Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PARLEMENTAIR LOGBOEK

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

ONDERWIJSLAND

Tussen Prinsjesdag en oud en nieuw doet de Tweede Kamer altijd de Rijksbegroting af. Hoofdstuksgewijs, dat komt neer op ongeveer één hoofdstuk per week. In de afgelopen twee weken waren dat de begroting van Onderwijs, cultuur en wetenschappen en die van Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer. Om te beginnen onderwijs.

Op dit beleidsterrein heeft onze woordvoerder, ir. Van der Vlies, zelf oud-leraar, een naam op te houden. Hij begon de SGP-bijdroge met een aantal 'immateriële' kwesties. De individualisering en verkilling in de samenleving, zo betoogde de SGP'er, zijn ook op de scholen merkbaar. Geweld, intimidatie en andere ontsporingen tonen dat aan en wijzen er tevens op dat er een mentaliteitsverandering nodig is. Hard nodig. Naar onze diepste overtuiging bieden hier alleen de waarden en normen van Gods Woord uitkomst, hield Van der Vlies bewindslieden én Kamer voor. Ons ideaal is dat er op alle scholen les wordt gegeven bij een opengeslagen Bijbel. Des te bedenkelijker is de "waaier van richtingen" die zich nu in het onderwijs aftekent.

No deze inzet behandelde de geachte afgevaardigde uit Maartensdijk een groot aantal onderwerpen. Twee worden er hier uitgelicht. Een actueel thema in onderwijsland is de betrokkenheid van de ouders bij de school. Binnenkort zal de Kamer daarover apart overleg voeren met de regering, maar Van der Vlies wilde al wel een voorschot nemen op die discussie. De SGP vindt dot medezeggenschap van de ouders geen afbreuk mag doen aan de eigen verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag. En wordt de betrokkenheid vormgegeven via schoolverenigingen, dan moeten die verenigingen wel de vrijheid hebben om van de ouders ondertekening van de grondslag te vragen.

Een punt dat cl meer dan een jaar op afdoening wacht is de ondersteuning van directeuren in het primair onderwijs. Daar ligt een knelpunt, waar de Kamer vorig jaar (door het aannemen van 'n motie-Van der Vlies) van zei dat er extra geld ter beschikking moet komen om basisschooldirecteuren 'tijd voor management' te geven. Het lijkt er veel op dat er in dat jaar nauwelijks of geen gevolg is gegeven aan de uitvoering van de motie. Kom nu wél over de brug, drong Van der Vlies (opnieuw in een Kamerbreed aanvaarde motie) aan bij minister Hermans.

RUIMTELIJKE ORDENING

De tweede begroting die werd afgehandeld was die van minister Pronk van VROM. Zijn SGP-opponent was mr. Van der Staaij. Hij herinnerde nog eens aan de juichtonen die de minister aanhief bij de presentatie van zijn begroting. Daardoor werd de verwachting gewekt dat er dan wel een 'mooi verhaal' zou staan in de stukken, een prachtige en uitgebalanceerde visie op de inrichting van ons land. Maar dat viel toch een beetje tegen, stelde Van der Staaij. Laten we oppassen voor al te jubelende tonen als het gaat over de maakbaarheid van de samenleving, over vooruitgang en verbetering. Vanuit Bijbels perspectief is een aards paradijs een illusie. "Er is maar één toekomst. Die toekomst is bepaald doordat Christus als Middelaar is gekomen."

Een begrotingsbehandeling biedt de partijen altijd de mogelijkheid tal van onderwerpen op de agenda te plaatsen. Zo deed ook Van der Staaij. Hij sprak o.a. over de instelling van een woonzorgstimuleringsfonds, geluidsoverlast, de handhaving van milieuregelingen, het ontmoedigen van wegwerpartikelen en het waterbeheer. Relatief veel aandacht kreeg het SGP-pleidooi om hypotheken alleen nog maar te verstrekken op basis van één (voltijds)inkomen.

Van der Staaij plaatste zijn oproep in het kader van de ontzettend snel gestegen huizenprijzen. Eenverdieners met een modaal inkomen of daaronder (starters!) komen nauwe lijks nog aan bod. Daardoor word: het voor jonge ouders steeds moeil i- ker een vrije keus te maken tussen werk of de opvoeding van hun kin deren. Zij worden a.h.w. gedwongen allebei te gaan werken om toch maar een dak boven hun hoofd te krijgen. Gecombineerd met een be perking van de hypotheekrenteaftrek zou op die manier iets gedaan kun nen worden aan de absurd hoge huizenprijzen.

Dit probleem speelt extra sterk in die gebieden waar een zogenaarr i restrictief woningbeleid geldt. Dat zijn die plaatsen waar een slot zit op het bouwen van woningen. De SGP-fractie heeft er in het verleder, al vaak op gehamerd dat dit bele^ funeste gevolgen heeft. Een al te stringent restrictief beleid leidt ertc ; dat ook de eigen bevolking, met n j- me jongere starters, tegen hun zin uit moeten wijken naar elders. De s om verschillende redenen slecht. L SGP-afgevaardigde diende daorc een motie in met de opdracht aar de regering om te gaan onderzee ken hoe aan dit probleem het hoc i kan worden geboden.

TRONK-STUK'

Van der Staaij had deze problemctiek ook al aangesneden enkele d gen eerder, toen de Kamer met df zelfde minister Pronk debatteerde over diens Startnota Ruimtelijke O' dening. "Geen Pronk-stuk", zo be stempelde hij de nota, zonder de minister daarin overigens te beze ren, want ook hijzelf had gezegd de nota te beschouwen als 'het slotakkoord van de vorige regeerperi - de'.

Kritiek had Van der Staaij op het 3it dat deze nota eigenlijk keuzes ve mijdt, vooral als het gaat om het spanningsveld economie versus waarden als natuur en landschap Te veel wil ook dit kabinet van tw< e walletjes eten, vergetend dat eco' o- mische en ecologische belangen 'u eenmaal vaak tegengesteld zijn c^n elkaar. En pas als er duidelijke keJzes zijn gemaakt, kan er zinvol warden gesproken over de ruimteiijke inrichting van ons land, wonen, v, erken, ontspannen en de daarop af-jestemde infrastructuur.

Uitvoerig ging de SGP'er in op het ruimtelijk beleid dat in de afgelopen jaren is gevoerd en de toekomstplannen. Daarbij kwamen alle termen en begrippen, zeg maar gerust het vakjargon, aan de orde, zoals: compacte stad, netwerksteden, corridorontwikkeling, stedelijke knooppunten en ga zo maar door. Daarnaast besteedde hij aandacht aan de vitaliteit van het platteland, waar Van der Staaij nog eens benadrukte dat iedere plaats/regio anders is, dat de historische, landschappelijke en culturele identiteiten én kwaliteiten uiteen lopen. Het lijkt een overbodige opmerking, maar tegenover bewindslieden en kamerleden wier horizon niet verder reikt dan de Randstad kan het geen kwaad dit nog maar eens onder de neus te smeren.

WADDENZEE

Politieke spanning was en is er (nog een beetje) over gasboringen in de Waddenzee. Het kabinet laat (samen met de VVD) de optie om te gaan boren nadrukkelijk open. Een meerderheid van de Kamer denkt daar anders over. Ook de SGP is tegen boringen, op dit moment althans. Het is voor ons niet: nu niet en nooit niet. De SGP-fractie wil dus niet gerekend worden tot die fracties die de Waddenzee zien als een onaantastbaar gebied, temeer omdat er gelukkig technieken zijn die eventuele schade tot een minimum kunnen beperken. Maar voor de SGP geldt dat de noodzaak voor gasboringen op dit moment niet is aangetoond, economisch noch anderszins. Daarom koos woordvoerder Van den Berg ervoor een pas op de plaats te maken. Wat onder het wad zit, verzuurt niet.

EERSTE KAMER

En dan nu een uitstapje naar de Eerste Kamer. Daar werden vorige week de algemene politieke en financiële beschouwingen gehouden n.a.v. troonrede en Miljoenennota. Wat in de Tweede Kamer in de week van de derde dinsdag in september gebeurt, doet de Eerste Kamer af half november. Dus was senator Holdijk namens de SGP van de partij. Hij splitste zijn beschouwing op in twee delen: een financieel-economisch 'praatje' en beschouwingen van meer algemeenpolitieke aard.

Het financiële plaatje van Nederland ziet er goed uit, beaamde Hol­ dijk. De cijfers zijn op dat punt helder en eenduidig. Maar ook een ander cijfer is duidelijk: dat van de staatsschuld. Weliswaar loopt die procentueel gezien nu eindelijk terug, maar als je de absolute getallen bekijkt loopt de Nederlandse staatsschuld nog steeds op. Dit jaar 521 miljard, bij leven en welzijn volgend jaar 526 miljard. De rente die we met z'n allen daarover jaarlijks moeten betalen is maar liefst 35 a 40 miljard. Als je beseft dat dat per huishouden per maand 420 gulden is, tikt dat natuurlijk behoorlijk aan.

Holdijk ging ook in op het begrip'nieuwe economie'. Het is een uit deVerenigde Staten overgewaaid beVan deze dit financieel-economisch getinte deel van Holdijks betoog naar de immateriële vraagstukken was maar een betrekkelijk eenvoudige stap. De SGP'er wees er op dot het wel heel typerend en wrang is dat de coalitiepartners bij de formatie ruzie kregen over de besteding en verdeling van inkomsten-meevallers, maar dat ze het in een vroeg stadium wél en soepel eens werden over de voorstellen inzake homohuwelijk en levensafbreking. Nogmaals: typerend en wrang.

WRANG

No een uitwijding over de befaamde Amerikaanse denker Fukuyoma en diens gedachten over geschiedenis, wetenschap en 'de mens van de toekomst' ging de SGP-afgevaardigde in op de uitdagingen die het kabinet ziet voor de komende eeuw. Ik spreek liever over opdrachten, zei Holdijk, die aansloot bij de constatering dat politiek de burgers niet meer weet te binden. Geen wonder, als de ideologische tegenstellingen zijn ingewisseld voor geld, efficiency en management, als alles nog slechts beoordeeld wordt op economische kansen en financiële mogelijkheden en de grens tussen publiek en privaat domein steeds verder vervaagt.

Een simpele oplossing voor alle kwalen heeft de SGP ook niet bij de hand, erkende hij. "Echter zijn we er wél van overtuigd dat een op publieke waarden en normen georiënteerde discussie, waarbij het private domein voedingsbodem is, tot verheldering en meer consistentie in het openbaar bestuur zou kunnen leiden. De SGP wil daaraan een bijdrage leveren door voor politiek en democratie zijn richtsnoer te zoeken in de waarheid van Gods Woord, wet en evangelie, bevel en belofte. Daarin zoeken wij de basis voor onze waarden en normen. Een hechte en betrouwbare basis, waarvan wij geloven dat ze heilzaam is voor de samenleving. Niet om te heersen, maar om te dienen. (...) onze keuze houdt in dat wij met pragmatisme en relativisme niet uit de voeten kunnen in de politiek. De mens en zijn (eigen)belang ais maat van alle dingen of een visie waarin de mens uitsluitend een materie-georiënteerd, calculerend wezen is, ontwricht de samenleving en schaadt het menszijn. Zo'n benadering in de politiek doet tekort aan de mens als beelddrager Gods én aan zijn Schepper.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1999

De Banier | 20 Pagina's

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1999

De Banier | 20 Pagina's