Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de provincie · Worstelen én bovenicomen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de provincie · Worstelen én bovenicomen

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de serie 'Uit de provincie', die we plaatsen in de aanloop naar de Statenverkiezingen, dit lieer de provincie Zeeland.

De Zeeuv/se Scheldedelta is al van ouds een open gebied. Vroeger was de scheiding tussen land en water niet altijd overal even duidelijk. Ook nu is dat op een aantal plekken in Zeeland nog zo. Vele slikken, verdronken polders, getijdengeulen en inmiddels ingedijkte wielen en restanten van kreken zijn daarvan getuigen. Eeuwenlang zorgden dijkdoorbraken voor grote landverliezen en verwoestingen. Vaak lukte het echter om ondergelopen gebieden opnieuw in te dijken. De geografische positie van Zeeland had ook een uiterst positieve zijde. De ligging aan het water was een belangrijke factor bij de opbloei van de Zeeuwse steden in de 15e, 16e en 17e eeuw. En ook vandaag de dag kan die gunstige ligging worden benut voor een versterking van Zeeuwse economie en met name die van de havens; in het bijzonder van de haven van Vlissingen. De ligging van Zeeland in en aan het water bepaalt meerdere debatten in de Staten van Zeeland.

Voor een korte selectie van wat er in die Staten recent aan belangrijke onderwerpen omging, ook over zaken die geen raakvlak hebben met water, vragen wij even uw aandacht.

"Autore Deo, favente Regina, Luctor et Emergo"

Enige tijd geleden pleitte de commissaris van de Koningin In Zeeland voor meer aandacht voor de alom bekende Zeeuwse v^^apenspreuk'Luctor et Emergo'. Een relativering van nieuv^e en vernieuwde symbolen en daarentegen meer waardering c.q. een herwaardering van oude symbolen. Een herkenbare leeuw in plaats van die Egyptische sfinx; een oproep om niet te blijven steken in het eerste (negatieve) deel van de spreuk, ik worstel, maar ook werk te maken van het positieve deel, het boven komen, het overwinnen.

Het zal niemand verbazen dat die oproep de SGP-fractle bijzonder aansprak. De fractievoorzitter (de heerW. Kolijn) heeft in de beschouwing over de voorjaarsnota 2002 daarover het volgende opgemerkt:

"De SGP fractie heeft in de campagne voor de statenverkiezingen van 1999 nadrukkelijk gewezen op de complete Zeeuwse wapenspreuk. Niet in de eerste plaats vanwege de charme van oude symbolen maar met name vanwege de actuele en blijvende betekenis van oude waarden. Het bekende Luctor et Emergo is immers slechts de tweede helft van een spreuk die luidt'Autore Deo, favente Regina, Luctor et Emergo'.Worstelen en bovenkomen in de erkenning dat wij, ook in ons provinciaal beleid, ons moeten stellen onder het Goddelijk gezag. Dat levert een rijk perspectief want het is goed, persoonlijk en als samenleving, om te leven naar Gods geboden. Met die oproep en vanuit die wetenschap proberen wij als SGP-fractie onze bijdrage te leveren in ons democratisch bestel; vandaag bij het aandragen van bouwstenen voor de laatste begroting van deze periode. Helder en duidelijk. daar heeft de kiezer behoefte aan, ook vandaag de dag; vooral vandaag de dag! Dat is onze imago-campagne" (verwijzend naar de lopende Zeeuwse imagocampagne).

De Westerschelde Container Terminal (WCT)

De streekplanherziening over de aanleg van de WCT bij deWesterschelde-oever tussen de Koelwateruitlaat van de kerncentrale Borsele en de westelijke havendam van de Sloehaven heeft met name tot en met de Statenvergadering van 4 oktober 2002 nogal wat pennen in beweging gebracht. Er is veel over geschreven, getuige onder meer een zeer groot aantal ingezonden stukken in de PZC. Daarnaast is er veel over gezegd; bij inspraakavonden, tijdens bijeenkomsten van politieke partijen in met name de Bevelanden, maar ook in officiële vergaderingen, zoals in de Statenvergadering van 4 oktober 2002 waarin de besluitvorming plaatsvond. Niet minder dan 6 uren hebben de Staten- en GS-leden in die vergadering gewijd aan de WCT.Voor- en tegenstanders hebben de argumenten pro en contra WCT met elkaar uitgewisseld. Het ging om een voor Zeeland belangrijk onderwerp.

In de SGP-bijdrage is onder andere het volgende naar voren gebracht.

Tijdstip Statenbeslissing

Er is sprake geweest van een gedegen voorbereiding. De inspraak die aan de besluitvorming vooraf is gegaan heeft geleid tot een verhoging van de kwaliteit van de gegevens die de basis vormen voor die besluitvorming. Zo is het MER-rapport aangevuld met een volledige herziene "Deelstudie natuur en ecologie".AIIe relevante gegevens die nodig zijn om een verantwoorde beslissing te nemen zijn voorhanden. De Staten zijn gelegitimeerd om te besluiten over de WCT. Het idee om de verkiezingen af te wachten en eerst de kiezer te laten spreken wijst we als SGP-fractie volstrekt van de hand. Het kan en mag niet zo zijn dat I onderwerp inzet van verkiezingen wordt.Verkiezingen gaan over de achter liggende 4 jaren en over het program voor de toekomende 4 jaren. Verkiezingen mogen niet ontaarden in een referendum over slechts I item. Alle burgers hebben meerdere keren in kunnen spreken over de WCT en daarmee voldoende gelegenheid gehad zich te laten "horen". (Vooral gericht tegen D66 , Groen Unks en de Partij voor Zeeland, die de bestuitvorming over de veridezingen wilden tillen)

Werkgelegenheid

Als SGP-fractie gaan we voor een vitaal Zeeland en staan we voor versterking en behoud van werkgelegenheid.Voor een vitaal Zeeland en goede werkgelegenheid is een brede basis nodig. Het gebouw van de Zeeuwse economie moet op meerdere pijlers staan. Het is niet zo dat er voldoende werkgelegenheid te vinden is in de zorgsector, de recreatie, de ICT enzovoorts. Het werkgelegenheidsgebouw heeft meer pijlers nodig. DeWCT is een belangrijke impuls voor één van de pijlers (de havens) van de Zeeuws werkgelegenheid. DeWCT is nodig voor het versterken van de Zeeuwse economie. Er zijn niet zoveel kansen om de werkgelegenheid te verbeteren. Er is geen sprake van een cafetaria-model, dat we maar te kiezen hebben en zo maar ICT-werkgelegenheid of arbeidsplaatsen in de schone industrie voor het grijpen hebben. Nu is er de kans om via de WCT te zorgen voor extra arbeidsplaatsen (800 directe en 1.400 tot 1.900 indirecte arbeidsplaatsen). Die kans moeten we grijpen.

Antwerpen / verdieping Westerschelde

Bij de havenautoriteiten van Antwerpen leeft nog altijd de wens tot een verdere verdieping van de Westerschelde. Een verdere/verregaande verdieping van die Westerschelde staat op gespannen voet met de veiligheid en de ecologische waarden van deze grote rivier/zeearm. Daarom is er een oplossing in breder verband nodig. Zonder iets af te doen aan het belang van Antwerpen en wars van nationalistische gevoelens en het promoten van Nederlandse havens moet gestreefd worden naar samenwerking tussen de havens. Binnen Rijn-Schelde- Delta(RSD)-verband moet gekozen worden voor een zodanige taakverdeling / oplossing dat een verdere verdieping van de Westerschelde niet nodig is. DeWCT kan de buitenhaven van Antwerpen worden waar de grootste containerschepen hun lading lossen. De WCT kan, als die er komt, een belangrijke rol spelen in de besluitvorming rond een verdere verdieping van de vaarweg naar Antwerpen. (De SGP is tegen een verdere verdieping, omdat door z'n verdieping natuurwaarden verloren gaan. Die waarden moeten vervolgens worden gecompenseerd waarbij ontpoldering van honderden hectares londbouwgrond weer in beeld dreigt te komen)

Streekplan voor Zeeland

Het huidige Streekplan geeft aan, dat er sprake moet zijn van bundeling van wonen en werken rond de steden en de dragende kernen. Daar staat tegenover dat er in de andere delen van de provincie rust, ruimte en natuur en landschap voorop staan.Welnu het plan tot het aanleggen van een WCT bij Vlissingen past naadloos in dit beleid. De havenactiviteiten worden gebundeld ten oosten van Vlissingen en dat leidt niet tot een onverantwoorde aantasting van de rust en ruimte enzovoorts in de rest van de provincie.

Overlast en hinder

Met het oog op de belangen van bewoners in Goes, Kapelle en Reimerswaal hebben we samen met de PvdA.WD en CDA een motie ingediend waarin Gedeputeerde Staten onder andere wordt verzocht om : -De inspanningsverplichting op zich te nemen alles te doen wat mogelijk is om zonodig aanvullende Rijksmiddelen ter beschikking te laten komen voor het bekostigen van noodzakelijke maatregelen ter voorkoming van hinder/overlast indien zal blijkens dat de thans gereserveerde gelden (? 5, 5 miljoen) ontoereikend zijn. (Het Rijk van ? 5, 5 miljoen toegezegd/gereserveerd voor mitigerende maatregelen om overlast van het vervoer over rail tegen te gaan) - De Staten halfjaarlijks te rapporteren over de voortgang en de uitvoering van het onderzoek naar de hinder-beperkende maatregelen.

Bereikbaarheid ziekenhuiszorg

Fusies, concentraties van specialisaties en specialisten enzovoorts zijn aan de orde van de dag. Overal in het land was en is discussie; ook in Zeeland. Het Zeeuwse antwoord voor Schouwen- Duiveland op het vraagstuk van de spreiding is niet luxe maar wel praktisch. Een selectieve afrit op de A58 bij het Oosterscheldeziekenhuis in Goes kan zo'n 6 minuten tijdwinst opleveren voor patiënten die vanuit Schouwen- Duiveland komen. Er wordt ook ingezet op de verbetering van de organisatie van de zorg door voorzieningen bij elkaar te brengen. Een kort verblijfafdeling voor verpleeghuiszorg, een huisart-­ senpost voor avonddiensten, de terugkeer van de ambulancedienst in het ziekenhuisgebouw in Zierikzee en een additionele post op de Kop van Schouwen. Er moet iets gebeuren want uit de spreidingsnota Ziekenhuiszorg bleek dat de situatie van Schouwen-Duiveland vergelijkbaar is met die op de Waddeneilanden. Het Rijk heeft geld toegezegd, maar het komt nog niet.

De provincie Zeeland maakt zich sterk voor een goede bereikbaarheid van (ziekenhuis)zorg. De SGP-fractie heeft daarin zeker geen lijdelijke rol, maar initieert en stimuleert tot verantwoorde acties richting de landelijke overheid om ook in Zeeland de zorg bereikbaar te houden voor alle inwoners.

Strategische visie

Zeeland heeft in samenspraak met de bevolking een visie ontwikkeld voor de periode tot 2015. In het voorjaar 2001 is die visie door de Staten vastgesteld. Het college van GS werd opgedragen de uitvoering van een aantal plannen/ punten voor te bereiden. Ondanks herhaald aandringen, en zeker niet in de laatste plaats vanuit onze fractie, heeft GS geen daadwerkelijke actie ondernomen. Kwam het omdat de punten een opdracht waren vanuit de Staten? ? Aan de bevolking is beloofd om op de inbreng op de visie van de uitvoering daarvan terug te komen. Dat moet dan ook gebeuren vindt onze fractie. Of om te citeren uit de algemene beschouwingen over de begroting 2003: "Niks bestuurlijke vernieuwing. Daar zit de burger helemaal niet op te wachten. En met de kloof tussen burger en politiek valt het ook wel mee.Van politici wordt maar één ding verlangd: dat ze eens gaan doen wat ze beloven". (Ontleend aan NRC 18 mei 2002).

Namens de Zeeuwse Statenfraaie,

G.D. Roeland

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 2002

De Banier | 31 Pagina's

Uit de provincie · Worstelen én bovenicomen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 2002

De Banier | 31 Pagina's