Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Wet milieubeheer en de 12-dagenregeling

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Wet milieubeheer en de 12-dagenregeling

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onlangs > verd ik benaderd door een SGP-raadslid met een vraag over een zgn. 12dagenregeling die gebaseerd was op het Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer. De vraag stelde hij naar aanleiding van een voorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de betreffende gemeente. Wellicht dat nog meer raadsleden onbekend zijn met deze regeling. Daarom een korte toelichting op de inhoud ervan.

In de Wet milieubeheer wordt in hoofdstuk 8, dat gaat over inrichtingen, in art. 8: 1, lid 1, bepaald dat het verboden is zonder een daartoe verleende vergunning een inrichting a. op te richten; b. te veranderen of de werking daarvan te veranderen en c. in werking te hebben. In het daaropvolgende lid wordt direct een uitzondering op de algemene regel gemaakt: "Het verbod geldt niet met betrekking tot inrichtingen, behorende tot een categorie die bij een algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 8: 40, eerste lid, is aangewezen ...".

BESLUIT HORECA-, SPORT- EN RECREATIE- INRICHTINGEN

De algemene maatregel van bestuur (AMvB) die hier genoemd wordt, is het Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer. Dit besluit heeft per 1 oktober 1 998 het oude Besluit horecabedrijven milieubeheer vervangen en behelst regels voor inrichtingen voor de uitoefening van horeca, sport of recreatie. De meeste regels zijn opgenomen in een bijlage bij het Besluit. Ingevolge artikel 4 van het Besluit gelden voor alle in het Besluit genoemde inrichtingen de voorschriften die in de bijlage zijn opgenomen. Deze voorschriften betreffen onder andere geluid en trilling, energie, afvalstoffen en afvalwater, lucht, verlichting en veiligheid.

Het nieuwe Besluit is ruimer dan het oude Besluit dat vervangen is. Onder het oude Besluit vielen vooral de zgn. 'stille' horecagelegenheden.

Volgens art. 2 van het (nieuwe) Besluit vallen daar nu meer gelegenheden onder, onder andere: hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis, clubhuis (lid 1, sub a); dansgelegenheden, theaters en sportgelegenheden (lid 1, sub b), speelhallen (lid 1, sub c) en vakantie- en pretparken (lid 1, sub d). Deze verruiming komt er op neer dat onder het nieuwe Besluit ongeveer 66.000 inrichtingen vallen, terwijl dot er onder het oude Besluit ongeveer 25.000 waren. Met de verruiming van het aantal inrichtingen neemt dus ook het aantal inrichtingen toe, dat de mogelijkheid kan benutten af te wijken van de geluidsvoorschriften.

UITZONDERINGEN OP DE VOORSCHRIFTEN

In de bijlage worden ook uitzonderingen gemaakt op de toepassing van de voorschriften. Daarbij gaat het ons vooral om voorschrift 1.1.9 en 1.5.2.

- voorschrift 1.1.9

Voorschrift 1.1.9 maakt onderdeel uit yan de paragraaf over 'Geluid en trilling' en luidt: "De voorschriften 1.1.1, 1.1.5, 1.1.7 en 1.1.8 zijn, voor zover de naleving van deze voorschriften redelijkerwijs niet kan worden gevergd, niet van toepassing op dagen of delen van dagen in verband met de viering van; a. festiviteiten die bij of krachtens een gemeentelijke verordening zijn aangewezen, in de gebieden in de gemeente waarvoor de verordening geldt;

b. andere festiviteiten of activiteiten die plaatsvinden binnen de inrichting, waarbij het aantal bij of krachtens een gemeentelijke verordening aan te wijzen dagen of delen van dagen niet meer mag bedragen dan twaalf per kalenderjaar.

Een festiviteit of activiteit, als bedoeld in de onderdelen o of b, die maximaal een etmaal duurt, maar die zowel voor als na 00.00 uur plaatsvindt, wordt hierbij beschouwd als plaatshebbende op één dag".

- voorschrift 1.5.2

Daarnaast gaat het om voorschrift 1.5.2 dat inhoudt dat voorschrift 1.5.1 niet van toepassing is "op da­ gen of delen ... (volgt verder dezel' de omschrijving als bij voorschrift 1.1.9). Voorschrift 1.5.1. bepaalt dat de verlichting voor sportbeoefe ning uitgeschakeld is a. tussen 23.00 en 07.00 uur en b. wannee er geen sport beoefend wordt en geen onderhoud plaatsvindt.

De geluid- en trillingvoorschriften zijn dusdanig streng, dat het niet mogelijk is in een inrichting (incidenteel) een feest te houden met 'life' muziek, of iets dergelijks. Daarom in voorschrift 1.1.9 een ontheffing mogelijkheid opgenomen. Op grond van dit voorschrift kan de gt meenteraad in een verordening be palen dat tijdens een bepaalde pe riode de geluidsvoorschriften van het Besluit niet gelden.

Voorschrift 1.5.2 komt sportverenigingen tegemoet die buiten de reguliere competities en recreatieve we strijden en trainingen gebruik wille maken van de lichtinstallatie.

COLLECTIEVE EN INCIDENTELE FESTIVITEITEN

Vervolgens wordt in voorschrift 1.1.9 en 1.5.2 een onderscheid gt maakt tussen collectieve (sub a) en incidentele (sub b) festiviteiten. - collectieve festiviteiten

Een collectieve festiviteit is te omschrijven als een feest dat niet spec - fiek aan één of een klein aantal inrichtingen is verbonden. Denk hier bij aan koninginnedag, kermis, conaval, culturele, sportieve of recreatieve manifestaties. Onder het oude Besluit horecabedrijven milieubeheer konden in totaal maximaal 1/ collectieve èn incidentele festiviteiten worden aangewezen waarop de voorschriften van de bijlage van (cjde) Besluit niet van toepassing waren. In het nieuwe Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen is het aantal te bepalen collectieve festiviteiten niet op een maximum gesteld.

Gemeenten mogen nu zelf het maximum aantal dogen voor collectieve festiviteiten vaststellen. De VNG heeft in de modelverordening

-waarin de wijzigingen als gevolg van het nieuwe Besluit verwerkt zijnvoorgesteld de bevoegdheid deze dagen vast te stellen, onder te brengen bij het college van burgemeester en wethouders. Don hoeft er niet ieder jaar opnieuw een raadsbesluit over het aantal dagen te worden genomen. De VNG raadt dan wel aan in een beleidsregel vast te leggen wat het maximum aantal festiviteiten is.

Het is van belang voor SGP-ers te weten dat het wel tot de mogelijkheden behoort dat de gemeenteraden zelf het maximum aantal dagen bepalen. In dot geval moet het maximum aantal dagen in de verordening (i.e. de APV) worden vastgelegd.

- incidentele festiviteiten

Onder een incidentele festiviteit wordt een feest of activiteit verstaan die aan één of een klein aantal inrichtingen is verbonden. Denk hier bijvoorbeeld aan 'life' muziek bij een café, een jubileum of een straatfeest. Bij een incidentele sportfestiviteit (in het kader van voorschrift1.5.2, sub b) kan gedacht worden aan een incidenteel toernooi, bijvoorbeeld een veteranentoernooi. In de voorschriften 1.1.9 en 1.5.2 wordt ten aanzien van incidentele festiviteiten wél een maximum aantal dagen gesteld. Het maximum aantal dagen dat voorheen betrekking had op zowel collectieve als in­ cidentele festiviteiten en activiteiten, wordt nu alleen voorgeschreven voor de incidentele festiviteiten en activiteiten per inrichting (!). Het maximum is 12 dagen. Dit maximum aantal dagen wordt vastgelegd in de APV. De gemeenteraad mag rekening houden met de plaatselijke omstandigheden en het aantal dagen lager stellen don het genoemde aantal van 1 2 dagen.

VOORZOVER...

in voorschrift 1.1.9 (niet in voorschrift 1.5.2) worden de voorschriften 1.1.1, 1.1.5, 1.1.7 en 1.1.8 niet van toepassing verklaard voor collectieve en incidentele festiviteiten "voor zover de naleving van deze voorschriften redelijkerwijs niet kan worden gevergd". Deze tussenzin duidt er op dot overmatige geluidhinder voorkomen moet worden. Voorschrift 1.1.9 betekent dus niet dat inrichtingen een onvoorwaardelijke vrijbrief gegeven wordt.

WOON- EN LEEFSITUATIE

Er is nog een mogelijkheid om bij incidentele festiviteiten of activiteiten in te grijpen. Als blijkt dat een festiviteit of activiteit, die op basis van het Besluit als zodanig is toegestaan, de woon- en leefsituatie in de omgeving van de inrichting en/of de openbare orde bedreigt, kan de burgemeester de festiviteit of activiteit verbieden. Deze bevoegdheid ontleent de burgemeester aan artikel 174 van de Gemeentewet, waarin bepaald is dat de burgemeester be­ last is "met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden alsmede op de voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven" (lid 1) en "De burgemeester is belast met de uitvoering van verordeningen voor zover deze betrekking hebben op het in het eerste lid bedoelde toezicht" (lid 3).

De gemeenteraad mag een dergelijke bepaling, waarbij de burgemeester een incidentele festiviteit of activiteit verbiedt, opnemen in de APV. Dit mag de raad op basis van artikel 121 en 149 van de Gemeentewet. In artikel 121 is sprake van de zgn. aanvullingsbevoegdheid: de raad mag verordeningen vaststellen ten aanzien van onderwerpen

waarin andere regelingen voorzien, voorzover die verordeningen niet in strijd zijn met die regelingen (wet, AMvB en provinciale verordening). Artikel 149 is het bekende artikel: "De raad maakt de verordeningen die hij in het belang van de gemeente nodig oordeelt".

Bronnen:

* Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen milieubeheer met bijla­ ge-

* Brief van de VNG aan de leden van 4 november 1998, nr. Lbr. 98/192, kenmerk AJZ/805327 (betreffende een periodieke wijziging model-APV in verband met inwerkingtreding Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer) .

lieubeheer.)

P. van Vugt

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1999

De Banier | 20 Pagina's

De Wet milieubeheer en de 12-dagenregeling

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1999

De Banier | 20 Pagina's