Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren · Mediacratie is geen democratie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren · Mediacratie is geen democratie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ak één ding duidelijk is geworden na de recent geliouden verkiezingen, is het wel dat veel kiezers zich bij het maken van een politieke keuze niet zozeer gelegen hebben laten liggen aan de inhoud van een politiek program, maar veel meer aan het imago van 'de poppetjes'. Met name de PvdA heeft geprofiteerd van het poppetjes-effect, gezien het feit dat de leuke uitstraling van haar lijsttrekker haar geen windeieren heeft gelegd. Daarbij is het duidelijk dat het imago wordt gevormd door de wijze waarop de media een lijsttrekker neerzet. In deze bijdrage willen we de buitensporige macht van de media aan de kaak stellen.

Beïnvloeding door media

In het blad Elsevier las Ik een sterk staaltje van beïnvloeding van kiesgedrag door de media: 'RTL4 liet meteen na afloop van het eerste lijsttrekkersdebat door ex-LPF'er Herman Heinsbroek en Volkskrant-journalist jan Tromp bepalen wie het het beste gedaan had. Het panel koos -

gegeven de samenstelling niet verrassend - tegen Gerrit Zalm en voor de nieuwe PvdA-leider Wouter Bos. Die conclusie werd gevolgd door een peiling waaruit zou blijken dat de kijkers er net zo over dachten. De PvdA steeg vervolgens in de gunst van de gepeilde kiezers.'

Hier zien we dus dat een televisiezender bewust bezig is geweest om de stemming te beïnvloeden. Had de programmamaker gekozen voor een andere panelsamenstelling, bestaande uit bijvoorbeeld WD-coryfee Wiegel en een NRC-journalist,

dan had de uitslag van wie 'het het beste zou hebben gedaan' wel eens tegenovergesteld geweest kunnen zijn. Dezelfde subjectiviteit bij de media merk je ook wel eens op, als je een gesprek via de radio beluistert, waarin een radioverslaggever een politicus bevraagt. Het is soms ronduit stuitend, hoe drammerig men politici woorden in de mond wil leggen. Je kunt je vaak niet aan de indruk onttrekken, dat van objectieve verslaggeving nauwelijks sprake is.

Dictatuur van media

Dit mediageweld heeft, zoals gezegd, haar invloed op de keuze die men in de stemhokjes uiteindelijk maakt. Het is de vraag hoe democratisch de verkiezingen hierdoor nog zijn. Natuurlijk kan iedere kiesgerechtigde zelf bepalen wie hij kiest. In die zin is er sprake van democratie. Maar als de kiezer sterk beïnvloed wordt door de media en als het dan ook nog eens zo is dat veel mediamakers eenzijdig gekleurd zijn in hun weergave van 'feiten', kan de vraag gesteld worden of er in ons land nog

sprake is van een gezonde democratische manier, waarop de regeringssamenstelling plaatsvindt. Het kan toch niet zo zijn dat we als burgers opgezadeld worden met een bepaald regeringsbeleid, dat indirect tot stand komt doordat bevooroordeelde mediaproducenten de één of andere lijsttrekker van de goede kant laten zien? Op deze manier devalueert onze democratie naar een dictatuur van de media.

Naar een terughoudend mediabeleid

Het zou geen overbodige luxe zijn als de macht van de media eens serieus onderzocht zou worden. Een land dat zich graag presenteert als zijnde een democratie, dient alle mogelijke ondermijning van haar democratische begin­ selen aan te pakken. Als de politiek zichzelf serieus neemt, moet het gaan om inhoud en niet om de vorm. Laten er daarom afspraken gemaakt worden over hoe men met de media omgaat in verkiezingstijd. Zo zou het niet slecht zijn om af te spreken dat televisieprogramma's waarin het vooral gaat om amusement, geboycot worden door alle politieke partijen. Laat de politiek zichzelf niet verlagen tot een circus.

Het terughoudende mediabeleid van de SGP is zowaar zo slecht nog niet. Het zou winst zijn voor de hele politiek als andere partijen hier eens wat van overnamen.

Inhoud telt

Als het er op aankomt, telt in de politiek de inhoud. Tijdens de drukbezochte SGP-Jongeren verkiezingsbijeenkomst in Gouda, benadrukte de sprekende heer Hillen (CDA), dat een partij als de SGP ondanks haar kleine aantal zetels toch een relevante invloed kan uitoefenen door de degelijke inhoud van haar bijdragen in het politieke 'spel'. Of het nu werkelijk realiteit is dat onze partij veel invloed heeft op de politieke besluitvorming, zullen we maar in het midden laten. Maar het is geen vraag of het waar is dat de inhoud telt.

Het meest bijzondere en meest aantrekkelijke van onze partij is hierbij, dat de inhoud van de bijdragen van onze politici werkelijk telt. Dan gaat het niet om macht en om het getal, maar om het wijzen op zaken die meer waard zijn dan alleen het hier en nu. Dan gaat het om politiek vanuit bijbelse beginselen, waarbij we ons niet laten leiden door de waan van de dag, gedicteerd door de media.

Gelukkig dat er ook na de laatste verkiezingen nog twee zetels zijn, van waaruit - onder beding van Gods zegen - onverkort een Bijbelse inhoud gebracht mag worden.

Peter Hakvoort, sectie Politiek SGP-Jongeren

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 2003

De Banier | 24 Pagina's

Jongeren · Mediacratie is geen democratie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 2003

De Banier | 24 Pagina's