Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Gods trouw aan een ontrouw volk *)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Gods trouw aan een ontrouw volk *)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Efraïm, wat heb Ik meer met de afgoden te doen? Ik heb hem verhoord en zal op hem zien. Ik zal hem zijn als een groenende denneboom, uw vrucht is uit Mij gevonden.

Hoséa 14: 9

Zullen wij de afgoden gaan aanwijzen in de tijd waarin wij leven? Zie, de afgod van de eigengerechtigheid en zelfverheffende godsdienst. Deze verheft zich boven de ambtelijke bediening en zoekt zijn steun in de kringen waar de Heere Zijn oordelen al vaak deed treffen.Toch gaat de mens door en eindigt buiten God. Het koesteren van de boezemzonden in plaats van de strijd tegen deze, maakt ons afgodendienaars.

Hoe komt ook de ontrouw aan de

belijdenis in het leven openbaar. Hoe velen belijden een nieuw leven en willen dat bevestigd zien door de avondmaalgang. Maar zie het leven in werelds kleed

en gedrag. Zondags tot tranen bewogen in Gods huis, maar door de week zingen en lachen en spotten wij mee met de

wereld. Wij worden gevonden voor de moderne nieuwsmedia en vinden het alles prachtig zonder dat de consciëntie nog spreekt.

Efraïm, wat heb Ik meer met de afgoden te doen?

Laar ons verder maar zwijgen van de afgod van de sport, de mode en de vrijbuiterij tussen jongens en meisjes. Waar de normen van het Woord van God worden verworpen en slechts worden aanvaard zover ons vlees niet geraakt wordt, kan niet anders gesproken worden dan van "afgodendienst".

Vrije genade

Bij al dit vermaan komt de boodschap van vrije genade ons tegen. De Heere wil de tuchtigende aanspraak ook gebruiken tot bekering.Wat heb Ik meer met de afgoden te doen! Dat is: "Zij bestaan niet voor Mij". Het kan ook aldus verklaard worden: "Ik zal van de afgodendienst u verlossen. Ik zal u deze dwaasheden afnemen en afleren". Hoe doet de Heere dat dan? Dat kan zijn in algemene zin. Dan komt er een algemene reformatie. Zoals bij Ninevé. Door de prediking van Jona kwam er een buigen voor het Woord van God.

Ook geeft de tekst ons te denken aan de zaligmakende arbeid van de Heilige Geest. Door de persoonlijke genade maakt de Heere de banden los. Dan iaat Hij zien en gevoelen de afgoden­

dienst waarin wij leven. Dan gaan de banden knellen en komt er een verlangen om van deze verlost te worden. De Heere opent de ogen en bij het licht van Gods Woord ontdekken wij het Godemishagende leven. Dan ontdekt de Heere de ijdelheid van de afgodendienst, al zijn de vormen verschillend, de ontdekking van deze doet uitroepen; "Wee mijner, dat ik zo gezondigd heb, de kroon is van mijn hoofd gevallen". Dan komt er een vlieden van het vorige leven en een zoeken van het leven uit God en met God. Daar wijst de profeet op in de woorden van de tekst. "Ik heb hem verhoord en zal op hem zien."

Wij horen de belijdenis van Efraïm, zijn gebed staat in de verzen drie en vier Het is een gebed dat smeekt om wegneming van de ongerechtigheid en een vragen om wat de Heere behaagt. Het is een afzien van ijdele hulp buiten de Heere en een belijdenis van de keus van het hart. Hoor het gebed: "Gij zijt onze God.". Zie nu Efraïm buigen voor de Heere. Hij is beschaamd, verootmoedigd, schuldig en rechteloos. Als een dwaas heeft hij zich leren kennen. Nu zegt de Heere: "Ik heb hem verhoord en zal op hem zien".

Groenende denneboom

Het ziet op een wonder Gods. Hij vindt in gunst en niet in wraak Zijn lust. Het is een zien in Christus. Daardoor kan de Heere doen ervaren: milde handen, vriendelijke ogen, zijn bij U van eeuwigheid.Woor dezulken wil de Heere zijn een groenende denneboom. Dat is een boom die altijd groen blijft. Zo wijst de Heere erop dat er bij Hem schuiling is te vinden. Dat bij

Hem de ware rust wordt genoten.

Nu spreekt de Heere tot zulke 'Efraïms': "Komt herwaarts tot Mij". Vanzelf wordt dit aan de vruchten

openbaar. Uw vrucht is uit Mij gevonden. Dat wil zeggen, gij zult vruchtbaar zijn. Uit de ware wijnstok zullen zij worden bediend.

Zij zullen God vruchten dragen. Dan kan zulk een leven niet verborgen blijven. Niet onze schone rechtzinnige woorden, maar onze levensvruchten zullen bewijzen deel te hebben aan de vernieuwende genade. Niet onze bekeringsgeschiedenis, maar de genadegeschiedenis, geschreven door de Heilige Geest in onze levensvruchten zullen van de genade getuigen. Zulk een leven is in Christus verborgen bij God.

Van geslachte tot geslacht Wordt, naar onze duren plicht. Bij het volk Uw gunst herdacht. Wijl Gij Zelf o HEER", hen richt. En aan hen, schoon diep in schuld. Met berouw gedenken zult.

Kootwijkerbroek, ds. P. Blok

' Het eerste deel van deze meditatie l< unt u vinden in de Banier van 31 mei il.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 2002

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie · Gods trouw aan een ontrouw volk *)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 2002

De Banier | 24 Pagina's