Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ILLEGALE CHAUFFEURS

Illegalen zijn de laatste tijd regelmatig in het nieuws. Het lijkt erop dat de trek, middels schepen en vrachtwagens, naar het Westen in de mode is. De Europese overheden zitten met de handen in het haar over de vraag hoe zij met dit probleem moeten omgaan. In het algemeen zijn deze illegalen niet gewenst. Op sommige vlakken zijn zij dit echter wel degelijk. Een aantal grotere Europese transportbedrijven zet regelmatig chauffeurs van buiten de Europese Unie (EU) in, tegen aanzienlijk lagere lonen (en daarmee lagere kosten) voor de transportbedrijven. En dat is zeer nadelig voor de transportbedrijven die dat niet doen, immers door hun hogere kosten (en prijzen) zullen zij (waarschijnlijk) minder opdrachten binnenhalen. Gelet op de wijze waarop deze chauffeurs niet zelden worden betaald (per kilometer) komt deze praktijk ook hen niet ten goede.

Niet alle chauffeurs van buiten de EU rijden illegaal in de EU. Op basis van verschillende overeenkomsten en systemen is het mogelijk om met niet-EU chauffeurs internationaal transport binnen de Europese Unie te verrichten. Met name waar het de EU-bedrijven betreft, heeft dat geleid tot een situatie waarin het illegaal in dienst nemen van niet EUchauffeurs veel voordelen oplevert. Met andere woorden; wie het niet doet krijgt het moeilijk. Om deze oneerlijke concurrentie tegen te gaan heeft de Europese Commissie een wetgevingsvoorstel ingediend, waarin alle chauffeurs die rijden op vrachtwagens van een EU-bedrijf, een verklaring (attest) moeten kunnen overleggen waaruit blijkt dat zij onder normale voorwaarden legaal bij dat bedrijf in dienst zijn. Vergelijkbare systemen bestaan al in enkele landen, maar in de praktijk blijkt het moeilijk om buiten de betreffende landen de juistheid van getoonde documenten te controleren. Daarom wordt er nu één algemeen attest voor alle chauffeurs in geheel Europa voorgesteld.

VERPLICHT ATTEST

Dat dit idee een stap in de goede richting is, zijn alle betrokkenen met elkaar eens. De negatieve prijsspiraai die hierdoor ontstaat zet de resultaten van de bedrijven onder druk, wat de broodnodige investeringen bemoeilijkt, hiet is echter niet de gehele oplossing voor de inzet van goedkope chauffeurs. Dit omdat een aantal oorzaken daarvan op dit moment buiten het bereik van de Europese Commissie liggen. Daarnaast betekent dit voorstel een aantal beperkingen van de flexibiliteit die in het (weg)transport zo hard nodig is. Zo wordt het bijvoorbeeld lastiger om chauffeurs uit verschillende landen achtereenvolgens op één vrachtwagen te laten rijden, omdat een transportonderneming voor elke bij hem in dienst zijnde chauffeur zo'n attest moet aanvragen. Verder betekent het voor de administraties die de attesten moeten afgeven een zware belasting, omdat elke chauffeur in de EU - en dat zijn e: nogal wat - zo'n attest moet hebb n. Europarlementariër Van Dam, namens het EP rapporteur voor d. onderwerp, is met alle betrokkene van mening dat dit voorstel een gedeelte van het probleem op kaï lossen. Het is echter wel de vraag jf in de huidige opzet de nadelen n. f groter zijn dan de voordelen. De bestaande problemen zijn zoals gezegd tweeledig. In de eerste plaats worden niet EU-chauffeurs illegaal ingezet. In de tweede pla s blijkt de controle op de al dan nie illegale inzet van chauffeurs buitc het land van vestiging moeizaam Daarom heeft hij voorgesteld om < • verplichting tot het in bezit hebbei van een attest, in eerste instantie t beperken tot niet-EU chauffeurs. Wanneer blijkt dat dit de bestaan j problemen niet oplost, zal alsnog een uitbreiding naar alle chauffeu moeten worden overwogen. Door het invoeren van deze beperking van de reikwijdte van het voorste! ontstaat er voor zowel ondernemi gen als chauffeurs een eerlijkere situatie. En dat is waar het om ga •

drs. H.J. Keur

Beleidsmedewerker regionaal beleid, vervoer en toerisme

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2001

De Banier | 20 Pagina's

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2001

De Banier | 20 Pagina's