Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met Schiphol in zee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met Schiphol in zee

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Schiphol mag zich in een warme belangstelling verheugen. Vooral sinds duidelijk is geworden daf de luchthaven tegen zijn (geluid)grenzeri aanliep, is er veel nagedacht over haar mogelijke perspectieven. Voor de liefhebber staan in de archiefruimte van onze fractie enkele meters kloeke onderzoeksrapporten. Het is het resultaat van jarenlange nut-en-noodzaakdiscussies. Iedereen die verstand heeft van luchtvaart, milieuvervuiling, geluidhinder en betoriotorten heeft zijn doorwrochte rapportages ingeleverd. Dit denkproces leidde tot twee keuzemogelijkneden: Schiphol mag op de huidige locatie doorgroeien óf de luchthaven verhuist naar een eiland in de Noordzee.

IJSKAST

Eind 1999 hakte het kabinet de knoop door en besloot, dat Schiphol op de huidige locatie mag doorgroeien. De plannen voor een eiland in zee verdwenen in de ijskast. Hei kabinet wil op de huidige locatie 'uimte bieden voor 'beheerste gr. oi' van de luchtvaart. Ten opzichte m de oude situatie impliceert de.: o besluitvorming belangrijke wijzigingen. Nieuw is, dat aantallen pa sagiers en aantallen vliegbewegingen geen criterium meer zijn voc de groei van Schiphol. De nu geleende limieten van vluchten en passagiers komen te vervallen. Technologische ontwikkelingen en verbeterc • procedures bepalen de omvar: ; van de groei. Van belang is slee irs dat deze groei blijft binnen de celdende milieu- en veiligheidsgre .zen. Binnen die grenzen zouden op termijn jaarlijks 600.000 vlier bewegingen (60 miljoen passagier^) mogelijk zijn.

Voorlopig dus geen vliegveld in zee noewel de voordelen groot zijn Zo'n luchthaven wordt immers veel Tiinder geconfronteerd met kneiionde geluids- en veiligheidszones en het verlaten van de huidige locaiie geeft ruimte voor versterking van tie leefkwaliteit en structuur in ae randstad. Daarnaast zou een luchthaven in zee voor de bouwsecor een droomopdracht zijn en de kennisontwikkeling van het bouwen 'n zee een impuls geven. De grote bottleneck in dit verband vormt echter de financiën. De kosten van een eiland in zee worden geschat op 50 miljard gulden. De luchtvaartsector en het kabinet hebben elkaar hier in de houdgreep. Het kabinet wil dat de vliegsector zijn eigen infrastructuur betaald, maar de sector investeert alleen als de overheid meebetaalt. Van de overheid wordt een bedrag van rond de 30 miljard gulden verwacht. Als hierbij wordt bedacht, dat grote infrastructuurprojecten steevast duurder uitvallen dan begroot, is de vrees om geld in het (zee)water te gooien goed verklaarbaar.

SELECTIEF

Het uitgangspunt van 'de economie van het genoeg' betekent voor de SGP dat de christelijke deugden van soberheid en matigheid ook in het productie- en consumptiepatroon gestalte behoren te krijgen. Dit staat haaks op de gedachte van een maximaal en zo autonoom mogelijk groeiende economie. Dit betekent ook een kritische houding tegenover een voortdurend groeiend Schiphol en andere versterkingen van het concept Nederland-distributieland. De nadelen van dit concept voor milieu en ruimte worden steeds scherper. Als economische speerpunten dienen we veeleer te kiezen voor informatie- en communicatietechnologie, dienstverlening, milieutechnologie, gespecialiseerde land- en tuinbouw, bouwsector en natte infrastructuur. De logistieke sector zal hierbij moeten ondersteunen en niet andersom.

Met inachtneming van deze noties moet echter ook worden erkend, dat Schiphol niet kan overleven als zij niet mag groeien. Als Schiphol een economisch gezonde luchthaven wil blijven en moet kunnen concurreren met buitenlandse luchthavens, is ruimte voor groei onontkoombaar. Stilstand is achteruitgang. Schiphol moet dus kunnen groeien, maar niet ongebreideld. De ontwikkeling van Schiphol zal selectief moeten verlopen, waarbij delen van het vliegverkeer met weinig toegevoegde waarde voor onze economie worden ontmoedigd. Denk hierbij aan de vele transfervluchten. Het is economisch gezien niet zo zinvol om veel gemeenschapsgeld te steken in het vervoer van mensen en goederen die op Schiphol slechts van vliegtuig wisselen.

KORTZICHTIG

Het voorgaande pleidooi kent raakvlakken met de door het kabinet beoogde 'beheerste groei'. Lopen de gedachten van het kabinet en de SGP inzake de toekomst van Schiphol parallel? Het antwoord luidt ontkennend. Als wordt erkend - zoals het kabinet doet - dat verdere groeimogelijkheden voor Schiphol noodzakelijk zijn, is het kortzichtig om deze groei op de huidige locatie te doen plaatsvinden. Ervaringen uit het verleden leren dat de mogelijkheden hiertoe vrijwel zijn uitgeput. Toename van het aantal vluchten leidt tot een verslechtering van het leefklimaat en een verhoging van de gezondheids- en veiligheidsrisico's. Daarnaast zal een groeiend Schiphol extra druk leggen op de reeds overbelaste omliggende infrastructuur. Ten slotte benadruk ik, dat met het verlaten van de huidige locatie uitstekende grondexploitaties zijn te genereren.

Een luchthaven in zee verdient daarom meer aandacht. Hiermee kan niet te lang worden gewacht. Het aanleggen van zo'n luchthaven, inclusief procedures, duurt minstens twaalf jaar. Daarom moeten er nü stappen in deze richting worden gezet om te vermijden dat we op afzienbare termijn vastlopen op de huidige locatie en dan alsnog moeten uitwijken naar een andere locatie. We kunnen ons niet voorstellen hoe Nederland er had uitgezien als er niet was ingepolderd, als het Noordzeekanaal niet was gegraven en de IJsselmeerpolders niet waren drooggelegd. Als we daarbij bedenken in welke mate in onze kust is ingegrepen en wie voor een groot deel in het Verre Oosten luchthavens in zee heeft aangelegd, kan de aanleg van een vliegveld in de Noordzee geen onoverkomelijk probleem zijn. Nü dient zich een mogelijkheid aan die een verbetering van de leefbaarheid in de randstad kan schenken en perspectief biedt voor een verantwoorde voortgang van onze luchtvaart.

mr. D.J.H, van Dijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 2000

De Banier | 32 Pagina's

Met Schiphol in zee

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 2000

De Banier | 32 Pagina's