Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tweede Kamer · Vrijheid van onderwijs betwist

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Tweede Kamer · Vrijheid van onderwijs betwist

4 minuten leestijd

Zaterdag 6 april jl. ging D66-ministerVan Roxtel van integratiebeleid in de GPD-bladen als een olifant door de porseleinkast. Gescheiden onderwijs op basis van religie is volgens hem slecht voor de integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving. Hij trekt daaruit de conclusie dat het bijzonder onderwijs maar moet worden afgeschaft. Godsdienst heeft volgens de minister niets met onderwijs te maken. Zijn ideaal is openbaar en pluriform onderwijs voor iedereen: "Religie leer je maar in je eigen tijd". Met deze stellingname wil de minister voor de komende kabinetsperiode een discussie uitlokken en, zoals hij voor de radio in een toelichting op het interview zei, "een doorbraak forceren".

Het lijkt hem niet te lukken.Vrijwel alle partijen, de SGP voorop, wijzen zijn voorstel af. Ook de onderwijsorganisaties zien geen heil in zijn plan. Zelfs zijn eigen partij is niet enthousiast. Gelukkig maar. Want het idee van Van Boxtel lost de integratieproblematiek natuurlijk niet op en zet bovendien de klok terug naar de negentiende eeuw.

Schoolstrijd

In de negentiende en in het begin van de twintigste eeuw hebben christelijke ouders met hart voor hun kinderen er alles aan gedaan om die kinderen op te kunnen laten groeien bij het licht van een open Bijbel, de zogenaamde schoolstrijd. Die strijd resulteerde in 1917 in de zogeheten onderwijspacificatie. Sindsdien geldt de gelijkberechtiging van het openbaar en bijzonder onderwijs. Daardoor hebben ouders de vrijheid gekregen om het onderwijs te kiezen dat zij voor hün kinderen het beste vinden. En door het bestaan van bijzonder onderwijs valt er ook écht wat te kiezen.

Minister Van Boxtel wil nu juist deze verworvenheid terugdraaien. Dat zou je van een neo-liberaal niet verwachten. Volgens hem moeten alle scholen openbaar worden. Daarmee wordt het onderwijs echter kleurloos, of beter gezegd: allemaal van dezelfde kleur De SGP vindt dat scholen het recht hebben en moeten houden om op grond van hun religieuze uitgangspunten een eigen toelatingsbeleid te voeren. Door iedereen maar toe te laten, gooi je de eigenheid van je school te grabbel. Uiteraard mag die eigenheid mag nooit een alibi zijn om kinderen met achterstanden of andere problemen buiten de deur te houden. Als dat gebeurt, is er voor de overheid reden om in te grijpen. Maar het mag natuurlijk niet zo zijn, dat door de toelating van 'iedereen' de school kleurloos wordt. Dan hebben bijzondere scholen geen enkel bestaansrecht meer!

Religie

Blijkens zijn voorstel heeft minister Van Boxtel geen enkel benul van de betekenis die religie in het leven van mensen speelt. Religie doortrekt heel het leven en is ook van betekenis voor de totale vormgeving van het onderwijs. Godsdienst is niet alleen iets voor het weekend of een uurtje voor of na de les. Met zijn opmerking om religieus onder­ wijs maar buiten de schooltijden te geven, wil hij iets wat helemaal niet kan.

Integratie

De aanleiding van de uitspraken van minister Van Boxtel ligt in de integratieproblematiek. Die problematiek los je echter niet op door het bijzonder onderwijs af te schaffen. Allochtonen wonen immers sterk geconcentreerd en zullen hun kinderen gewoon naar een school in de buurt blijven sturen. Kamerlid Cornielje (WD) heeft terecht en kernachtig gezegd dat je de integratieproblematiek moet bestrijden op het punt van de achterstanden en niet op het punt van de religie.

Het heeft geen enkele zin om de integratieproblematiek te projecteren op het christelijk onderwijs, zoals Van Boxtel doet. Daaruit blijkt een schromelijk gebrek aan historisch besef.Juist het christelijk onderwijs heeft in Nederland namelijk in belangrijke mate bijgedragen aan de emancipatie van brede lagen van de bevolking. In tegenstelling tot het christelijk onderwijs komt het islamitisch onderwijs voort uit een geheel andere cultuur Het is ook daarom onterecht om de rol van religie op alle soorten bijzonder onderwijs zonder meer gelijk te stellen.

Verkiezingsstunt

De gewraakte uitspraken van de minister van integratiebeleid zijn niet anders te kwalificeren dan als een verkiezingsstunt, en dan nog een slechte ook. De minister kan bovendien niet net doen alsof hij eventjes geen minister is, zeker niet bij zo'n belangrijk en gevoelig thema als de vrijheid van onderwijs. Als het gaat over het christelijk onderwijs weet Van Boxtel echt niet waarover hij het heeft. Misschien dat hij z'n schoolgeld nog eens kan gaan terughalen. Of, nog beter, zelf weer in de schoolbankjes plaatsneemt- van een goede christelijke school dan!

drs. W.L. Verweij, beleidsmedewerker OCW

N.B. Dit artikel heeft ook in enkele bladen van de Geassocieerde Pers Diensten (GPD) gestaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 april 2002

De Banier | 24 Pagina's

Tweede Kamer · Vrijheid van onderwijs betwist

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 april 2002

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken