Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het Europees parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Europees parlement

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tijdelijke commissie MKZ

Op 20 februari 2001 brak in Essex in hetVerenigd Kon/nknjk mond- en kiauwzeer uit. Daags daarna werd Europa geconfronteerd met een beleid dat 10 jaar 'slapend' was geweest. In plaats van te vaccineren werden dieren geruimd. Het non-vaccinatiebeleid waar boeren en burgers (en politiek) zich 10 jaar niet druk over hadden gemaakt, bleek in de praktijk weerzinwekkend te zijn.

De fout die de Britse overheid in de eerste dagen van de uitbraak maakte, was de veronderstelling dat het een ziekte betrof die alleen varkens aantastte. Een fout die verergerd werd door een andere nalatigheid: vervoer van dieren werd pas in een later stadium verboden. Schapen die door heel Engeland vervoerd werden, verspreidden de ziekte.

Balans

Bijna een jaar later maakt Europa, inmiddels weer MKZ-vrij, een trieste balans op: - Verenigd Koninkrijk: bijna 4 miljoen dieren vernietigd, 2030 besmette bedrijven - Nederland: 260.000 dieren geruimd, 26 besmette bedrijven - In Frankrijk en Ierland is de ziekte beperkt gebleven tot respectievelijk twee en één uitbraak.

Het Europees parlement heeft de MKZ crisis van nabij gevolgd. Meerdere malen heeft commissaris Byrne in het Parlement tekst en uitleg moeten geven. De parlementsleden van de eurofractie hebben de commissaris bij die gelegenheden steeds gewezen op het verwerpelijke karakter van het non-vaccinatiebeleid en aangedrongen op herziening. In haar januari-zitting heeft het Europees parlement besloten een commissie in het leven te roepen die de aanpak van de MKZ crisis in de Europese Unie gaat onderzoeken. Ambtenaren van de Europese commissie en regeringen zullen uitgenodigd worden om de aanpak toe te lichten. Namens de Eurofractie ChristenUnie-SGP neemt Van Dam deel aan deze onderzoekscommissie. Medio januari 2003 zal zij verslag uitbrengen. In dit verslag zal zeker ook aandacht zijn voor het al dan niet voortzetten van het non-vaccinatiebeleid. De conclusies van het onderzoek zijn niet bindend voor de Europese Commissie.Volgens deskundigen kunnen ze wel de Britse regering ernstig in verlegenheid brengen, omdat zij weigert een openbaar onderzoek in te stellen naar haar eigen werkwijze bij de bestrijding van MKZ.

Dossier

De Eurofractie houdt op haar website (vvww.eurofractie.nl) een MKZ-dossier bij, waarin het werk van de tijdelijke commissie kan worden gevolgd. We stellen de mening en ideeën van boeren die betrokken zijn geweest bij de MKZ crisis zeer op prijs. (ml< z@eurofractie.nl).

dr. ir Leon Meijer

Toegankelijk internet voor gehandicapten en ouderen

Voor de industriecommissie in het Europees Parlement mag Belder van onze Eurofractie de komende maanden een rapport opstellen. De titel van het rapport luidt: De toegankelijkheid van websites van de overheid en de inhoud daarvan.

Het rapport vormt de reactie van het Europees Parlement op technische aanbevelingen van de Europese Commissie voor internetpagina's van de overheid. Die zijn nu vaak niet toegankelijk voor mensen met een handicap, omdat de voor hen aangepaste apparatuur deze websites niet kan lezen. Dit is bijvoorbeeld een brailleleesregel onder het toetsenbord of een apparaat dat tekst omzet in spraak voor blinden. Als de ontwerpers van websites rekening houden met enkele eenvoudige regels, is dit probleem verholpen.

Voorbeeldfunctie

De overheden zullen deze vuistregels de komende tijd op vrijwillige basis gaan toepassen. De aanbeveling betreft uitsluitend de overheden omdat die een voorbeeldfunctie hebben en een belangrijke bron van werkgelegenheid zijn. Ook voor ouderen is dit een nuttig voorstel, omdat ze vergelijkbare belemmeringen kennen als sommige gehandicapten, zoals blindheid.

Belder heeft voor het rapport een aantal aandachtspunten. Allereerst heeft iedereen te maken met informatie van de overheid. Die dient daarom voor allen goed toegankelijk te zijn. De overheid is tevens werkgever: mensen met een handicap kunnen bij de overheid in dienst zijn, onder andere doordat ze in staat zijn met internet te werken.

Het internet kan ook een rol vervullen in het sociale functioneren van mensen met een handicap. Denk aan mensen die niet mobiel zijn of moeite hebben met andere communicatiemiddelen door doofheid of een spraakstoornis. Essentieel is dat die apparatuur de internetpagina's kan lezen. Daar moeten de genoemde vuistregels voor gaan zorgen.

Ook via andere kanalen

Voorts mogen de mensen die geen gebruik willen maken van internet niet worden vergeten. Publieke informatie dient ook via andere kanalen dan internet beschikbaar te blijven. Dat voorkomt dat ze een achterstand in informatie krijgen of gedwongen worden tot internetgebruik.

Bovenstaande punten zijn natuurlijk niet alleen binnen de Europese Unie zinvol. Gehandicapten in kandidaatlanden hebben er evenzeer baat bij. Het vinden van werk zou hen helpen om in hun bestaan te voorzien, omdat de sociale voorzieningen veelal erg beperkt zijn.

Als u suggesties heeft voor onderwerpen die een plaats verdienen in het verslag, kunt u contact opnemen met de Eurofractie (tel.: 010 4140534, fax: OIO 4141501, e-mail: fmaas@europarl.eu.int).

Meer informatie en nieuwe ontwikkelingen zijn te vinden op de volgende adressen. - Over het bouwen van toegankelijke websites: StichtingAccessibility.nl Utrechtseweg 84, 3702 AD Zeist Tel. (030) 6982401 email; access@bartimeus.nl www.accessibility.nl - Over internet en handicap: www.drempelsweg.nl

F. van der Maas

dr. ir Leon Meijer

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 2002

De Banier | 24 Pagina's

Uit het Europees parlement

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 2002

De Banier | 24 Pagina's