Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doelwit • Is uw gemeente veilig? (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doelwit • Is uw gemeente veilig? (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pim Fortuyn was de man naar wie de meeste aandacht uitging op 6 maart. En niet naar lokale veiligheid. Of het moet zijn in Volendam, waar de kiezers Volendam '80, de partij die verantwoordelijk was voor het lakse veiligheidsbeleid in het Noord-Hollandse stadje waar de cafébrand op I januari 2001 plaatsvond, onverbiddelijk halveerden.

Staatssecretaris G. de Vries van Binnenlandse Zaken, verantwoordelijk voor de rampenbestrijding, had het zich zo anders voorgesteld. Hij had kort voor de raadsverkiezingen een zwarte lijst gepubliceerd met daarop alle gemeenten die niet over een adequaat rampenplan beschikten. Zodat partijen dat tot inzet van de verkiezingen konden maken. Hoe het ook zij, de follow-up van de rampen in Enschede en Volendam plaatst de gemeenten voor forse opgaven en uitgaven op het terrein van veiligheid en rampenbestrijding. Hebben we in vorige artikelen het rijk, de provincie en de brandweerregio besproken, nu komt de gemeente aan bod.

Rampenplannen

Wat die rampenplannen betreft, de 68 gemeenten die ze nog niet op orde hadden, gaan dat op korte termijn natuurlijk gewoon regelen. De Inspecties Brandweerzorg en Rampenbestrijding komen namelijk dit jaar langs om te controleren hoe het erbij staat. Ook de Commissarissen van de Koningin houden de vinger aan de pols. Later dit jaar zullen zij aan de hand van een gezamenlijk vastgesteld toetsingskader de plannen controleren. Gemeenten kunnen er dus nu niet meer onderuit.

Vergunningenbeleid

Belangrijkste les van Enschede en Volendam voor de gemeenten is dat gemeenten de regels op het gebied van bouwen, milieu en veiligheid heel strikt gaan naleven en handhaven. Het instorten van de parkeergarage van het Van der Valk-restaurant inTiel bevestigt dit. Het verlenen van bouwvergunningen en gebruiksvergunningen op grond van aanvragen die niet eens aan wettelijke vereisten voldoen, kan nu echt niet meer. Ook zullen met enige regelmaat inspecties plaats moeten vinden bij gebouwen om te kijken of nog aan alle vereisten voldaan wordt. Het kabinet heeft er bij gemeenten op aangedrongen om kwaliteitsbeleid te ontwikkelen voor de verlening van vergunningen en het verrichten van controles. Daartoe moeten zij een gemeentelijk actieprogramma brandveiligheid opstellen. Relevant is ook dat de ministeries vanVROM en

BZK zorg zullen dragen voor heldere handboeken en praktijkrichtlijnen voor gemeentelijk bouvweiligheidsbeleid. De staatssecretaris vanVROM zal een wettelijke plicht invoeren voor colleges van B& W om een beleidsplan op te stellen over de wijze waarop zij zich van hun preventieve en repressieve verantwoordelijkheden inzake bouwregelgeving kwijten. Daarover kan het college debatteren met de raad. Nog onderzocht wordt de mogelijkheid voor lokale certificering van veilige gebouwen.

Veiligheidsadviseur

De brandweer krijgt na Enschede en Volendam een andere positie in het lokaal veiligheidsbeleid. Niet alleen voor het blussen van branden, maar ook voor preventief brandveiligheidsbeleid is de brandweer het aangewezen adres voor het gemeentebestuur. Steeds meer krijgt de brandweer in de toekomst de rol van lokaal veiligheidsadviseur. Het is zaak dat gemeenten actief gebruik maken van de bij de brandweer aanwezige expertise voor de ontwikkeling van het lokale rampenbestrijdingsbeleid.

Gemeenten met vuurwerkopslag

Op I maart is het nieuwe Vuurwerkbesluit in werking getreden. Dat besluit raakt met name de lokale overheden die te maken hebben met vuurwerkbedrijven op hun grondgebied. De afstand van de vuurwerkopslag tot woningen is sterk vergroot en deze afstandseis zal strikt gehanteerd worden. Dat kan problemen opleveren in gemeenten waar die afstand te klein is en naar nieuwe locaties gezocht zal moeten worden. Ook voor het afsteken van vuurwerk zullen strengere eisen gelden, met name voor professioneel vuurwerk. Niet alleen de verklaring van geen bezwaar van de burgemeester van de betrokken gemeente, maar ook de uitdrukkelijke toestemming van Gedeputeerde Staten van de betrokken provincie is na 31 december a.s. vereist.

Positie kerkgebouwen

De SGP-fractie heeft bij de regering aandacht gevraagd voor de bijzondere positie van kerkgebouwen als het gaat om eisen voor brandveiligheid. Staatssecretaris De Vries stuurde onlangs een model 'Handreiking brandveiligheid' naar alle gemeenten, waarin gemakshalve kerken op één lijn gesteld worden met dancings, bioscopen en hallen waar houseparty's gehouden worden, en dat terwijl de aard van het gebruik daar absoluut geen aanleiding toe geeft. Kerkgebouwen zouden aan onredelijk hoge brandveiligheidseisen moeten voldoen. Gevraagd is om een oplossing te zoeken voor deze problematiek. Op het moment van schrijven van dit artikel zijn de antwoorden van de regering nog niet binnen.Vast staat dat de SGP-fractie zich er voor in zal zetten dat er realistische eisen gesteld zullen worden aan kerken. Natuurlijk moeten ook onze kerkgebouwen veilig zijn, maar dat betekent niet dat we door moeten slaan in het waarborgen van brandveiligheid.

Extra geld nodig

Bij het Kamerdebat over de ramp in Volendam heeft Kamerlid Van den Berg een motie ingediend waarin hij vroeg om een extra financiële impuls voor gemeenten om de nodige verbeteringen in de rampenbestrijding daadwerkelijk te kunnen doorvoeren. De voltallige coalitie stemde helaas tegen de motie. Een onlangs uitgebracht rapport van Cap Gemini Ernst & Young, alsmede recente moties van gemeenteraden van o.a. Nunspeet, Montfoort, Tholen en Lopik bevestigen de juistheid van onze motie. Mochten gedurende de loop van dit jaar de kosten voor rampenbestrijding door meer gemeenten niet gedekt kunnen worden, dan zal actie ondernomen moeten worden bij de Voorjaarsnota, dan wel bij de komende Rijksbegroting voor 2003.

Evert-Jan Brouwer, Beleidsmedewerker Binnenlandse Zaken

Vragen of reacties? E-mail: e.brouwer@tk.parlementnl

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 maart 2002

De Banier | 24 Pagina's

Doelwit • Is uw gemeente veilig? (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 maart 2002

De Banier | 24 Pagina's