Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SGP vóór Verdrag van Nice

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SGP vóór Verdrag van Nice

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van 15 naar 27 lidstaten... De jitbreiding van de Europese Jnie met de voormalige Oostbloklanden heeft een enorme »mvang. De Unie heeft nu neer dan 350 miljoen inwo- -aers, straks meer dan 500 niljoen. Dat staat ons de komende jaren te vrachten, /olgens toppolitici zullen tien van de t> vaalf kandidaat-lidstaten al in 2004 lid voorden, rodat ze mee kunnen doen vian de dan te houden verkiezingen voor het Europees Parement.^an 15 naar 27 lidstaten... De jitbreiding van de Europese Jnie met de voormalige Oostbloklanden heeft een enorme »mvang. De Unie heeft nu neer dan 350 miljoen inwo- -aers, straks meer dan 500 niljoen. Dat staat ons de komende jaren te vrachten, /olgens toppolitici zullen tien van de t> vaalf kandidaat-lidstaten al in 2004 lid voorden, rodat ze mee kunnen doen vian de dan te houden verkiezingen voor het Europees Parement.

NIET VANZELF

Van dat zomaar, de EU uitbreiden? Nee, daar is veel voor nodig. Laat ik amenvatten waar het om gaat. Aan de ene kant moeten de Europese instellingen - Raad van Ministers, Commissie, Parlement, Hofvanjustirie en Rekenkamer- aangepast worden, zodat vertegenwoordigers van de Midden- en Oost-Europese landen in die instellingen zitting kunnen nemen.

Aan de andere kant moeten de kandidaat-lidstaten alle Europese regelgeving overnemen (bijna 90.000 pagina's aan regeltjes). Het gaat dan over economie, milieu, justitie, landbouw etc. De kandidaten moeten ook een goed werkende democratie hebben en de mensenrechten handhaven. Om dat te bereiken, hebben ze geld en tijd nodig. Voor het geld zorgt de EU voor een deel; wat de tijd betreft, hangt veel af van hun eigen werktempo.

Ook de Tweede Kamer moest zich twee weken geleden bezig houden met de uitbreiding van de Unie. Waarom? Ik noemde zojuist de aanpassing van de EU-insteliingen. Die was neergelegd in een verdrag dat door de parlementen van de lidstaten bekrachtigd moet worden. Dat verdrag heet het Verdrag van Nice, naar de Franse stad waar de regeringsleiders de tekst ervan opgesteld hebben.

732

Wat staat in dat Verdrag? De belangrijkste punten: uitbreiding van de Commissie, zodat ook de nieuwe lidstaten straks een eigen Commissa­ ris hebben; uitbreiding van het Parlement van 626 tot 732 zetels zodat de Oost-Europeanen ook een zetel hebben; uitbreiding van de Raad, het Europese Hof en de Rekenkamer om dezelfde reden; en tenslotte toekenning van stemgewichten aan de nieuwe lidstaten in de Raad, wanneer deze beslist met gekwalificeerde meerderheid. Al deze aanpassingen waren technisch noodzakelijk, hoewel wij kritiek hadden op de ingewikkeldheid ervan, op de machtspositie die de grote lidstaten voor zich opeisten en op de absurde omvang van het Parlement. Er zijn straks voor Nederland geen 31 zetels meer, maar slechts 25.

Het Verdrag bevatte ook elementen die de SGP sowieso afwijst. Zo zet het een stap verder op weg naar een Europese defensie. Daar is de

SGP tegen: wij vinden dat de EU dat moet overlaten aan de NAVO. Ook breidt het Verdrag het aantal beslissingen met gekwalificeerde meerderheid uit. Daarmee verliezen we op enkele terreinen weer ons nationale veto en leveren we soevereiniteit in. De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen dat, op enkele bepalingen over burgerschap, sociaal beleid, antidiscriminatie en Europese politieke partijen na, de stappen op dit punt bescheiden waren, in Nice zijn geen grote stappen voorwaarts gezet op het pad van federalisering, wel kleine. Zo klein, dat federalistische Europarlementariërs van Dóó, PvdA en VVD nota bene adviseerden het Verdrag te verwerpen! Een derde negatief punt was dat de mogelijkheden voor groepen lidstaten om een kopgroep te vormen waarbinnen snellere integratie mogelijk is, verruimd zijn. Hier zijn wij tegen: het brengt de eenheid van de EU in gevaar en de armere kandidaat-lidstaten kunnen er makkelijker door op de tweede rang komen.

AFSLANKING

Met dit Verdrag is de EU klaar voor de uitbreiding, vinden velen. De SGP is het daar niet helemaal mee eens. Wij vinden dat de Unie zich met te veel beleidsterreinen bezig houdt. Als de Unie dat ook na uitbreiding blijft doen, dan moet dat vastlopen. Het is een utopie te denken dat je met 27 landen op al die terreinen tot besluitvorming kunt komen. Daarnaast vinden we dat de EU heel veel terreinen aan de lidstaten moet overlaten. Kortom, afslanking van het takenpakket van de EU is hard nodig. In Nice kwam het daar niet van.

De SGP-fractie stond hiermee voor een dilemma: we waren altijd voor de uitbreiding, omdat de voormalige Oostbloklanden niet in een politiek en economisch vacuüm terecht moeten komen. Dat zou zowel voor die landen zelf als voor de hele EU slecht zijn. De manier waarop het Verdrag de uitbreiding regelt, was echter niet geheel zoals wij ons hadden voorgesteld. Woordvoerder Van den Berg heeft daarom samen met de ChristenUnie een motie ingediend waarin hij de regering vroeg criteria te ontwikkelen aan de hand waarvan je kunt toetsen of iets Europees of nationaal geregeld moet worden. Het doel van die motie was om te komen tot een kritische beoordeling van het bestaande takenpakket van de EU, maar ook in de toekomst die toets aan te leggen zodat de EU zich niet inlaat met zaken die op nationaal niveau thuishoren.

Gelukkig was de regering bereid om die motie uit te voeren en stond een grote Kamermeerderheid erachter. Om die reden is de balans doorgeslagen naar een voorstem voor het Verdrag. Met deze door de Tweede Kamer aanvaarde motie hebben we een instrument in handen om ons in de toekomst in te zetten voor een Unie die wel meer lidstaten telt, maar qua takenpakket afgeslankt is en niet verder federaliseert.

Evert-Jan Brouwer

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 2001

De Banier | 20 Pagina's

SGP vóór Verdrag van Nice

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 december 2001

De Banier | 20 Pagina's