Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Kruisdrager

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Kruisdrager

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hij dragende Zijn kruis

Johannes I 9: 1 la

Misschien moet u ook een kruis dragen.Al Gods kinderen zijn kruisdragers. Dat heeft de Heere Jezus ook Zelf gezegd: "Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, die nemen zijn kruis op en volge Mij." Weet u wat het grootste kruis is voor elk kind van God? De zonde, het inwonend verderf. Elke dag maar zondigen. Soms snikken we het wel eens uit:

"Hou ik daar nu nooit mee op? " Juist als we daar iets van verstaan wordt het kruis van Christus zo'n grote troost voor ons.

"En Hij dragende Zijn kruis."

HIJ. De Zoon van God, God uit God. Zijn oneindige Goddelijke kracht ondersteunt Hem. Zijn Goddelijke majesteit geeft een oneindige kracht en

waardigheid aan dit Offer dat Hij brengt, aan dit kruis wat Hij draagt. HIJ, Die ons in alles gelijk werd. Als Mens, in onze natuur, draagt Hij dit kruis. Een kruis zo zwaar als nooit iemand droeg. Een kruis zo zwaar als nooit enig mens zich zelfs kan indenken.

Hij is beladen met de vloek.Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven staat in het boek der wet om dat te doen. Die vloek die zo kan drukken als God u eerlijk maakt. Die vloek, die overal op ligt vanwege uw zonde. Die vloek draagt Hij. Al de zonden van al de Zijnen draagt Hij. Al de vloek en al de toorn die God rechtvaardig van ons eist, die draagt Hij.

Wie zal ooit peilen de zwaarte van ditkruis? Wie zal ooit peilen de hoogte ende diepte van die liefde? Laat het uw gebed zijn om door de Heilige Geest ingeleid te worden in de betekenis van Zijn kruis. Om gebracht te worden "in de gemeenschap van Zijn lijden." Dat is toch de geestelijke honger en dorst van elk mens die geestelijk leeft. Een ieder die in waar geloof met Christus verenigd is, heeft dit verlangen, wat de apostel Paulus zo mooi uit­

drukt "Opdat /k Hem l< .enne en de l< racht van Zijn opstanding, de gemeenscliap van Zijn lijden, Zijn dood gelijlivormig wordende." Zijn dood gelijkvormig wordende. Want het kruis van Christus betekent het kruis en de dood voor mijn zonde. Hoe meer ik word ingeleid in het geheimenis van het kruis van Christus, hoe meer zal ik de zonden haten en verlaten.

Wat een kracht vloeit er van dat kruis in mijn ziel. Kracht om de zonde te kruisigen. Maar ook een oneindige kracht om de zonde te verzoenen. Als het kruis van Christus door Gods Geest in mijn ziel geplant wordt, wat leer ik dan? Dat in Zijn kruisdood al mijn zonden zijn verzoend. Dat door Zijn kruis al mijn vloek is weggenomen. Dan daalt er een vrede af in mijn ziel, die alle verstand te boven gaat. 'Zo is er dan nu geen verdoemenis, geen vervloeking voor degenen die in Christus Jezus zijn." Geen wet zal mij verdoemen. Want Christus droeg de vloek voor mij. Dan kan het ook niet anders of ik zal deze Kruiskoning beminnen. Dan mag ik Hem volgen. Dan wil ik Hem eren. Ja, dan wordt het verlangen groot om bij Hem te zijn. Want aan dit kruis ging Hij hangen.Aan dit kruis voldeed Hij aan al de eisen van Gods recht. Maar van dit kruis werd Hij ook afgenomen. Hij werd in het graf gelegd. Hijis opgestaan en ten hemel gevaren.

dan nu geen verdoemenis, geen vervloeking voor degenen die in Christus Jezus zijn." Geen wet zal mij verdoemen. Want Christus droeg de vloek voor mij. Dan kan het ook niet anders of ik zal deze Kruiskoning beminnen. Dan mag ik Hem volgen. Dan wil ik Hem eren. Ja, dan wordt het verlangen groot om bij Hem te zijn. Want aan dit kruis ging Hij hangen.Aan dit kruis voldeed Hij aan al de eisen van Gods recht. Maar van dit kruis werd Hij ook afgenomen. Hij werd in het graf gelegd. Hijis opgestaan en ten hemel gevaren.

En straks komt Hij als de Koning der ere. Alle oog zal Hem zien ook degenen die Hem doorstoken hebben.

Is die Kruiskoning u al dierbaar? Val Hem te voet met al uw zonden en angsten. In Zijn Kruis is de fontein geopend tegen uw zonde en onreinheid. O, veracht Hem niet. Want anders zal diezelf­

de Gekruisigde u eens verdoemen. Hoe zult ge ontvlieden als ge op zo'n grote zaligheid geen acht geeft.

Laat het ons voortdurend gebed zijn, dat het kruis van Christus dieper en dieper door Gods Geest in onze ziel wordt afgedrukt. Dan wordt ons eigen kruis lichter Want wat is ons kruis vergeleken bij het Zijne? Dan zullen we vuriger jagen naar heiligmaking. Dan zullen we Hem meer beminnen. Dan zal er meer van ons uitgaan. Dan zullen wij Zijn Naam hoog houden temidden van een krom en verdraaid geslacht. Dan zal Zijn kracht in onze zwakheid worden volbracht. Dan zullen we intenser verlangen om bij Hem te zijn.

Woorder, ds. D.J. Budding

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 2003

De Banier | 23 Pagina's

Meditatie · Kruisdrager

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 2003

De Banier | 23 Pagina's