Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PARLEMENTAIR LOGBOEK

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

EMANCIPATIE

Als het over emancipatie gaat, denken de woordvoerders van de andere partijen v/el aardig te weten wat de SGP daarvan vindt. Des te vreemder keken de dames en een paar heren op toen ze SGP-kamerlid Van der Staaij vorige week maandag hoorden zeggen dat de SGP vindt dat de regering op dit terrein niet ver genoeg gaat... En toch zei hij het.

De Kamer overlegde met staatssecretaris Verstand van Emancipatiezaken over haar beleid voor de komende jaren. Van der Staaij betoogde, in lijn met wat de SGP op dit punt al jaren uitdraagt, dat er onder het emancipatiegras steeds meer een economische adder schuilt, zowel op macro- als op microniveau. Vrouwen móeten wel werken, al was het maar om de betaalbaarheid van de sociale voorzieningen te helpen verzekeren, en ook om de lasten te dragen die in toenemende mate op het huishouden rusten. Deze nadruk op de economische waarde van vrouwen is de SGP een doorn in het oog, ook al omdat er een gelijkheidsideologie achter zit die de scheppingsorde ondersteboven gooit. De onderscheiden positie en roeping van man en vrouw zijn bijbelse gegevens; wie anders beweert, doet Gods Woord geweld aan.

Recente onderzoeksresultaten wijzen in dezelfde richting! De SGP'er noemde drie rapporten, waarvan een nota bene uit de feministische hoek zelf, waaruit blijkt dat de wal van de praktijk het schip van de gelijkheidstheorie keert. Van der Staaij wees erop dat de vrijheid van vrouwen om vrijwillig te kiezen voor een hoofdtaak in het gezin, zeker als er kinderen te verzorgen zijn, steeds verder wordt aangetast. Gaat het om de lagere inkomensgroepen, dan blijkt dat beide ouders vaak om financiële redenen gedwongen zijn om te gaan werken. De dubbele belasting die dat voor met name die vrouwen oplevert, zou zich wel eens kunnen gaan vertalen in toenemende instroom in de WAO.

En waar wenste de SGP don méér aandacht voor de positie van de vrouw? Van der Staaij wees op het beleid t.a.v. prostitutie en pornografie. Prostitutie is en blijft een bron van geweld tegen vrouwen, gepaard gaand met vernedering en onderdrukking. Het zal toch niet zo zijn dat dit soort werk wordt gerekend tot de door de staatssecretaris toegejuichte vergroting van de arbeidsparticipatie? Vroeg de SGP'er zich hardop af. Met de afschaffing van het bordeelverbod heeft de regering de schijn op dit punt tegen. En waar blijft het kabinet (en de vrouwenbeweging!) als het erom gaat om maatregelen te nemen tegen porno, waarin de waardigheid van vrouwen wordt aangetast? Over vrouw(on)vriendelijkheid gesproken.

CRIMINELE ASIELZOEKERS

Waar de SGP ook met een duidelijk verhaal uit de hoek kwam, was bij het debat over 'criminele asielzoekers'. Dat debat is op scherp gezet door de oud-fractievoorzitter van de PvdA, nu burgemeester van Groningen, Wallage. Een in Groningen gedaan onderzoek lijkt erop te wijzen dat de ciminaliteit onder asielzoekers boven de doorsnee ligt. Gelet op de (over)gevoeligheid van deze materie, gaf dat heel wat commotie. De vraag rees: klopt dit, en geldt dit cijfer ook landelijk?

Alle reden zou je zeggen om dit eens grondig uit te zoeken. Ook al omdat er hierover allerlei berichten de ronde doen en het zaak is deze verhalen hetzij te ontzenuwen, hetzij de resultaten te gebruiken om na te gaan hoe het komt dat die cijfers zo hoog uitpakken en er dan vervolgens iets aan te doen om deze terug te dringen. Zo niet het kabinet, en een Kamermeerderheid van links, inclusief de ChristenUnie. Van der Staaij, de SGP-woordvoerder, kon er niet bij. Hij wees erop dat zelfs Vluchtelingenwerk Nederland, toch niet bepaald een club van rechtse rakkers, eveneens nader onderzoek wil. Als je een dergelijk onderzoek afwijst, wek je de indruk iets te willen verbergen. "Onvoorstelbaar onverstandig, " vond Van der Staaij. Dit is absoluut niet uit te leggen aan allen die de politiek aanspreken op de asielzoekersproblematiek. T

HERFKENS

Minister Herfkens voor Ontwikkelingssamenwerking neemt geen blad voor de mond. Op zich is dat te prijzen, echter niet als dat mogelijk ten koste gaat van een goede verstandhouding met een bevriende mogendheid. Met deze wetenschap in het achterhoofd tekende de SGP in schriftelijke vragen protest aan tegen de uitlatingen van minister Herfkens over het besluit van de nieuwe Amerikaanse president Bush om geen geld meer te zullen geven aan sommige organisaties die in het kader van bevolkingspolitiek abortus aanbieden. De manier waarop ze daarover schreef in een brief aan enkele Europese collega's, was denigrerend, en dus ongepast.

De SGP heeft de indruk dat minister Van Aartsen van Buitenlandse Zaken, op wiens ministerie mevrouw Herfkens huist, ook niet weg is van de brief van zijn ambtgenote. Hij is bij uitstek verantwoordelijk voor het behartigen en instandhouden van goede betrekkingen met o.o. de Verenigde Staten. Hoe denkt ü hierover, informeerden onze kamerleden Van der Vlies en Van den Berg. Het zal overigens duidelijk zijn dat de kritiek van de SGP op Herfkens niet alleen is ingegeven door overwegingen van buitenlands-poiitieke aard, maar ook door onze afwijzing van de abortuspraktijk. Het doden van mensenlevens kan nooit de oplossing zijn voor welk bevolkingsvraagstuk dan ook. Dat Bush dat signaal afgeeft, is in de Amerikaanse president te prijzen.

STROOMMARKT

Ongelukkiger moment om over de privatisering van 'de stroommarkt' te spreken, was er niet. Net nu bijna dagelijks berichten tot ons komen dat in Californië telkens de door geprivatiseerde bedrijven aangeleverde stroom uitvalt, moet Nederland beslissen of het hier diezelfde kant op moet gaan. Natuurlijk betogen de voorstanders van een vrije markt dat de situatie hier niet te vergelijken is met die aan de andere kant van de Atlantische Oceaan (en voor een deel hebben ze daarin gelijk), dat neemt niet weg dat er ook parallellen zijn én dat er sowieso vraagtekens te plaatsen zijn bij het 'aan de markt overlaten' van voor een samenleving vitale voorzieningen.

De SGP zit bij de partijen die duidelijk aarzelingen hebben. Woordvoerder Van den Berg wond daar geen doekjes om. Hij redeneert bij dit soort kwesties altijd vanuit het principe dat er voorzieningen zijn die, gezien het belang ervan voor de hele maatschappij, niet echt geschikt zijn om over te laten aan (commerciële) bedrijven. De energiedistributie is zo'n voorziening. Van den Berg behoorde dan ook tot de opposanten tegen de voornemens van volbloedliberaal en opperprivatiseerder Jorritsma, minister van Economische Zaken. Er moeten o.a. harde garanties komen dat de distributiebedrijven en stroomproducenten die in particuliere handen komen hoe dan ook aan hun leveringsverplichtingen zullen blijven voldoen. De SGP'er wees er bovendien op dat de onvrede van klanten nu al zichtbaar is. Van den Berg: "Dat belooft wat als de marktwerking echt toeslaat."

MESTAFZET

Het was al weer een poosje geleden, maar ze waren er vorige week donderdag weer: de boeren die vanaf de publieke tribune wilden horen en zien hoe de Tweede Kamer met minister Brinkhorst in de clinch ging over de mestafzetcontracten. Waar het debat voor een belangrijk deel om draaide, is de vraag hoeveel mest er in de komende jaren mag worden uitgereden en in hoeverre een systeem van mestafzetcontracten ertoe kan bijdragen dat bedrijven met een 'mestoverschot' verder uit de voeten kunnen.

Het lijkt allemaal heel wat, maar de SGP zet er op dit moment nog heel wat vraagtekens bij. Waar zit de pijn? In ieder geval in een heleboel onduidelijkheden in de wet, maar ook twijfelt de SGP aan de haalbaarheid van het bedachte systeem én de financiële gevolgen van de voorstellen voor degenen die het moeten gaan betalen: de boerenbedrijven zelf. Om met dat laatste te beginnen: de minister zelf noemt 5700 veehouderijen die moeten gaan verdwijnen. Dat wordt dus een sanering van jewelste. En de blijvers zullen het nóg moeilijker gaan krijgen. In dit verband drong Van der Vlies aan op een vervolg op de eerdere (succesvolle) opkoopregeling.

Het heeft geen zin om alle aspecten van het debat in deze kolommen uit de doeken te doen. (Geïnteresseerden kunnen via de SGP-site op internet al onze bijdragen opvragen, en wie onze inbreng gewoon op papier wil lezen, kan als altijd een exemplaar bij de fractie opvragen.) Wel nog één ding. De minister - en déze zelf uit die bureaucratie afkomstige minister wel in het bijzonder- heeft nogals eens de neiging om de Kamer onder druk te zetten met Brussel. Eensdeels kan hij niet anders, maar de vraag mag ook gesteld worden welke inzet Nederland zélf bereid is te plegen in het EU-hoofdkwartier. In interruptiedebatjes liet Van der Vlies merken dat er zijns inziens nog wel wat meer te bereiken is, mits de wil er maar is.

DNA-ONDERZOEK

Veel tijd stak de Kamer in het debat over DNA-onderzoek? Namens de SGP was justitieman Van der Staaij van de partij. Het is geen eenvoudig onderwerp, al lijkt dat op het eerste gezicht misschien wél zo. De vraag die de Kamerfracties hadden te beantwoorden is: hoe ver mag je gaan met DNA-onderzoek, met name in strafzaken? In 1 993 zette de toenmalige minister van Justitie Hirsch Ballin de deur open voor gedwongen onderzoek naar celmateriaal bij delinquenten die veroordeeld zijn voor bepaalde zware misdrijven. Maar hij zei er tóen al bij, dat de getrokken grens in de toekomst wel eens zou kunnen worden verlaagd.

Het huidige kabinet is nu zover. Minister Korthals bepleit nu een verruiming van de toepassing van DNAonderzoek. De huidige grens ligt bij delicten waar een gevangenisstraf van acht jaar of meer op staat; Korthals wil daar vier jaar van maken. Bovendien wil het kabinet dat het in meer gevallen verplicht wordt om mee te werken aan een test. Zoals gezegd, het lijkt eenvoudig. De redenering is dan dat wie niets te verbergen heeft, ook niet bang hoeft te zijn voor een DNA-onderzoek. En als er met deze tests bereikt kan worden dat er meer misdrijven worden opgelost en misdadigers achter de tralies belanden, is dat natuurlijk prachtig. Temeer omdat het aantal (schokkende) gewelds- en zedenmisdrijven toeneemt.

Maar er is ook een keerzijde, en de SGP heeft daar eveneens oog voor. Te denken is aan de mogelijke gevol­ gen voor de privacy en de wetgeving en jurisprudentie die er ligt wat de inbreuken op de lichamelijke integriteit van iedere Nederlander betreft. Feit is dat de ontwikkelingen op dit gebied razendsnel gaan en er op korte(re) of lange(re) termijn van iedere Nederlander op tal van plaatsen zeer persoonlijke gegevens beschikbaar kunnen en zullen komen. Wat als die databanken vol DNAmateriaal (inclusief erfelijke informatie) ooit in verkeerde handen valt? Tegen deze achtergrond zocht onze woordvoerder Van der Staaij in zijn even uitvoerige als afgewogen bijdrage naar een evenwicht tussen beide belangen: enerzijds het belang van een adequate misdaadbestrijding en anderzijds het belang van de waarborging van ieders essentiële vrijheidsrechten. Zonder in detail te treden, kan gezegd worden dat de SGP niet onwelwillend tegenover de door het kabinet voorgestelde verruiming staat. De SGP heeft daarbij uitdrukkelijk meegewogen dat met name politie en justitie hier positief hebben geadviseerd.

AMENDEMENT AANGENOMEN

Tot slot: Van der Staaij mocht het genoegen smaken een amendement aangenomen te zien dat de steun kreeg van de hele Kamer, maar tegen de zin van het kabinet. Zijn amendement betrof de Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting, en dan met name de positie van kinderen die met behulp van kunstmatige donorinseminatie ter wereld zijn gekomen. De afweging was: belang van het kind tegenover het belang van de donor om anoniem te blijven. Op zich wijst de SGP dat middel af, maar als er dan toch gebruik van is gemaakt, vindt de SGP dat het bel; ang van het kind vóór dat van de donor gaat. Dot is nu dankzij het SGP-amendement vastgelegd.

SLOT

In dit logboek zijn niet behandeld de SGP-bijdragen inzake de biologische landbouw, de Wet inburgering nieuwkomers, de aanpassing van de AWBZ en de schoolverlatersproblematiek. Reden: plaatsgebrek. En, o ja, ik zou het bijna vergeten, er werd ook nog gesproken over het referendum. In de vorige Banier is beloofd hierop terug te komen - in het logboek of in 'de propjes'. Het is geen van beide geworden. Reden: uit Den Haag niets nieuws.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 2001

De Banier | 20 Pagina's

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 2001

De Banier | 20 Pagina's