Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij de gratie Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bij de gratie Gods

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hare Majesteit onze koningin Beatrix mocht op 31 januari haar 63ste verjaardag gedenken. Wij willen haar als Staatkundig Gereformeerde Partij van harte gelukwensen met deze gedenkdag. Moge de Heere haar nog sparen en dragen en alles geven wat nodig is om ons volk te regeren overeenkomstig Gods heilig Woord.

Zij regeert immers "bij de gratie Gods". Dat betekent door de genade van God. God heeft haar die hoge positie en verantwoordelijkheid gegeven. En zij is aan Hem verantwoording schuldig voor de wijze waarop ze dat gedaan heeft. Ook zij zal eenmaal staan voor de Koning der koningen en de HEERE der heren. Wat zou het groot zijn als ze dat dagelijks mag beseffen. Dat zij zou leven voor Gods Aangezicht. Dat zij de gratie, de genade van God als een levende werkelijkheid in haar hart en leven ervaren mag.

BUIGEN

Want ook een koningin moet leren buigen. Als een arme zondares in het stof voor God. Ook een koningin moet zich leren overgeven: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal." Ook een koningin moet haar kroon eenmaal neerleggen. Wat zou het dan groot zijn als het ook van onze vorstin mocht gelden: "Die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden."

De goedertierenheid van God in Christus te mogen ervaren. De barmhartigheid van God als een zalige werkelijkheid te mogen kennen, uit de volheid van de Kruiskoning. Dat geeft het beginsel der zaligheid en de voorsmaak van de eeuwige vreugde in het hart.

OMSTREDEN

De positie van onze vorstin is niet onaangevochten. Er gaan tegenwoordig weer stemmen op om het koningshuis af te schaffen. Anderen willen haar bevoegdheden en verantwoordelijkheden nog meer inperken. Wij zijn daar als SGP bepaald geen voorstander van.

WAARDERING

Wij hebben aan de ene kant grote waardering voor de integere en waardige en deskundige wijze waarop Hare Majesteit haar koninklijke plicht vervult. Aan de andere kant is het ons gebed en ons verlangen dat zij meer dan voorheen uitkomt voor de Heere en Zijn eer. Dat zij ons volk zou voorgaan in het heiligen van Gods Naam en dag en in het gehoorzamen aan Zijn wil. Zij

heeft daarin een heerlijk voorbeeld in verschillende van haar godvruchtige voorvaderen.

Wij leven in zeer bange tijden. Uiterlijk is er voorspoed en welvaart. Maar onze wetgeving en ons volksleven worden geestelijk ondermijnd door antichristelijke machten. Allerlei afschuwelijke wetsvoorstellen zijn daar het bewijs van. De opheffing van het bordeelverbod. De verruiming van euthanasie en abortus. Het 'homohuwelijk' en de adoptie door homoparen. Het zijn wetten die in flagrante strijd zijn met het eeuwig blijvende en onveranderlijke Woord van God.

VERANTWOORDELIJK HEID

Onze vorstin is geroepen de wetten die worden uitgevaardigd met haar handtekening te bekrachtigen, al is zij staatkundig niet verantwoordelijk voor de inhoud van die wetten. Die verantwoordelijkheid berust in ons staatsbestel bij de minister en de volksvertegenwoordiging. Toch kunnen deze wetten pas van kracht worden als onze vorstin ze heeft ondertekend.

GEWETENSNOOD

Wij hopen en bidden dat zij daardoor in ernstige gewetensnood wordt gebracht. Wie door genade, bij de gratie Gods, wil handelen en wandelen, kan niet dan met grote droefheid en afschuw vervuld zijn over deze wetten.

Wat zou het groot zijn als onze vorstin een daad zou stellen en een getuigenis zou geven. Ik denk aan wijlen koning Boudewijn van Belgiƫ. Hij kon het absoluut niet met zijn geweten in overeenstemming brengen een wetsontwerp te tekenen, waardoor mensen gedood zouden worden. Daarom trad hij voor een dag af als koning. Daarmee ontlastte hij zijn geweten en gaf een indrukwekkend getuigenis af als koning, iets dergelijks zou in ons "verdraagzame" land wel veel reacties oproepen. Want alles mag hier zo langzamerhand, behalve vast houden aan Gods Woord. Dat wordt als onverdraaglijk ervaren.

Laten wij onze vorstin en haar huis met gebed omringen. Opdat zij een weg moge vinden in deze bange tijd om Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen. Moge het door genade diep in haar ziel gegraveerd worden: "Bij de gratie Gods"

Ds. D.J. Budding

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

De Banier | 20 Pagina's

Bij de gratie Gods

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

De Banier | 20 Pagina's