Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van de 2e voorzitter: recreëren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de 2e voorzitter: recreëren

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een woord dat we allen wel kennen, en dat we vooral verbinden met de vakantietijd die nu weer aangebroken is. Het binnenkerkelijk- en buitenkerkelijk verenigingswerk ligt nagenoeg stil. Even is er ook rust op het kerkelijk erf. Geen kerkenraadsvergaderingen, geen catechisaties.

Ook op politiek gebied breekt in deze tijd van het jaar een zekere 'windstilte' aan. Het zomerreces breekt aan. Wij maken ons op voor een periode van rust, ontspanning, verpozing, recreatie. Onze kinderen tellen de laatste schooldagen en lesuren of .... eindelijk vakantie!

VOORBEREIDING

Nu is aan deze periode van rust een hele tijd van voorbereiding voorafgegaan. Om een zomerhuisje te kunnen huren in binnen- of buitenland of een gerieflijk appartement, moeten we al vroegtijdig maatregelen nemen. Daarvoor moet je toch nodig in de maand januari al stappen ondernemen! Anders vissen we achter het net. En als we het al zouden vergeten, don drukt ons de rubriek "vakantie binnenland" of "vakantie buitenland" in ons avondblad wel op de noodzaak toch eens tot actie over te gaan. Natuurlijk doen wij dat in onze kringen onder de conditie van Jacobus: "Zo de Heere wil en wij leven".

Ik denk dat het zonder meer verantwoord is om in een bepaalde periode van het jaar een moment van ontspanning, verpozing en rust te zoeken. Even afstand nemen van de dagelijkse zorgen en beslommeringen die ons zo ontzettend moet kunnen maken.

RUST EEN WEINIG

Hoe zorgde ook de Heere Jezus voor zijn leerlingen door hen op te roepen een weinig te rusten na gedane arbeid. We lezen daarover in Marcus 6. De dis­ cipelen waren teruggekeerd van hun "zendingsreis". En don zegt de Heiland tot hen: "Komt gijlieden in een woeste plaats hier alleen, en rust een weinig. Want er waren velen die kwamen en die gingen en zij hadden zelfs geen gelegen tijd om te eten." De leerlingen van de Heere Jezus werden zo in beslag genomen door de beslommeringen van elke dag dat ze aan zichzelf niet toe kwamen. Dan zegt de Heere Jezus, de Rustaanbrenger: "RUST EEN WEINIG!"

RECREËREN

In dat woord recreëren ontdekken we het woord creëren, dot betekent "scheppen" en het voorvoegsel "re" vertelt mij dat dit woord "herscheppen" betekent. Voor het woord "schepping" moet ik terug naar de eerste bladzijde van de Bijbel. In Zijn wondere almacht heeft de Heere alles tot aanzijn geroepen en het was alles goed, zeer goed. Gods creatie. Zijn schepping. Zijn roepen uit het niets mag ons wel in stille verwondering op de knieën brengen. "HEERE, hoe groot zijt Gij!"

Wat nu de HEERE goed en schoon geschapen heeft, is door de val in Adam verdorven. Het schepsel zucht als in barensnood zijnde van dot onzalige uur af. En willen wij weer deel hebben aan de rust en vrede van de schepping, dan moeten wij van nieuws geboren worden, herschapen worden. En nu vrees ik dat velen, ook in onze kringen, veel drukker zijn met de tijdelijke recreatie, "waar zullen we onze vakantie doorbrengen ....? ", dan dat ze zich zorgen maken over hun herschepping. Ik moet van nieuws geboren worden wil het goed zijn voor tijd en eeuwigheid. Ik moet een nieuwe schepping worden.

Nee, ik kan mijzelf niet herscheppen, daar is het onwederstandelijke werk van

de Heilige Geest voor nodig. Die .in mij van dood levend maken. Die I n mij veranderen, zodat ik een "verand' d mens" word. Een diep woord ... Zj zeiden de ouden dat immers!

Maken we ons daar wel eens druk over? Is dat ons al wel eens tot een nood van eeuwigheidsbetekenis gf .morden? Ben ik wederomgeboren? Be- ik een herschepping van God? Mag : \ weten van een "eertijds"? Maar mog ik ook weten door genade van een wandelen voor Gods aangezicht? Ik lo, : dood in misdaden en zonden, mac- Christus maakte mij vrij.

Hebben we in januari ook gedacht aan dit ene noodzakelijke, of waren wc Ie druk om aan deze herschepping te denken?

O, wat zijn velen, ook onder ons diuk geweest om alles in orde te maken - oor de komende vakantie. Voor Gods gekenden volgt na dit leven van on' jst en zorg de eeuwige sabbath, de eeuwige rust! Met eerbied gesproken: ec eeuwige vakantie.

De Heere mocht door genade ons geven een onrustig verlangen naar ne rust, die er overblijft voor het volk •- n God.

Een (on)bekend versje zegt: "Is uw paspoort getekend door Jezus? " Ja, on-: e paspoorten die wij nodig hebben v ior het buitenland zullen wel in orde zi i. Natuurlijk!

Mag u door genade ook weten var de vrijbrief, het paspoort, voor het Jeri - alem dat boven is? Deze vrijbrief, d' paspoort, is getekend door de Heere J - zus Christus met Zijn bloed ....! U goot wellicht op reis, alles is gereed ... Wij zijn op reis naar een nimm'' eindigende eeuwigheid. "Zijt gij bereid?

Nijkerk, ds. J.H. van Daalen

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juli 2001

De Banier | 20 Pagina's

Van de 2e voorzitter: recreëren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juli 2001

De Banier | 20 Pagina's