het hardst geroepen, moesten toch echt los van elkaar worden gezien. Het was op zijn minst merkwaardig dat juist voordat het Bijlmerdebat met de regering begon, het nieuws doorkwam dat er een doorbraak was bereikt in de lijmpoging van informateur Tjeenk Willink, gepaard aan de mededeling dat er vervolgens een kleine adempauze werd ingelast om het Bijlmerdebat met de regering voluit ruimte te geven, waarna de informateur met de fractieleiders van de paarse coalitie de laatste puntjes op de 'i' zouden zetten. De lijmpoging op een oor na gevild, het kabinet bijna weer missionair en dan toch eerst nog het politiek geladen debat met een demissionaire ministersploeg. Omdat een dergelijke omstandigheid op zijn minst staatsrechtelijk pikant is, meenden wij daarbij de vinger te moeten leggen in de Kamer. Velen waren het met ons eens, maar op praktische gronden werd er toch voor gekozen het Bijlmerdebat nu maar te houden.

BIJLMERDEBAT

BIJLMERDEBAT De SGP-fractie heeft zowel de enquêtecommissie als de regering kritisch bevraagd over de in het rapport weergegeven conclusies en aanbevelingen. Het gaat er ons nooit op voorhand om 'koppen te laten rollen', maar het kan ook niet zo zijn dat er ernstige tekortkomingen worden vastgesteld en we vervolgens in de politiek - nu even te nemen als de samenspraak tussen regering en parlementna wat spijtbetuigingen maar weer overgaan tot de orde van de dag. We waren kritisch tegenover de enquêtecommissie om scnerp te krijgen hoe gefundeerd haar conclusies nu precies zijn. Vervolgens waren wij kritisch tegenover de regering om aan te geven dot aan de bevindingen van de commissie toch niet licht kan en mag worden getild. Daarom ondertekenden wij enkele moties die het gevoerde beleid van de verantwoordelijk te houden bewindslieden van Verkeer en waterstaat én van Volksgezondheid afkeurden. Deze moties werden door alle niet-coalitiefracties gezamenlijk ondertekend. Aanvankelijk leek tenjiniriste één van deze moties bijval te wijgen van de PvdA-fractie. In dat geval zou er een meerderheid voor zijn geweest en dat zou tot consequenties hebben geleid voor minister Borst van VWS. Zij immers had haar politieke lot verbonden aan het oordeel van de Kamer over haar functioneren terzake van de vliegtuigramp in de Bijlmer en de daarop gevolgde afwikkeling op haar beleidsterrein. Toen puntje bii paaltje kwam, diende PvdA-fractieleider Melkert een nietszeggende motie in om onder de dreigende situatie uit te kunnen draaien. Op twee leden na stemde de fractie uiteindelijk tegen de motie van afkeuring. Daarmee was de kou voor het kabinet uit de lucht, terwijl velen met het gevoel bleven zitten dat partijpolitieke overwegingen de doorslag hadden gegeven.

De meeste burgers zullen zich nu afvragen wat er nu toch in Den Hoog wél moet gebeuren om bewindslieden zover te krijgen dat zij consequenties verbinden aan gemaakte fouten waarvoor zij de ministeriële verantwoordelijkheid dragen, don wel dat de Ka­ mer het zo opneemt dat zij daartoe worden gedwongen. Zeker, erkend zij dat dat laatste in het persoonlijke vlok long niet altijd meevalt. Het gaat bijna altijd om hardwerkende, toegewijde mensen die in die grote departementale diensten natuurlijk niet iedereen 'aan het lijntje hebben'. Juist daarom moeten die zaken, persoonlijke gevoelens en ministerieel verantwoordelijk gehouden worden, gescheiden worden. Wij kunnen klaagzangen aanheffen over de kloof tussen kiezer en gekozene, tussen de burger en de politiek, maar naar ons oordeel is door de afwikkeling van het Bijlmerdebat die kloof vooralsnog weer breder geworden. De doorsnee burger begrijpt er niets meer van, dan alleen dot hun beeld bevestigd is dat men elkaar in de politiek de nand boven het hoofd houdt. Een andere conclusie is wat ons betreft dat de Kamer zichzelf geen dienst heeft bewezen waar het gaat om de geloofwaardigheid en het gezag van het krachtigste controlemiddel dat beschikbaar is, te weten de parlementaire enquête. Dot middel benoort boven partijpolitieke overwegingen te staan en daaraan is het in de afgelopen week, zo voelen velen dot aan, opgeofferd. Een slechte beurt!

LIJMPOGING

Wat door de aanvankelijke opstelling van D66 onmogelijk leek, is toch gebeurd: de lijmpoging is geslaagd.

Vandaag moet de ministerraad er nog mee instemmen en dan kan de ontslagaanvrage bij Hare Majesteit worden ingetrokken. Wat bij grote concerns (DAF, Fokker) niet of nauwelijks lukt, namelijk dat een 'doorstart' kan worden uitgevoerd, is nu voor 'Paars II' wel in beeld. Geen fopspeen zou D6ó zo ver krijgen. Fractieleider De Graaf zag eigenlijk geen enkele mogelijkheid om zijn team weer binnenboord te krijgen. Hij moet voortaan maar niet zo hoog van de toren blazen, want al te snel heeft hij zich toch laten lijmen. De thema's die als het ware de lijmklemmen vormen rond de coalitie, zijn van staatsrechtelijk vernieuwende aard en daarom op voorhand, als het tenminste uit de koker van 'paars' komt, voor ons niet aantrekkelijk. Wat ie dan al niet bedenken kunt: een niet bindend correctief referendum, een raadgevend referendum, de gekozen burgemeester, de wijze van verkiezen van de (Eerste) Kamer. Er zou zo weer veel ter discussie komen dat in de loop van de jaren, soms bij herhaling, door meerderheden in het parlement zijn teruggewezen. Zo werkt dat! Wij zitten niet te wachten op deze (herlevende) discussies, zoals wij trouwens ook niet zaten te wachten op nieuwe verkiezingen voor de Tweede Kamer.

Wat dat laatste betreft kun je er nog vrede mee hebben dat er een oplossing gevonden is die voorkomt dot de gang naar de stembus al weer moet worden gemaakt. Maar \/oor het overige kun je je nu wel afvragen waar het allemaal voor nodig is geweest.

D66 heeft, zoals dat in de politiek dan heet, een veel te grote broek aangetrokken, heeft de hand overspeeld, een hand die nu is gevuld met wat zoethout om op te knabbelen en derhalve voorlopig weer stil te zijn.

Maar laten wij niet langer opgaan in plagerij en beeldspraak, daar is de situatie te ernstig voor. De geloofwaardigheid van D6Ó heeft ongetwijfeld een knauw gekregen en van bijvoorbeeld de WD valt niet te begrijpen dat akkoord wordt gegaan met de prijs voor het samen uit, samen thuis". 'Paars' blijft weer langer in het zadel en dot is om allerlei principiële redenen te betreuren. Ik denk aan onderwerpen die van lieverlede aan bod komen (Winkeltijdenwet, euthanasie, homohuwelijk en dergelijke) en die ons land nog verder af brengen van hoe het in het licht van het Woord van de Heere God en van Zijn heilige Wet behoort te zijn. Daarover mogen wij, ondanks alle praktische kanten, wel bedroefd zijn. Daarover post ons verootmoediging en het gebed om een wederkeer tot de 'welgebaande wegen' van Psalm 84.

7 juni 1999

Van der Vlies

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1999

De Banier | 20 Pagina's

KORT EN BONDING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1999

De Banier | 20 Pagina's