Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere onze gerechtigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere onze gerechtigheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gerechtigheid verhoogt een volk, maar de zonde is een schandvlek der natiën (Spreuken 14: 34)

Eenmaal riep de profeet Amos uit: want het zal een boze tijd zijn. Is niet de ': jd waarin wij leven gelijk een Arros' tijd? De openbaring der zonde moge anders zijn, maar het wezen der zonde niet. Ock in onze tijd vermenigvuldigt de zonde en klimt de ongerechtigheid ten hen: el. In onze tekstwoorden lezen we dat de zonde een schandvlek der natiën is. Gedurig herhaalt zich de geschiedenis. In Exodus 32 lezen we: En her volk zat neder om te eten en te dririken. Daarna stonden zij op om te spe, en. Het is alsof hier onze tijd getekei d wordt. De sportverdwazing naar aanleiding van de Europese voetbalkar-pioenschappen ligt ons immers aller log vers in het geheugen? Me: ken we nog op dot land en volk en Kerk en staat ver, ja heel ver, van de Heere en Zijn dienst zijn afgeweken? We denken aan de toenemende abortus-en euthanasiepraktijken. Aan de verwildering der zeden. Aan de ongebonden sexuele moraal. Aan de verregaande wereldgelijkvormigheid. Wanneer we dit lezen heeft de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel tot openstelling van het huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht plaatsgevonden. Welke toenemende goddeloosheid in ons vaderland dat weleer het Israël van het Westen werd genoemd, waar het bloed van de martelaren heeft gevloeid en waar de brandstapels gerookt hebben. Moeten we niet opmerken dat Nederland Sodom gelijk is ge- Wf - Jen, en dat de zonde vrijuit gesp ken en bedreven wordt? Moor ... wanneer we door Gods weerhoudende goedheid tot op heden bev.-aard werden voor de uitleving der zonde, zijn we don beter? Kunnen wij er op enigerleiwijze boven staan? Dat zij verre! De wortel van alle kwaad leeft in ons aller hart. Echter ... wie heeft er nog smart over dat God zo getergd wordt. Dat Zijn Wetten en inzettingen met voeten ge­ treden worden? Mocht dit bij degenen die kermen geleerd hebben nog eens opgebonden worden gelijk eenmaal bij Jeremia: Ik ben verbroken vanwege de breuk der dochter mijns volks. Ik ga in het zwart. Ontzetting heeft mij aangegrepen. Och, dat mijn hoofd water ware en mijn oog een springader van tranen. Mocht in onze bange tijd Joëls woord nog eens bevestigd worden: Laat Uw priesters, des Heeren dienaars, wenen tussen het voorhof en het altaar. En laat hen zeggen: spaar Uw volk, o tieere, en geeft Uw erfenis niet over tot een smaadheid. Laten we er toch niet blind voor zijn dat de oordelen laag hangen. Dat de Heere nog niet is doorgetrokken vindt geen redenen in ons en in onze natie. Het is alleen en uitsluitend om der tienen wil! Er liggen er nog onder het zegel der verkiezing die toegebracht moeten worden.

Wat is God lankmoedig. Dat zouden we wel hele dagen moeten herhalen. Doch ondanks Gods grote lankmoedigheid is uitstel geen afstel. Wanneer Gods Raad volvoerd zal zijn in het vergaderen dergenen die zalig worden, zal Hij de ongerechtigheid niet langer gedogen. Hij houdt de schuldige geenszins onschuldig. Dat we ter harte mochten nemen Daniels raad aan Nebukadnezor: Daarom, o koning, laat mijn raad U behagen, en breek Uw zonden af door gerechtigheid. Zoals Salomo in onze tekstwoorden zegt: Gerechtigheid verhoogt een volk, maar de zonde is een schandvlek der natiën.

Welk een tegenstelling in deze tekstwoorden. Ook in deze Schriftplaats komen de twee wegen tot uitdrukking. De letterlijke betekenis van het woord gerechtigheid in deze tekst, is een handelen in overeenstemming met de wet en maatstaf des Heeren. Is er niet, indien gij weldoet, verhoging? Wanneer er in een land met God en Zijn geboden rekening gehouden mag worden, dan zal de Heere Zich niet onbetuigd laten. Zulk een natie mag Gods gunst verwachten. Want wie zijn weg wel aanstelt, die zal Ik Mijn heil doen zien. Leven naar Gods inzettingen zal een volk verhogen, tot aanzien brengen.

Het woord gerechtigheid heeft verschillende betekenissen. Onder meer zoals hierboven verwoord. We kunnen ook denken aan Gods wraokoefenende gerechtigheid. Doch de gerechtigheid waar onze tekst van spreekt vloeit voort uit de aangebrachte gerechtigheid van Sions Borg. Want alleen vanuit Zijn gerechtigheid kan er een leven zijn in de vreze Gods. Geachte lezers en lezeressen, Christus heeft een gerechtigheid aangebracht die redt van de dood. Omdat Hij aan Gods geschonden recht volkomen genoeg heeft voldaan. Wat is Christus' gerechtigheid genoegzaam. Alleen wanneer Ik het bloed zie zo zal Ik U voorbijgaan. Dat we toch deze gerechtigheid mochten benodigen, bij aan- of voortgang. Want de zonde werkt de dood, maar Zijn gerechtigheid het leven.

De eerste vrucht van Zijn aangebrachte gerechtigheid is de levendmoking. Wat komt er don van stonde aan een lust en een liefde om te doen wat de Heere welbehaaglijk is. En welk een smart om in te leven geen andere gerechtigheid te hebben dan eigen- en ongerechtigheid. Dit alleen zal plaats maken voor de enige gerechtigheid van Jezus Christus. Dit alleen doet hongeren en dorsten naar Zijn gerechtigheid. En ondoorgrondelijk groot wanneer iets van Zijn gerechtigheid mag geproefd en gesmaakt worden. Vanwege die aangebrachte gerechtigheid kan de grootste der zondaren zalig worden. Denk aan Psalm 65: Een stroom van ongerechtigheden, had d'overhand op mij, maar ons weerspanning overtreden, verzoent en zuivert Gij. Het komt op de toepassing aan.

Welnu, gerechtigheid verhoogt een volk, maar de zonde is een schandvlek der natiën. Dat bleek eenmaal in Israël. Was er gerechtigheid, dan bloeide het land. Was er zonde, dan verzonk het land.

De God aller genade schenke ons belijdenis te doen van onze overtredingen en de zoetigheid te kennen waarvan we lezen in Jeremia: 23: En dit zal Zijn Naam zijn, waarmede men Hem noemen zal: DE HEERE ONZE GERECHTIGHEID.

Sommelsdijk, ds. J. Karels

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 2000

De Banier | 32 Pagina's

De Heere onze gerechtigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 2000

De Banier | 32 Pagina's