Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het Europees parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Europees parlement

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Schandalen in het wegvervoer

Htl Europees Pariement heeft zich de afgelopen maand diverse malen gebogen over de sociale problemen in het wegvervoer.Wat is er aan de hand en hoe kunnen deze problemen worden opgelost?

Een aanzienlijk aantal internationaal opererende Europese wegvervoerders maakt zich schuldig maken aan het onder illegale omstandigheden in dienst hebben van chauffeurs van buiten de Europese Unie. Het betalen van Oost- Europese salarissen en het niet voldoen aan de sociale verplichtingen jegens de chauffeurs, leid(d)en tot een groot en daardoor ook aantrekkelijk financieel verschil tussen chauffeurs die v^el en die niet in de Europese Unie vronen. Zó aantrekkelijk dat West-Europese chauffeurs thuiszitten, terwijl Oost-Europese chauffeurs hun stoel bezetten.

Gestrande chauffeurs

Het nieuwste schandaal betreft de gestrande chauffeurs van de Oostenrijkse firma Kralowetz. Deze chauffeurs zijn ingehuurd tegen een zeer lage kilometervergoeding van 0.1 eurocent per kilometer.Afdracht van sociale premies voor deze chauffeurs is zeker voor de meerderheid van deze chauffeurs niet aan de orde geweest. Overigens hebben de meesten ook al een tijd geen kilometervergoeding meer gezien. Inmiddels zijn de meeste chauffeurs - sommigen wachten nog in

Luxemburg op hun salaris - teruggevlogen naar hun thuisland, is de eigenaar in hechtenis genomen

en zijn de banktegoeden be vroren. Maar nu?

De vakbonden beginnen voor deze chauffeurs een rechtszaak om hun salaris alsnog uitgekeerd te laten krijgen. Een schrale troost. Ondertussen dringt zich wel steeds klemmender de vraag op of deze praktijken - die eerder lijken toe- dan af te nemen - niet een halt moet worden toegeroepen. Het kenmerkende probleem in al deze ge-vallen is de scheiding van verantwoordelijkheden tussen verschillende bestuursniveaus.Tot op heden zijn verschillende instanties en bestuursniveaus verantwoordelijk voor introductie van wetgeving enerzijds en uitvoering en controle anderzijds. Zowel in nationaal als internationaal opzicht levert dit - tot op heden - onoplosbare problemen op.

Chauffeursattest

Een illustratie daarvan kan worden gegeven aan de hand van de recente problematiek rond de invoering van een uniform chauffeursattest voor chauffeurs van buiten de Europese Unie. Op dit moment is namelijk voor inspectiediensten

van buiten het land van vestiging van een onderneming vrijwel niet na te gaan of een chauffeur op legale wijze bij die onderneming in dienst is. De grote variëteit aan documenten maakt dit uiterst lastig. De invoering van een dergelijk attest, waardoor in een docu ment vastgelegd wordt dat de arbeidsrelatie legaal is, lost dit inspectieprobleem op.

Echter niemand kan zeggen of de overeengekomen arbeidsvoorwaarden ook daadwerkelijk worden nageleefd. Dat is weer een taak voor nationale (sociale) controle-instanties. Helaas zijn ook daar de gevolgen van een krappe arbeidsmarkt merkbaar.

Handhaving bestaande wetten

Het lijkt voor de hand te liggen een aanzienlijk aantal (sociale) componenten van het (weg)vervoer te harmoniseren om op die manier de verschillen tussen de diverse landen te verminderen en inschakeling van chauffeurs uit niet-EU regio's financieel onaantrekkelijker te maken. Echter gelet op de gro-

te verschillen in de Europese Unie - om maar te zwijgen over de kandidaatlidstaten - lijkt dat voorlopig geen reële optie. Daarom zal niet méér wetgeving in het leven moeten worden geroepen, maar steviger worden ingezet op de uitvoering en handhaving van de bestaande en kritisch moeten worden gekeken naar de kwali-

teitsvereisten aan transportondernemingen.

Pas wanneer de eisen dusdanig worden vastgesteld dat personeel niet anders dan op acceptabele

gronden in dienst kan worden genomen en daarop een goede en intensieve controle, zowel administratief als langs de weg, wordt toegepast, kan een begin gemaakt worden met de gezondmaking van de sector.

Henk-Jan Keur, beleidsmedewerker Regionaal Beleid.Vervoer en Toerisme

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 februari 2002

De Banier | 24 Pagina's

Uit het Europees parlement

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 februari 2002

De Banier | 24 Pagina's