Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrijheid van meningsuiting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrijheid van meningsuiting

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is een groot voorrecht dat VI Én een land leven waarin c 'stenen in vrijheid hun r ling mogen uiten. Er zijn il Je wereld namelijk veel Ir. den v^aar christenen deze r nte niet hebben. Gelukkig i eze ruimte er in Neder- I d nog vy^el. Laten > ve daar c skbaar voor zijn. Dat christ an in Nederland in vrijheid \ > r hun mening mogen uitk nen, komt omdat in de f jerlandse Grondwet in i kei 7 het recht op vrijheid V : meningsuiting is opgenor n. In deze bijdrage > villen V enkele aspecten van dit grondwetsartikel bespreken.

GRONDRECHTEN

Het recht op vrijheid van meningsuifjr i is een klassiek grondrecht. Klassie-; e grondrechten zijn bedoeld om d - burger te beschermen tegen een te ; rote invloed van de overheid op ht leven van de burgers. Zo is ook he' recht op vrijheid van meningsuiting in de Grondwet verankerd om te oorkomen dat de overheid burg •> verbiedt hun gedachten in v< ' 3rd en geschrift of digitaal te UI n en te verspreiden. Dit recht bi dt dus christenen de mogelijkhe d het christelijk gedachtegoed in de- samenleving te uiten en te verspeiden. Een groot voorrecht, zo SC "even we. Met name in deze tijd vcii secularisatie zullen christenen steeds meer een beroep moeten dt.en op de vrijheid van meningsuitirig om de ruimte te behouden om voor hun mening uit te komen. Het ui'iJragen van het christelijke gedachtegoed wordt namelijk meer en meer als beledigend en kwetsend ervaren.

CHRISTELIJKE NORMEN

Toch zitten er ook schaduwzijden aan de vrijheid van meningsuiting. Niet alleen christenen mogen namelijk hun mening vrij uiten, maar alle Nederlanders hebben die vrijheid. Dit betekent dat het in Nederland tot op zekere hoogte mogelijk is om de meest weerzinwekkende en Godonterende zaken te publiceren en te zeggen. De SGP is dan ook van "lening dat het recht op vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt kan zijn. De SGP ziet voor de overheid een taak weggelegd om normerend op te treden, waarbij de overheid haar normen dient te ontlenen aan de Bijbel, meer concreet die Tien Geboden. De taak van de overheid betreft uiteraard het publieke leven. Het beroep op de vrijheid van meningsuiting om de eigen christelijke mening te uiten en anderzijds op te roepen om meningsuitingen die in strijd zijn met Gods Woord te weren, heeft niets te maken met egoïsme. Vrijheid van meningsuiting kan niet betekenen dat iedereen alles mag zeggen. Het is onvermijdelijk dot de vrijheid van meningsuiting beperkt wordt door normen te stellen. Zo is bijvoorbeeld racisme in onze samenleving onaanvaardbaar. Waarom zijn racistische uitingen verboden, terwijl er vrijheid van meningsuiting is? Uit welke bron is deze norm afkomstig? Laat men dit maar expliciet aangeven, normen komen namelijk niet uit de lucht vallen. Met dit voorbeeld willen we aangeven dat het legitiem is om uitingen te normeren. Als we het daarover eens zijn, dan blijft alleen nog een discussiepunt waar de normen vandaan komen. Het is van belang dat we proberen te achterhalen waar mensen hun normen en waarden vandaan halen, dan is een eerlijke discussie mogelijk. Nu lijkt het er wel eens op dat alle normeringen zijn toegestaan, behalve een normering die is ontleend aan de Bijbel. ...

NORMEN OVERHEID

De overheid wil zelf ook de mogelijkheid behouden om normerend op te treden. Dit blijkt uit een bepaling in artikel 7 van de Grondwet waarin staat dat de overheid het recht op vrijheid van meningsuiting kon beperken bij de wet. De beperkingen die de overheid op het oog heeft betreffen echter alleen het belang van de openbare orde en zijn niet gericht op de inhoud van de uiting. Dit betekent dat een gemeentelijke overheid alleen bijvoorbeeld billboards mag weren als er gevreesd wordt voor verstoring van de openbare orde. Een billboard mag niet geweerd worden op grond van de inhoud van de informatie die erop staat vermeld. Het is echter niet te ontkennen dat inhoud van de informatie en verstoring van de openbare orde onmiskenbaar met elkaar samenhangen. Het is immers de inhoud van de informatie die leidt tot verstoring van de openbare orde. Deze constatering heeft iets beongstigends. Hoe lang duurt het nog dot ïn Nederland uitingen van christenen die exclusieve bijbelse waarheden bevatten, leiden tot onrust in de samenleving en verstoring van de openbare orde? Als die tijd komt, is de kans aanwezig dat dergelijke uitingen worden verboden.

NORMEN ZIJN ONMISBAAR

De SGP roept de overheid op publieke uitingen inhoudelijk te beoordelen. Normen zijn onmisbaar voor een samenleving. Wanneer er geen normen zijn, doet iedereen wat goed is in zijn of haar ogen en vervalt een samenleving in chaos en anarchie. Het stellen van normen heeft dus niets te maken met censuur, zoals de SGP nogal eens wordt verweten. Normen zijn noodzakelijk voor een samenleving. Het is opmerkelijk dat de overheid voor zichzelf geen taak ziet weggelegd om een inhoudelijk oordeel te geven o\/er uitingen. Deze taak laat zij over aan de markt (bijvoorbeeld de audiovisuele sector), door zelfregulering te stimuleren. De markt mag dus wel een inhoudelijk oordeel geven. De SGP wil de overheid er graag op wijzen dat het onderhouden van Gods geboden heilzaam is voor de samenleving. Dat is een heldere norm. De SGP vindt dat de overheid de eerst aangewezene is om normerend op te treden. Zelfregulering is prima, maar dan aanvullend. De overheid is er immers om de zonde te beteugelen, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.

J.W. van Berkum,

medewerker studiecentrum SGP

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2001

De Banier | 32 Pagina's

Vrijheid van meningsuiting

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2001

De Banier | 32 Pagina's