Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Beest uit deee (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Beest uit deee (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZIJN STRIJD

EEN BEEST UIT DE ZEE:

ZEE: Zijn aanhang

In vers 4 staat: "En zij aanbaden de draak, die het beest macht had gegeven". De mens van nature erkent God, maar wil zelf God zijn, vandaar die aanhang. De mens ziet in het beest iets dat hij goddelijk van wciarde gaat erkennen. Het beest v/ci'dt aanbeden door heel de aarde De machtscultuur en staatsvergodlng wordt religie. De staat wordt een namaakkerk. De staat wordt macht toegeschreven op alle terreinen van het leven, die te beheersen en overheersen. Daaruit is te verklaren dat gezin, kerk, school, ja alles aJi.'en zal mogen leven op voorwcarde de staat goddelijke hulde te biongen en die als god te erkennen. Ze wordt de mens maatstaf van alle dingen in plaats van God en Zijn wet. Dit wereldrijk is de laatste pog'og van de satan om heel het mensdom te verenigen in één geweldig anti-goddelijk verband. Het demonische karakter zal ook zichtbaar naar voren komen.

Ook in onze samenleving merken wi| steeds duidelijker dat de tolerantie, het democratisch denken, bij velen eindigt waar Gods Woord en Wet in het geding is. In ons land is vrijwel alles toegestaan. Alles wordt getolereerd, maar een gevoelen of mening overeenkomstig Gods Woord wordt fel bestreden. De strijd wordt gevoerd over de vragen: Ligt de oorsprong van het gezag in God of in de mens? De volkssoevereiniteit? Is de kenbron van de waarheid de openbaring van God? Of de menselijke rede? Is de maatstaf van handelen Gods Woord en Wet of de uitspraak van de helft plus één? Is het doel van de staat: instelling Gods te zijn, als instituut van recht, of een tenvolle uitgegroeide instelling van de mens (de mens is maatstaf van alle dingen)? Tot de aanhang van het beest behoren zij wiens en wier namen niet zijn geschreven in het boek des Levens. Onderzoek u zelf!

ZIJN GODSLASTERING.

"En hetzelve werd een mond gegeven om grote dingen en godslastering te spreken.... Dat wijst erop dat hij vol rancune zit, vol van wraakgedachten en bitterheid. God is voor hem een realiteit. Hij weet heel goed wat er mee wordt bedoeld. Als hij aan het woord God denkt, gutsen de golven van bitterheid door hem heen, zijn ogen gaan vonken schieten. God is voor hem het meest verachtelijke wat men zich denken kan, en hij gaat er prat op die grote naam van God, waarvoor miljoenen gesidderd hebben, maar ook aanbeden hebben, durft te lasteren.

Alles wat uit God is, gaat getuigen van God. Alles wat uit het beest is, lastert God. Zwijgende beesten bestaan niet. Het Romeinse Rijk lasterde God, door zich gelijk te stellen met God. Welnu, dat zal zich telkens herhalen in deze wereld. "En het opende zijn mond tegen Zijn tabernakel, en die inde hemel wonen". (Openb.l3: 6) Letterlijk staat er: hen die in de hemel tabernakelen. Het maakt ons duidelijk dat het terrein waar God Zijn woning maakt om Zijn volk met Zijn tegenwoordigheid te vervullen, wordt ontkend en gehoond door het beest. Het is een brute ontkenning van de hemelse en geestelijke wereld. Het moet uitgebannen uit de harten, de gezinnen, de scholen en de kerken, ja uit alle vereniging en beweging waar men met God en Zijn Woord nog rekening houdt.

ZIJN STRIJD

"En hem werd macht gegeven de heiligen krijg aan te doen." ( vers 7] Het wordt hem toegestaan. Satan en zijn beest beleven hun beginsel. Neutraliteit bestaat niet. De heiligen, dat zijn de wedergeborenen. Zij zijn van geestelijk dood, geestelijk levend gemaakt. In de kern van hun bestaan omgezet naar God. Hun hart, denken, willen, voelen, al de vermogens van de ziel vernieuwd. Ook hun wereldbeschouwing en praktijk, alles is in zijn diepste beginselen omgezet naar de Heere.

"De heiligen" zijn door genade principieel. Gods Woord en Wet is voor hen maatstaf voor alles en daarom zijn zij heilig onverdraagzaam. De haat en de woede van het beest keren zich tegen hen. Maar door genade kennen zij geen toegeeflijkheid aan de macht van het beest. Zijn wij reeds door genade met Christus door het geloof verenigd? Wandelen wij met God om, staande temidden van de dagelijkse werkelijkheid van het leven, de tekenen der tijden te onderkennen en te getuigen tegen alles wat God niet behaagt? Maar ook de hemelse schatten in het geloof bezittend, uit te stallen in de wereld, zich verhoudend van de geest van de wereld? Laat ons dan waken en bidden, want de oordelen komen onverwacht en ongedacht. Geloofs- en gebedsoefeningen zijn zo nodig, een wachten en uitzien naar de dag der overwinning, want deze is zeker voor allen, die de verschijning van de Heere Jezus Christus hebben liefgehad.

Ds. J. Veenendaal

Eibu rg

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 oktober 1999

De Banier | 20 Pagina's

Het Beest uit deee (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 oktober 1999

De Banier | 20 Pagina's