Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Paasvrucht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Paasvrucht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En ten laatste van allen is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene, gezien.

I Korinthe 15: 8

Paulus is niet gewend veel over zichzelf te schrijven, maar soms moet het. Altijd was het zijn enige roemtaal om de schoonheid van het kruis van de Heere Jezus aan zijn hoorders te verkondigen en betuigen. Hij gaat in deze woorden iets zeggen van zijn zaligheid en spreken over wat niet in een hoek is gebeurd. De Korinthiërs hebben grote bezwaren tegen zijn apostelschap. Zeker, Paulus stemt het toe: "Ik ben niet op een gev/one wijze tot apostel geroepen". De andere discipelen van de Heere Jezus hebben een school van drie jaren doorlopen, waarin hen al de schatten van de hemel werden geopend. De andere apostelen, ja, die

waren door Christus als apostelen aan zijn gemeente gegeven, maar Paulus niet. Want dat was juist het kenmerk van het apostelschap, dat men Jezus zelf gezien had. Men moest getuige

zijn geweest van Jezus' opstanding. Zie, daarom laat Paulus in dit hoofdstuk de rij van verschijningen voor het oog treden. Petrus, Jacobus, meer dan vijfhonderd broeders op eenmaal, en dan van

In deze brief schrijft Paulus: "Ben ik niet een apostel? Heb ik nietjezus Christus, onze Heere, gezien? ja, ik heb Hem ook gezien, al v/as het ook als een ontijdig geborene...".

Dat heerlijke gebeuren kan hij nooit vergeten. Het loopt als een gouden draad door heel zijn leven heen en steeds is dat zalige een wetenschap voor hem van de grootste waarde. Maar er is ook nog een andere oorzaak van dit zelfgetuigenis. Er was een sterke stroming in de gemeente van Korinthe tegen het wonder van de opstanding van Christus. Nee, laat ons dit niet verwonderen. Want die gemeente van Korinthe bestond uit heidenchristenen.Wat dit zeggen wil? Het wil dit zeggen, dat deze mensen getrokken waren uit de Griekse wereld en nu woelde en werkte die Griekse geest in die mannen en vrouwen. Die Griekse geest kwam dan ook met zijn tegenwerpingen tegen de opstanding der do­ den. De Grieken dachten over de ziel en het lichaam zo geheel anders dan wij. Zeker, aan een voortbestaan van de ziel geloofde men wel, maar een opwekking van het lichaam vond men geheel ongerijmd. Dat lichaam beschouwden zij als een kerker, waarin de ziel leefde. In dat lichaam woonde de zonde en niet in de ziel.Wanneer nu de dood kwam, dan ging het lichaam in het graf en daarmee al het kwaad en zou men nu kunnen geloven dat straks dat lichaam zou opstaan en een worden met de ziel? Nee, dat was, volgens hen onmogelijk. Opstanding der doden is onmogelijk.

Zie zo botste nu Paulus met het Evangeliewoord tegen de Griekse geest. Zal hij zwijgen? Nee, met klem en vurigheid schrijft hij: "Is er geen opstanding, dan is Christus ook niet opgestaan. Dan is Hij niet de Eersteling uit de doden, dan is onze prediking ijdel en ijdel is ons geloof". Maar Hij is opgestaan en nu is dat niet alleen zeker, omdat Cefas Hem heeft gezien en meer dan vijfhonderd broeders op eenmaal, maar hoort, Korinthiërs, "En ten laatste is Hij ook van mij gezien".

Hoe levendig staat hem dit alles voor de geest. Hij ziet zich nog de poort van Jeruzalem uit snellen. Hij wilde ook Damaskus zuiveren van die gehate volgelingen van die Man uit Nazareth. En hoe meer hij Damaskus naderde, hoe feller zijn haatvlam brandde, totdat ineens de hemel werd geopend. Hij valt ter aarde, verblind door die open hemel. Daar hoort hij een stem, o ja, nog hoort hij die stem in zijn ziel weerklin-ken; "Sau/, Saul, wat vervolgt gij Mij"\ Geheel ontroerd moest hij uitroepen: "W/e zijt gij Heere? " En toen had die stem uit de hemel geantwoord: "Ik ben Jezus, die gij vervolgt. Het is u hard de verzenen tegen de prikkels te slaan".

Nee Paulus droomde niet. Hij twijfelde niet. Hij weet het zeker. Dat licht, dat hem omscheen, was niet het licht van de bliksem. Die stem, die hij hoorde, was niet de machtige stem van de donder. Het was het licht dat uit een open hemel straalde, dat in de Sjechina daalde in de nieuwe tempel van Salomo. In dat licht was de Christus Zelf. Het was de stem van Christus, die stem van genade en ontferming, die de zondaar in het hart grijpt, die de vervolger Gods omzet in een dienaar van Christus, die bidt: "Heere wot wilt gij dat ik doen zal? " Maar niet alleen zag hij de levende

Christus in het stormen van Zijn machtige toorn. Nee, ook zag hij Hem in het suizen van een stilte, in de verkwikkende adem van Gods liefde.

Te Damaskus in dat bidvertrek vielen hem de schellen van de ogen en hij zag de zaligheid van de Heere Jezus Christus en riep uit: "De Heere is waarlijk opgestaan en is

ten laatste van mij gezien".

Jezus is opgestaan. Die zalige opstandingskracht van de Heere Jezus wist dat dode zondaarshart te breken in tranen van oprecht berouw en smart. Die botte onwil van de ziel brak in dat tere bidden.

Jezus is opgestaan. U hebt misschien al zo vaak het Opstandingswonder horen verkondigen en u neemt het aan.Toch is het historisch feit niet genoeg om straks Jezus Christus, de Levensvorst te ontmoeten. Nee, dan hebt u nodig dat zalig geloof, dat ons Jezus doet zien, gekroond in eer en heerlijkheid...

Het is nog het heden van Gods boodschap. Hoort dan en smeekt om het zaligmakend geloof in de Heere Jezus Christus en weet dat Zijn kracht zondaren opwekt uit de slaap van de dood.

Zou voor Hem iets te wonderlijk zijn?

Papendrecht, ds A.F. Kaars

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 mei 2003

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie · Paasvrucht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 mei 2003

De Banier | 24 Pagina's