Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Europees Parlement · Handel in lucht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Europees Parlement · Handel in lucht

4 minuten leestijd

oplossingen voor een beter leefklimaat en een betere toekomst liggen vaak niet voor de hand. Zeker niet in het economische klimaat van vandaag. Maar niet alleen het economische klimaat is daarbij doorslaggevend. Onze rol als rentmeesters van Gods schepping stelt onze voor de opdracht de aarde en haar hulpbronnen goed te beheren. Dat is van doorslaggevende betekenis als we ons inzetten voor een duurzaam gebruik van onze aardse hulpbronnen. Het nieuwe systeem van emissiehandel mag daarbij een middel zijn.

In 1997 is in Kyoto een protocol opgesteld om te zorgen dat landen de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Nederland heeft dat protocol ondertekend en moet nu dus zorgen dat uiterlijk in 2012 de uitstoot van CO2 met zes procent is verminderd ten opzichte van 1990. Om dat te bereiken is een aantal maatregelen bedacht. Eén daarvan is emissiehandel. Met die maatregel kunnen bedrijven als ze broeikasgassen uitstoten rechten kopen om die gassen uit te mogen stoten. Zonder die rechten mogen ze dus geen broeikasgas uitstoten. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een bedrijf meer wil produceren het ook meer rechten moet kopen. Omdat de hoeveelheid rechten beperkt is zal men dus gaan zoeken naar productiemethoden die zuiniger zijn en dus minder uitstoten. Dat is heel kort samengevat emissiehandel.

Om vorm te geven aan een dergelijke markt en daardoor de uitstoot te verminderen heeft de Europese Commissie een richtlijn opgesteld.

Eenzijdig

Er zitten echter twee kanten aan het verhaal van de C02-uitstoot. Namelijk de uitstoot van CO2 en de input van energie. De benadering waarin gesteld wordt dat vermindering van C02-uitstoot slechts van beperkte betekenis is voor de vermindering van het broeikaseffect is een eenzijdige benadering. Als inderdaad blijkt dat de rol van de mens in het veroorzaken van het broeikaseffect te minimaliseren is dan heeft de emissiehandel één ding wel bewerkstelligd; en dat is dat we bewuster en zuiniger omgaan met onze natuurlijke hulpbronnen. Daarmee is een tweede, onaanvechtbare, doelstelling bereikt. Namelijk dat we, willen we nog lang gebruik kunnen maken van natuurlijke hulpbronnen, zoals steenkool, aardolie en aardgas, daar op een verantwoorde manier mee leren omgaan.

Zuiniger omgaan met natuurlijke hulpbronnen betekent er anders mee omgaan dan we nu doen.We moeten dus in vergelijking tot onze huidige manier van verbruik er anders mee handelen. Om bedrijven te stimuleren zuiniger om te gaan met energie en zo de uitstoot van broeikasgassen te verminderen is een systeem van emissiehandel bedacht. Dit prikkelt bedrijven meer dan het invoeren van een belasting op energie. Om nog een extra prikkel toe te voegen heeft de Eurofractie samen met anderen amendementen ingediend om een soort van benchmark in de richtlijn te laten opnemen.Vergelijking van het energieverbruik om de toewijzing van emissierechten te bepalen is een extra stimulans voor bedrijven om maatregelen te nemen tot vermindering van het energieverbruik. Zo wordt aan de industrie de mogelijkheid geboden om door onderling en historisch vergelijk op een innovatieve manier te werken aan vermindering van CO2- uitstoot door energieverbruik. Dit is een grotere stimulans dan het invoeren van een energieheffing en het legt ook een stuk maatschappelijke verantwoordelijkheid bij ondernemers en industrie.

Zinvolle doelstelling

In het Europees Parlement zijn echter ook groepen die heel anders denken over een systeem van emissiehandel. Gevoed vanuit de gedachte dat bepaalde landen het Kyoto protocol niet bekrachtigen willen, zij de eigen inbreng beperken om geen economisch nadeel te ondervinden. Er wordt dan vooral een nadeel verwacht omdat de Verenigde Staten en een aantal andere landen buiten de EU niet meedoen. Dat deze gedachte uitgaat van een verkeerde veronderstelling behoeft geen verder betoog. Immers vermindering van energieverbruik is ook vanuit economisch perspectief een zinvolle doelstelling.

In het afgelopen jaar heeft de eurofractie op verschillende manieren een bijdrage geleverd aan het debat. Door middel van het rapporteurschap voor advies in de economische commissie en ook door het leveren van een bijdrage aan verschillende debatten in het Parlement. Daarnaast is door het indienen van amendementen geprobeerd de richdijn te verduidelijken. Of uiteindelijk door emissiehandel het klimaat veranderen gaat in een goede richting zal de toekomst leren.

drs.J. H. Boiten, beleidsmedewerker EZ en monetaire zaken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 2002

De Banier | 24 Pagina's

Europees Parlement · Handel in lucht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 2002

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken