Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

redactie H.J. Hooglander

DRUGS- BESTRIJDINt OP EUROPEE: NIVEAU

Het drugsprobleem is een belangrijk punt op de Europese agenda. De Top van Tampere onderstreepte nog eens dat het probleem in Europa op een alomvattende manier moet worden aangepakt. Aan de Europese Commissie werd meer ruimte gegeven om met voorstellen te komen.

VOORZITTER PRODI

Voorzitter Prodi van de Europese Commissie liet weten dat de lidstaten zich qua beleid zullen moeten aanpassen aan de gezamenlijke samenwerking op het gebied van de drugsbestrijding. Prodi gaf vorige week aan dat er een "interne markt voor handel in drugs" ontstaan is in de Unie. Hij stelde dat dit duidelijk vraagt om coördinatie van beleid, ja zelfs om aanpassing van wetgeving door die landen die door hun afwijkende beleid de handel in de hand werken. Alhoewel eerder de indruk ontstond dat hij het hierbij met name over Nederland had, ontkende Prodi dit later bij de beantwoording van vragen van de christen-democraten in het Europees Parlement hierover.

DEBAT IN HET EUROPEES

Tijdens het debat in het Europees Parlement over een nieuw actieprogramma voor drugsbestrijding in de EU, stelde Europarlementariër Blokland vast dat de uitspraken van Prodi toch duidelijk betrekking hadden op Nederland. "Naast een twijfelachtige eer bekend te staan als doorgongsland voor drugs, bouwen we nu ook een reputatie op bij de productie van synthetische drugs. Inmiddels zijn meerdere jongeren overleden aan de gevolgen van deze synthetische drugs. Dat is werkelijk schandalig! Ik wil de heer Prodi don ook oproepen om de dingen juist wel bij name te noemen; Nederland is zo'n land dot door een afwijkend beleid de handel in de hand werkt", aldus Blokland.

ArTlFPROr.RAMMA

Naast deze constatering riep Blokland de Raad en Commissie op toch vast te houden aan de lijn die werd uitgezet in het voorstel voor een Actieprogramma: een harde strijd tegen het aanbod van drugs naast een preventieve, hulpgevende aanpak van de vraag naar drugs. Ook de meerderheid van het Parlement staat achter deze aanpak. In het verslag van het Europees Parlement, opgesteld naar aanleiding van het Actieplan, wordt het als volgt omschreven: "de drugsbestrijding heeft tot doel de drugsgebruiker te helpes van zijn verslaving af te komen en deze doelstelling impliceert een gecoördineerde, compromisloze strijd tegen allen die betrokken zijn bij d' drugshandel". Het wordt langzaarr, tijd dat Nederland de balans opmaakt; internationaal en Europees vindt ons beleid geen aansluiting e zorgt het voor problemen. Tijd vooi een koerswijziging. Annette de Vries

Seattle

Volgende week vindt in Seattle de tweejaarlijkse ministeriële conferentie van d- wereldhandelsorganisatie plaats. Ter voorbereiding hierop debatteerde het Europees Parlement tijdens de plenaire vergadering van november uitgebreid over vrijhandel en een nieuwe onderhandelingsronde in het jaar 2000.

Agenda

Het is echter nog maar de vraag of Seattle inderdaad het startsein zal geven voor een nieuwe onderhandelingsronde. De resultaten van de zevenjarige Uru guay-ronde hebben niet voor alle WTO-leden voordelen opgeleverd. Met nomt de positie van de minst ontwikkelde landen in de wereldhandel laat te wensen over. Het zijn dan ook deze landen die het meest bezwaar maken tegen een uitgebreide nieuwe ronde onderhandelingen. Zij vinden dat een nieuwe ronde beperkt moet blijven tot landbouw, diensten en intellectueel eigendom. Over die sectoren moeten duidelijke afspraken worden gemaakt, dat is afgesproken in Uruguay. Volgens de Europese Commissie moet een nieuwe ronde worden uitgebreid, omdat een brede ronde het beste instrument is om rekening te houden met de handelsbelangen van alle leden. De komende ronde, omgedoopt tot "milleniumronde", zou ook moeten gaan over duurzame ontwikkeling, investeringen, mededinging, bescherming van de consument en vereenvoudiging van de procedures. Vanuit het gezichtspunt van de Eurofractie heeft zo'n brede ron de ook voordelen. Dat biedt de mogelijkheid vrijhandel in te kaderen in handelsbeleid. Europarlementariër Belder heeft in zijn bijdrage aan het debat gepleit voor het scheppen van randvoorwaarden voor vrijhandel op wereldnivec Zonder die randvoorwaarden is verdere vrijmaking van de wereldhandel niet gewenst.

Ontwikkelingsronde

Eén van de randvoorwaarden betreft de positie van ontwikkelingslanden. De Nederlandse regering heeft de milleniumronde voorzien van een tweede naorr^ namelijk "ontwikkelingsronde". Daarmee wil zij aangeven dat de participatie van ontwikkelingslanden in de wereldhandel door een nieuwe ronde dient te verbeteren. Ook in het Europees Parlement is daarover uitvoerig gedebatteerd Belder wees er dit verband op dat in Geneve, waar het secretariaat van de WTO zetelt, meer lobbyisten uit de Amerikaanse staalindustrie dan overheidsfunctionarissen uit ontwikkelingslanden zijn te vinden. Versterking van de instititionele capaciteit van ontwikkelingslanden en ook hun toegang tot informatie e gegevens moet hoge prioriteit hebben. Andere manieren om die participatie te verbeteren is het nakomen van gedane beloften op gebied van textielproducten en het geven van vrije toegang tot onze markten en het voorkomen van "groen protectionisme". Met groen protectionisme wordt bedoeld dat de import van producten wordt belemmerd onder het mom van milieubescherming. Belder ge in het debat aan dat we niet de Westerse consument de keuzemogelijkheid m< gen geven voor milieuvriendelijke producten zonder tegelijkertijd milieuvriende lijke productieprocessen in ontwikkelingslanden te stimuleren.

Gerdine Visser-Westland

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1999

De Banier | 20 Pagina's

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1999

De Banier | 20 Pagina's