Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PARLEMENTAIR LOGBOEK

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

VEILIGHEID

Voor de 'tweede man' van de SGPfractie in de Tweede Kamer, mr. Van den Berg, is de begrotingsbehandeling van dit jaar anders don alle vorige die hij sinds 1986 heeft meegemaakt. Het zijn zijn laatste, nu hijzelf begin dit jaar heeft besloten om zich voor de volgende periode geen kandidaat meer te stellen voor het kamerlidmaatschap. In de afgelopen veertien dagen kwam hij wat betreft de begroting twee keer aan bod: bij Binnenlandse Zaken en bij Economische Zaken.

Om te beginnen het binnenland. Van den Berg begon z'n inbreng met de constatering dat het wel heel triest is te moeten constateren dat er nu eindelijk weer wordt beseft dat veiligheid prioriteit nummer één voor de regering dient te zijn. Triest, omdat de gebeurtenissen die hiervoor de aanleiding zijn (Enschede, Volendam en de aanslagen in de VS) het leven eisten van zo veel mensen. Jarenlang is het feit dat veiligheid bij uitstek een kerntaak van de overheid is, genegeerd. En nu het besef doordringt dat er daardoor dingen fout zijn gegaan, blijkt dat er heel wat ingehaald moet worden, zowel materieel, personeel als in de hoofden van de beleidsmakers. Zie de beschamende cijfers over honderdduizenden aangiften van burgers waar gewoonweg niets aan gedaan wordt!

Van den Berg blikte ook terug op de vele gemeenten die onder paars zijn gesneuveld. Aon die herindelingsdebatten deed de SGP-woordvoerder met verve en inzet mee. Weliswaar kon door zijn toedoen de pijn hier en daar wat worden verlicht, de stoomwals denderde gewoon door. Het aantal gemeenten (inclusief zeer levenskrachtige) is met vele tientallen teruggebracht. Diep treurig, vindt de SGP. En dan maar klagen over een toenemende afstand tussen de burgers en het bestuur.

Daarmee kwam de SGP-afgevaardigde te spreken op een van de stokpaardjes van minister Van Boxtel, de "electronische overheid." Die zou de kloof kunnen overbruggen, hopen de ICT-adepten. Van den Berg liet in de Handelingen neerschrijven dat hij daar geen fiducie in heeft. Hij noemde de "internetdemocratie" een naïeve gedachte. Ten eerste zijn er nog hele volksstammen mensen die niet on line zijn en daar ook niets voor voelen. Ten tweede zal, zelfs als iedereen gecomputeriseerd is, daarmee nog lang niet het vertrouwen terug zijn dat in de afgelopen jaren is beschaamd. De slotwoorden van de SGP'er waren dat alleen een overheid die Gods soevereiniteit erkent en zich door Zijn Woord laat leiden in staat is om haar taken als dienares Gods waar te nemen en zo ook tot nut van de burgers te zijn.

TERRORISME­ BESTRIJDING

Het veiligheidsvraagstuk stond ook nadrukkelijk op de agenda van de commissievergadering waar Van der Stoaij namens de SGP bij aanwezig was. Met diverse bewindslieden werd overleg gevoerd over de Nederlandse aanpak van het terrorisme. Daar is conform Haags gebruik een 'actieplan' voor opgesteld met enkele tientallen 'actiepunten'. Van der Staaij zette, net als Van den Berg bij de begroting, in met de helaas niet overbodige opmerking dat de veiligheid overheidsprioriteit nummer een dient te zijn. Daarbij kun je, zeker gelet op wat er nu weer allemaal loos is, aan twee kanten van het paard vallen; door op hol te slaan en door de zaak op z'n beloop telaten.

In zijn betoog stond de SGP-woordvoerder stil bij enkele concrete onderdelen uit het pakket. In hoeverre zijn de aangekondigde maatregelen blijvend, vroeg hij zich af. En: wie zal dat betalen? Is de 150 a 200 miljoen waar het kabinet aan denkt in guldens of in euro's? Is het in guldens, dan is dat wel erg aan de lage kant. Verder waarschuwde Van der Staaij voor het gevaar dat de extra inzet voor terrorismebestrij­ ding in mindering wordt gebrac; op het reguliere werk bij politie ^n justitie, een 'verdringingseffect' - ^t temeer drukt waar er sowieso c grote tekorten zijn. En, ook een belangrijk thema, via internet bi - en terroristen nogal eens aan infor > tie te kunnen komen die nuttig v.or hen is. De SGP heeft al eerder c ingedrongen op versterking van c. digitale recherche, het lag dan L )k voor de hand om dat ook bij dé. 9 gelegenheid te doen.

Zoals reeds in de vorige Banier srmeld, speelt hierbij ook de kwes'e van de doodstraf. Kort gezegd: en in Europa opgepakte terrorist w dt niet uitgeleverd (aan de VS) als betrokkene daar de doodstraf ki .. krijgen. De SGP heeft al eerder laten optekenen hier volstrekt ar , ers over te denken. Van der Staaij drong erop aan de Amerikaans-; rechtsgang te respecteren, mao' iet kabinet bleek niet van zins op c . punt haar houding te herzien.

ECONOMISCHE ZAKEN

In het SGP-verkiezingsprogramn"i 'Woordhouder, ' (1998-2002) l d- de de titel van het hoofdstuk do ging over het financieel-econorri : h beleid: economie is niet alles er ; iet alles is economie. Wie het bele van paars naast deze meetlat Ie , , kan niet anders dan tot de conc iie komen dat het motto van de kcb setten-Kok geheel anders was: eco : > mie is alles en alles is economie Van den Berg had er geen enke moeite mee een reeks van voort : elden te noemen die deze stelling onderstrepen.

De economisering van de same- > ving lijkt een doel in zichzelf ge - orden te zijn, bracht de SGP'er in et midden. Waar dat overduidelijk naar voren komt, is bij het octrooieren van genetisch materiaal in de discussie over rechtsbeschermir.' van biotechnologische vindinger: De SGP vindt dat dat absoluut r et kan. Ook de over tal van sectoren uitgestrooide marktwerking is hiervan een uiting. Voor de SGP is ; iet ergste dieptepunt de verruimde .A/inkeltijdenwet, die Gods Dag opc.'ferde aan de commercie.

Let wel: de SGP is niet tegen marktwerking als zodanig, maar wei tegen marktwerking waar publieke belangen in het geding zijn en de bescherming ervan niet kan worden gewaarborgd. Van den Berg wees in dit verband op de dagelijkse portie ergernis voor NS-reizigers. En wat te denken van de tarieven voor ta..bitjes en notarissen. Na de in oering van de marktwerking zouden die dalen. Het tegendeel is echter het geval! "De liberale tekentafelwisheid over marktwerking, iibsralisering en privatisering heeft in de praktijk niet gewerkt, " aldus Van den Berg.

NATUURBEHEER

De landbouwcommissie van de Tweede Kamer vergaderde op mcandog 1 5 oktober apart met staatssecretaris Faber van natuurbeheer. Daar speelt al jaren het punt van de EHS, de Ecologische Hoofdstructuur. De bedoeling is dat in het jaar 201 8 zo'n 700 duizend hectare grond tot die EHS behoort. Dat zijr: dan gronden die aan de natuur, lees: organisaties als de Vereniging Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de provinciale Landschap, worden 'teruggegeven'. Om die EHS tot stand te brengen, moet de overheid veel (landbouw)grond opkopen.

De SGP heeft, toen de EHS in de join '90 werd besproken, ingestemd met de realisatie ervan. Het is een goede manier om de belangen ven de landbouw met andere waarden te doen corresponderen. Groot knelpunt is op dit moment echter de ve' - verving van de benodigde gronden. De grondprijzen liggen ongekend hoog, mede als gevolg van het overheidsbeleid, zodat de regering diïïp in de buidel moet tasten om het be.iogde doel te bereiken. Vandaar dof juist dit aspect van het LNVbeieid zwaar op de begroting drukt.

Maar de regering wil nog meer. Een van de plannen is om de grote EHS-gebieden die nu, als waren het losse eilandjes, over het land verspeid zijn, met elkaar te gaan verbinden. Dat betekent voor de overheid: nog meer gronden verwerven en beheren. Inmiddels is daar een alternatief voor aangedragen: het zogenaamde agrarisch r)afuurbeneer. Boeren die grond hebben liggen in deze verbindingsgebieden blijven gewoon eigenaar van hun grond en mogen hun bedrijf ook blijven uitoefenen, maar onder natuurvriendelijke' voorwaarden. Uiteraard past de overheid daar wel iets bij. Van der Vlies, die namens de SGP met de staatssecretaris debatteerde, benadrukte andermaal dat deze optie verreweg de voorkeur verdient. Op deze manier worden alle in het geding zijnde belangen het best gediend. Met een amendement poogde hij hiervoor ca. 25 miljoen gulden los te peuteren.

ZALM

Nu we 't toch over geld hebben: een week eerder was Van der Vlies namens de SGP van de partij bij de financiële beschouwingen met minister Zalm van Financiën. Het zag er dit voorjaar nog zo mooi uit, een nog altijd goed lopende economie met redelijke groeiverwachtingen en in de plooien van de jas van de minister een paar miljardjes extra voor leuke dingen in het verkiezingsjaar. Inmiddels zijn we een half jaar verder. De voorspelde voorspoed bleek toch minder voorspoedig dan geraamd, en daar kwam '1 1 september' nog eens overheen. Kortom: onzekerheid troef.

Van der Vlies wees daarop toen hij zijn bijdrage begon. Weliswaar is het een van de verdiensten van de huidige minister dat hij reserves heeft opgebouwd voor als de economie een poosje aan de kwakkelende hand raakt, wordt het menens met de tegenwind, dan valt er aan pijnlijke ingrepen niette ontkomen. Vrij uitgebreid stond de SGP'er stil bij het trieste afscheid van de gulden als onze nationale munteenheid. Als ergens blijkt dat we een belangrijk deel van onze nationale zeggenschap hebben weggegeven, dan wel hier. Nederland kan wat de belangrijkste beslissingen betreft geen eigen beg roti ngs-en belastingbeleid meer voeren. "Een sluipende uitverkoop" noemde Van der Vlies het.

Met minister en staatssecretaris sprak de SGP-afgevaardigde ook over de al lang geleden toegezegde notitie 'landbouw en fiscaliteit'. Het wordt nu wel tijd deze belofte in te lossen, aldus Van der Vlies. De sector wacht erop, met name voor wat betreft de problematiek die in deze sector al vele jaren lang speelt, te weten de bedrijfsovernames. In plaats van dat het beter werd, is het moeilijker geworden.

EUROPA

leder (na)jaar spreekt de Tweede Kamer, in het bijzijn van Europarlementariërs die voor die gelegenheid spreekrecht hebben in de Nederlandse Staten-Generaal, met de regering over wat heet 'de staat van de Unie'. Het gaat dan dus over Europa, met alles erop en eraan. Namens de regering voert daarbij de minister-president een hoofdrol, geflankeerd door de minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris voor Europese zaken.

Namens de SGP was Van den Berg de woordvoerder. Het behoeft geen betoog, dat de SGP in het kamp zit van de Eurosceptici. Voorwaar geen minderheidsstandpunt als je weet dat bij de laatste verkiezingen voor het Europese Parlement ruim 70% van de kiezers de schoenen niet wenste aan te trekken voor een gang naar de stembus. Van den Berg wees er in dit verband op dat alle gepraat over directe democratie, efficiënt werken, transparantie en versterking van de democratische controle niets uithaalt: Europa staat als bestuurslaag gewoon te ver van de burgers af. Daar is maar een les uit te trekken, en die is: laat de belangen van de burgers behartigd worden op een niveau dat zo dicht mogelijk bij het eigen huis ligt. Anders zal de vervreemding alleen maar toenemen.

Van den Berg ging verder in op de uitbreiding van de Unie. Daar was de SGP van meetaf aan vóór, om redenen van solidariteit en stabiliteit. Landen die voldoen aan de gestelde voorwaarden moeten vervolgens niet tóch nog op een afstandje worden gehouden. Uiteraard moet er aan die voorwaarden niet gemorreld worden, vindt de SGP. Hij vestigde nog eens uitdrukkelijk de aandacht op het actuele punt van de veiligheid: de grensbewaking, kwaliteit van politie en justitie en de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit. Toetreders moeten zeker op dit punt de toets der kritiek goed kunnen doorstaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2001

De Banier | 20 Pagina's

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2001

De Banier | 20 Pagina's