Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verkiezingen · Kerstenhuis in campagnetijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verkiezingen · Kerstenhuis in campagnetijd

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Binnen één jaar twee keer verkiezingen voor de Tweede Kamer: dat /'s een uitzonderlijke situatie. Het betekent twee keer achter elkaar veel werk achter de schermen, op partijbureau en fractie, door de campagnecommissie en niet te vergeten voor de kandidaten van de lijst. Graag willen we u mee laten kijken hoe het er in de campagnekeuken van de SGP aan toeging in de haastig opgezette verkiezingscampagne voor D.V. 22 januari 2003, zonder daarbij de pretentie te hebben hier alle activiteiten te hebben vermeld. Enerzijds wordt geprofiteerd van de zojuist opgedane ervaring voor 15 mei 2002, anderzijds is deze campagne heel anders van aard, opzet en tijdsplanning en daarom weer 'nieuw'.

16 oktober 2002: Spannende dag voor de Nederlandse politiek en onze samenleving. In de week na het overlijden van prins Claus lopen de spanningen in het kabinet tussen de ministers Bomhoff en Heinsbroek hoog op. Op de dag na de begrafenis van de prins resulteert het uiteindelijk in de val van 'het kabinet van 87 dagen', het kabinet Balkenende."Even onvermijdelijk als het was dat dit kabinet er zou komen, zo onvermijdelijk was het dat het zou vallen", aldus Van der Vlies. Het hele gebeuren betekent dat de campagnemolen van de SGP weer op gang moet komen.

Spoedberaad

22 oktober: Spoedberaad van de campagnecommissie van de SGP. Inmiddels is duidelijk geworden dat er nieuwe verkiezingen in januari zullen plaatsvinden, al is de precieze datum nog niet bekend. Er moeten beslissingen genomen worden over het verkiezingsprogramma en de bijbehorende verkiezingsmaterialen: verkiezingsfolder, jongerenkrant en het verkort programma. Kunnen we het bestaande programma handhaven of is aanpassing nodig? Fractiemedewerkers en kamerleden, die normaal gesproken over de meest recente informatie over bepaalde ontwikkelingen beschikken, zetten nieuwe punten voor het programma van de SGP op een rijtje. Uiteindelijk wordt besloten het uitgebreid verkiezingsprogramma ongewijzigd te handhaven met uitzondering van de financiële paragraaf, maar het verkort programma op basis van nieuwe ontwikkelingen waar nodig aan te passen evenals de verkiezingsfolden

Een niet minder belangrijk punt in de campagne is het zorgen voor affiches en promotiemateriaal. Omdat de verkiezingsdatum nog niet bekend is, kan nog niet berekend worden op welke dag het lijstnummer bekend zal worden. Dat moment is van groot belang, omdat de drukker van verkiezingsma­ teriaal pas dan kan beginnen en ook het moment van distributie van affiches en andere verkiezingsmaterialen daar weer van af hangt.

Strategie

De campagnestrategie wordt besproken. Enerzijds technisch: omdat het een korte campagne zal zijn, is het onmogelijk om bijeenkomsten voor alle kiesverenigingen te gaan organiseren. Daarom wordt besloten een aantal grootschalige over het land verdeelde regionale bijeenkomsten te gaan organiseren, waarvoor de kiesverenigingen binnen die regio uitgenodigd zullen worden.

Anderzijds komt ook het inhoudelijke element aan de orde.Wat moet de opstelling van de SGP zijn in deze tussentijdse verkiezingen? Het gaat niet meer zozeer om het afzetten tegen een paars kabinet - omdat dat er eenvoudigweg niet meer is-, hoewel de onbijbelse wetgeving op medisch-ethisch en zedelijk gebied die onder paars bewerkstelligd is nog steeds onze tegenstand verdient. Ook vindt de SGP de grondige evaluatie van deze wetten, zoals voorgesteld door het kabinet Balkenende, niet voldoende. Er is veel meer nodig.Verder passeren de volgende vragen de agenda van de campagne­ commissie: hoe moet onze houding zijn ten aanzien van het CDA? Hoe maken we de kiezers duidelijk dat Balkenende gebaat Is bij een krachtige SGP? Daar ging het over op die eerste campagnevergadering voor de verkiezingen van januari 2003.

19 november: Opnieuw vergadering van de campagnecommissie. De verkiezingsdatum is duidelijk geworden en dat betekent dat veel andere data nu ook vast komen te liggen. Wanneer wordt het lijstnummer bekend, wanneer moeten teksten voor verkiezingsmaterialen aangeleverd worden bij het reclamebureau, wanneer moet de drukker beginnen om alles op tijd klaar te hebben voor de distributie-startnieuwjaarsbijeenkomst, die gepland wordt op 3 januari. Deadlines worden vastgesteld en campagnestress sluipt in de harten van hen die zich er aan moeten houden.Tevens wordt een advertentieplan opgesteld.

Weken van werken - schrijven, overleggen, aanpassen, nog eens overleggen, nog een beetje bijschaven- aan nieuwe teksten voor verkort programma, verkiezingsfolder, jongerenkrant en advertenties gaan voorbij.Vanuit de fractie worden door tijdelijk medewerker Jan Teerds de regionale bijeenkomsten gepland en door of in overleg met plaatselijke contactpersonen georganiseerd.

2 december: Grote stress op Kerstenhuis en fractie en druk emailverkeer. Wat wil het geval? Op deze dag moeten de definitieve teksten voor de nieuwe verkiezingsfolder en het aangepast verkort programma ingeleverd worden.

Meedoen? Dan op tijd!

10 december, half drie, koffietijd in het Kerstenhuis: Jan van der Bas, het hoofd partijbureau, komt binnenvliegen."Ja jongens, snel even een slokje koffie, want ik moet zo meteen naar het gemeentehuis voor de kandidaatstelling. Vóór drieën moet alles geregeld zijn, anders kunnen we niet meedoen met de verkiezingen." Twee dagen eerder was de voorinlevering; dat wil zeggen dat er een mogelijkheid was om de in te leveren spullen voor de kandidaatstelling te laten controleren. Als er dan nog iets niet in orde is, zou het vóór de definitieve inleverdata nog mogelijk zijn om dat te corrigeren.

Dat deze datum van groot belang is, bleek uit de berichtgeving rondom nieuwe partijen die hun zaakjes niet op tijd In orde hadden. Nieuwe partijen moeten namelijk uit een kieskring dertig ondersteuningsverklaringen hebben om mee te kunnen doen in die kieskring. Voor bestaande partijen was dit tot en met de verkiezingen van 1998 ook nodig.Voor meer informatie over de stress-klus die het altijd was om dit voor elkaar te krijgen (denk aan minder SGP-bevolkte kieskringen zoals in Limburg en Brabant), mag ik de lezer gelukkig verwijzen naar oud-collega's uit het Kerstenhuis. Uit hun verhalen heb ik begrepen dat het écht erg was...

12 december: Eindelijk, vandaag worden de lijstnummers bekend gemaakt. En ja hoor, zoals we verwacht hebben, krijgt de SGP nummer 9. Op het laatste moment was dit nog even onzeker, omdat er geruchten gingen dat de LPF niet meer mee zou doen. De lijstnummers worden toegekend door te kijken naar het aantal stemmen dat een partij bij de vorige verkiezingen behaald heeft. Daardoor is van tevoren vrij zeker uit te maken welk nummer je als partij krijgt. Maar goed... de drukker van de verkiezingsposters heeft voor alle zekerheid toch gewacht op deze bekendmaking. Nu kunnen de drukpersen aangezet worden.

Kerstenhuis als (in)pakhuis

17 december: Tringeling! De bel van het Kerstenhuis gaat. Franz van der Zwan doet open.Voor de deur staat een grote vrachtwagen. De kokers waarin de verkiezingsposters naar de kiesverenigingen vervoerd moeten worden, worden gebracht. Binnen no time staat één zijde van de hele hal bijna tot aan het plafond vol met kokers. TringelingIWeer de bel.Wéér een grote vrachtwagen.Wat nu weer? Dozen met enveloppen worden binnengesjouwd. Om de uitnodigingen voor de regionale verkiezingsbijeenkomsten in te versturen aan de leden van de partij. En aangezien er ruim 26.000 leden zijn, en bijna al deze leden een uitnodiging moeten krijgen... worden er 26.000 gedeeld door 500, dat is 52 dozen enveloppen opgestapeld.

19 december: Zzzzzzzzoem, er komt een fax binnen. Even kijken, het is vast weer een advertentie van Menno de Bruyne zeker. Ja hoor, met de vraag of we even willen meelezen. Is de advertentie inhoudelijk geschikt voor het blad waarvoor hij geschreven is? Moet er nog een zinsnede gewijzigd? Staan alle punten en komma's op z'n plek? Na grondige bestudering van de advertentie en hevige discussies over soms een paar letters, enkele telefoontjes met Menno en andere fractiemedewerkers, even zovele e-mailtjes naar een groepje meelezers uit de campagnecommissie, gaat de advertentie weer op de fax terug naar de fractie. Mét een aantal 'amendementen', zoals de fractievoorlichter en advertentieschrijver alias 'propjesschrijver', het commentaar van de meelezers pleegt te noemen.

Vijf minuten later komt de volgende fax binnen. Een advertentie voor DeWaarheidsvriend. Het proces van meelezen en amenderen herhaalt zich. En enkele uren later hopen we dat er ook voor dit blad een afgewogen advertentie naar de advertentieopmaker gemaild kan worden.

23 december, 18.00 uur: Het Kerstenhuis is vol met SGP-jongeren. Er is een grote inpak-sessie belegd om de uitnodigingen voor de regionale bijeenkom­ sten te versturen. Na een gezellige Chinese maaltijd in de bibliotheek van het studiecentrum, gaan de jongeren aan de slag. Op één avond worden door acht mensen ongeveer 5000 enveloppen van een adressticker en uitnodiging voorzien, dichtgevouwen en in bundels van 100 gelegd. De volgende dag maken de partijbureaumedewerkers de verzending verder klaar. De bundels gaan in grote postzakken, er komt een brief op hoeveel stuks het betreft en wat het gewicht van één envelop is, en vervolgens worden de zakken opgehaald door eenTPG-post vrachtwagen. Ja, deTPG heeft een goeie klant aan de SGP in verkiezingstijd!

2 januari 2003: "De beste wensen voor het nieuwe jaar!" De laatste telefoontjes naar de vrijwilligers die de volgende dag in Hoevelaken het verkiezingsmateriaal gaan inpakken voor de kiesverenigingen, worden gepleegd.Vrijdagavond 3 januari zal het materiaal in Hoevelaken opgehaald worden door vertegenwoordigers van de kiesverenigingen.Aansluitend vindt de start- en nieuwjaarsbijeenkomst van de SGP plaats.

Opnieuw zijn deze dag een aantal enthousiaste vrijwilligers uit de jongerenorganisatie in het Kerstenhuis, nu om de uitnodigingskaarten voor de verkiezingsbijeenkomst van de SGP-jongeren op 18 januari in Gouda te beplakken met adresstickers van 7000 jongeren.

De échte campagne

3 januari: Hoewel al enige regionale bijeenkomsten in het kader van de campagne hebben plaatsgevonden, vindt deze avond de officiële start en tevens nieuwjaarsbijeenkomst voor alle kiesverenigingen plaats. En daarmee eindigt dit logboek van de campagne.

Nu zijn de kiesverenigingen aan zet.We hopen dat ze gewapend met affiches, behangplaksel en folders de Nederlandse kiezers voor een keuze voor de SGP mogen plaatsen. Op het moment van het verschijnen van deze Banier -10 januari 2003- hebben alweer een aantal regionale bijeenkomsten plaatsgevonden, zijn advertenties geplaatst en is het nog slechts twaalf dagen te gaan. We hopen, werken en bidden voor een gezegende uitslag.

Rudi Biemond

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 januari 2003

De Banier | 32 Pagina's

Verkiezingen · Kerstenhuis in campagnetijd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 januari 2003

De Banier | 32 Pagina's