Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tweede Kamer · Balkenende deel 2

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tweede Kamer · Balkenende deel 2

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ah alles gaat zoals op dit moment' verwacht wordt, dan staat het tweede kabinet-Balkenende deze week glunderend op de trappen van het het bordes van paleis Huis ten Bosch. Premier Balkenende kan dan weer in missionaire staat aan de slag. De CDA-voorman krijgt daarmee, na de teleurstellende ervaringen met de LPF in zijn eerste kabinet, een tweede kans. Na de crisis van vorig jaar en de vervroegde Kamerverkiezingen van begin dit jaar is de LPF ingewisseld voor D66. Of dat een goede en gelukkige keuze is, zal de komende tijd moeten blijken.

Meerderheidskabinet

De totstandkoming van het tweede kabinet-Balkenende ging niet van een leien dakje. Na de verkiezingen van 22 januari werd eerst gepoogd om een kabinet te formeren van de twee winnaars: PvdA en CDA. Na ettelijke

weken formeren bleek deze optie echter niet haalbaar Er is al veel gezegd en geschreven over de oorzaak van de mislukking van deze formatiepoging (en daar zal het

laatste woord ook nog wel niet over gesproken zijn), één ding is wel duidelijk, namelijk dat die twee partijen inhoudelijk en men taal niet met elkaar overweg konden.

Tussen CDA en VVD klikte hetop beide punten beter, waarbijzich echter de moeilijkheid

voordeed dat beide partijen samen niet de vereiste meerderheid hebben in de Tweede Kamer En de opdracht van Hare Majesteit de Koningin was om een meerderhe/dskabinet te vormen.

Dit leidde tot de weliswaar niet unieke, maar toch zeldzame situatie dat informateurs op een geven moment twee totaal verschillende opties tegelijkertijd beproefden: een combinatie met het vrijzinnig-liberale D66 of met de orthodox-christelijke partijen Christen- Unie en SGP. De afloop is inmiddels bekend, en in de Banier ook al uitvoerig toegelicht: CU en SGP vielen af, D66 bleef'in de race'. En degenen die dachten dat D66 op het laatste moment alsnog zou afvallen, moeten nu constateren dat die (hoopvolle) verwachting niet is uitgekomen.Tussen de drie partijen werd in betrekkelijk korte tijd een hoofdlijnenakkoord gesloten.

Over dat akkoord debatteerde de Tweede Kamer op dinsdag 20 mei. Zoals te doen gebruikelijk bij meer dan gemiddeld belangrijke beraadslagingen in de Kamer, volgt hieronder de volledige bijdrage van de SGP-fractie. Woordvoerder was fractievoorzitter en politiek

leider irVan derVlies. In de beperkte spreektijd die hij had (tien minuten) ging hij niet alleen in op de inhoud van het akkoord, maar stond hij ook kort stil bij de ook voor de SGP bijzonder verlopen kabinetsformatie.

Volwaardig en stabiel

Van derVlies: "Betrekkelijk snel na het breken van de onderhandelingen tussen het CDA en de PvdA is de weg nu gebaand voor de formatie van een kabinet van CDA en WD met D66. Het verdient op zichzelf een compliment dat dit kabinet er nu gauw kan komen. Immers, na alle turbulentie van het afgelopen jaar is het dringend nodig dat een volwaardig en stabiel kabinet de gigantische problemen waar ons land onder gebukt gaat, daadkrachtig aan gaat pakken. Het is tevens een compliment waard dat de basis gevonden is in een relatief kort akkoord. Hoe vaak is daar mede door ons al niet voor gepleit? Een akkoord op hoofdlijnen, dat niet van alles en nog wat dicht timmert, maar ruimte laat voor dualisme en het parlementaire debat. Laten we inderdaad hopen dat het Kamerdebat weer aan ruimte en kleur kan winnen, zodat de burgers doorzien waar het om gaat, dat het weer ergens over gaat en debetrokkenheid kan toenemen.

Het ging en gaat om een daadkrachtig en stabiel kabinet. In dat verband zijn min of meer tegelijkertijd verkennende besprekingen gevoerd door CDA en WD met enerzijds ChristenUnie en SGP en anderzijds D66.Van meet af

aan was duidelijk dat te eniger tijd een keuze tussen beide opties zou worden gemaakt. De verdenking is wel geopperd dat

eerstgenoemde fracties aan hetlijntje zijn gehouden om D66 onder druk te zetten en tot inschikkelijkheid te nopen. Deze veronder­

stelling doet onrecht aan het karakter van de door de informateurs geleide verkennende besprekingen, nog los van het neveneffect dat beide mo­

gelijkheden tegen elkaar opboksten. Maar dat is elders in het leven -in overigens onvergelijkbare omstandigheden- wel vaker het geval.Twee concurrerende offertes, twee tot de laatste ronde doorgedrongen sollicitanten, van wie er maar één de eindstreep zal halen. Wij hebben ons niet "gebruikt" gevoeld. Integendeel, er zijn open en eerlijke, constructieve gesprekken gevoerd. Het eindresultaat is bekend,

Wat betreft de positie van mijn partij, de SGP, bleken de ideologische verschillen tussen de SGP naar de mening van de politieke leider van de VVD met zijn partij te groot om op geloofwaardige wijze in hetzelfde kabinet te zitten voor met name een integratiebeleid. Die verschillen zijn er natuurlijk, maar op provinciaal en lokaal niveau blijken VVD-bestuurders goed met SGP-collega's te kunnen werken. Kortom, het is met die zogeheten beeldvorming maar wat je er mee wilt.

Oorlogsverklaringen

Het hoofdlijnenakkoord trekt veel lijnen door die al zijn uitgezet door het eerste kabinet-Balkenende. Dat is ook geen wonder, de problemen van toen zijn - zelfs in versterkte mate - die van nu. Er moet diep in allerlei uitgaven en voorzieningen worden gesneden. Dat komt nooit goed uit voor betrokkenen in het land. De eerste oorlogsverklaringen druppelen reeds binnen. Afslanking ambtenarenkorps, de ambtenarensalarissen en de relatie tot uitkeringen en lonen in de marktsector, de WAO, de ingrepen in de zorg, de hypotheekrente en dergelijke. Niemand kan ontkennen dat het financieel-economische kader klemt, maar tegelijk onontkoombaar is.

Een kabinet, van welke kleur ook, staat voor forse ingrepen met als doel herstel op middellange termijn. Het gaat dan om maatvoering en stapeling van effecten. De SGP zal opbouwend-kritisch reageren op aan de Kamer straks voorgelegde voorstellen, maar zal eigen accenten zetten op de uitwerking van de plannen, bijvoorbeeld in het geval van de positie van (grote) gezinnen en gezinnen met één inkomen. Geen sollicitatieplicht voor (alleenstaande) moeders met jonge te verzorgen kinderen,

de partnertoets in de WAO (zoals in het strategisch akkoord nog zat), om nog maar eens iets te noemen. Ook willen

wij ruimte voor een royaal plattelands- en landbouwbeleid, waar herstructureringen en reconstructies noodzakelijk zijn maar ook betaald moeten kunnen worden. Er is zo nog veel meer te noemen, maar daar komen nog wel andere gelegenheden voor.

Goede wil

De SGP-fractie heeft natuurlijk bijzondere belangstelling voor allerlei ethische en immateriële vraagstukken zoals die in onze libertijnse samenleving spelen. Onder het kopje "Enkele aspecten van immateriële aard" worden in het akkoord voornemens opgesomd die mij heel bekend voorkomen. Ze zijn rechtstreeks terug te voeren op de besprekingen met CU en SGR Uiteraard waarderen we dat. In het tussentijds verslag van de informateurs noemde men dat van ons uit een minimum van waar uit verdere onderhandelingen konden worden gestart. Onze inzet op dit vlak is en blijft duidelijk! Wij kunnen niet berusten in wetten die wij principieel onder kritiek stellen. Een gebaar van goede wil is nooit weg, maar niet genoeg om onvoorwaardelijke steun te geven aan dit kabinet.Wij kiezen, als altijd, een constructieve opstelling waar dat verantwoord kan, zeg maar een gouvernementele houding, maar tegelijk een onafhankelijke opstelling tegenover dit kabinet.

Overigens valt duidelijk op dat er een verschil zit tussen het resultaat van onze verkennende besprekingen, zoals vastgelegd in het tussentijdse verslag van de informateurs, én de tekst van het akkoord. Niets over een stand-still op immateriële thema's, niets meer over extra geld voor de palliatieve zorg. Is dat bewust gebeurd? Welke ruimte is er zó geconstrueerd voor de fracties van de coalitie om een eigen weg te gaan? Het is immers duidelijk dat WD en D66, het vanouds 'paarse' compartiment in deze coalitie, hier eigenlijk anders willen dan wij aan de onderhandelingstafel overeen kwamen. Gaarne opheldering hierover. Ook bijvoorbeeld de vrijheid van onderv/ijs, die onveranderd zou blijven tot in de te trekken consequenties, moet in de gaten worden gehouden. Er staat een cryptische passage over het toelatingsbeleid voor scholen van bijzonder onderwijs. Kan deze nou eens in gewoon Nederlands worden toegelicht? De ledenraad van D66, die triest genoeg op zondag bijeen kwam om over het concept-akkoord te discussiëren nam nog een motie van treurnis aan over het niet geregeld zijn van de in die kringen fel begeerde acceptatieplicht voor scholen van leerlingen die niet zonder meer passen bij de identiteit van die scholen. Blijkbaar moeten we op onze tellen passen in dezen.

Gelijkheidsbeginsel

Pijnlijk hebben we een heldere passage gemist over de nog verder te voeren waarden- en normendiscussie.Voor Balkenende-I was dat een speerpunt. Nu lees ik daarover nauwelijks iets.Alsof die discussie niet gewoon heel hard nodig blijft. Hoe denkt men daarmee verder te gaan? Is er nu echt eenstem­

migheid over wat in de stukken heet de "Nederlandse waarden en normen"? Is de referentie van die gelegen in ons van-

ouds christelijke verleden of moeten we veeleer denken aan de waarden

die pas de afgelopen 20 jaar dominant zijn geworden en hun spits kregen in het absolute gelijkheidsbeginsel? Als dat laatste het geval is, kan het standpunt van de SGP wel bevroed worden.

Uiteraard zijn er meer thema's die node worden gemist. Ik noem slechts het pijnpunt van de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers, het reeds lang slepende conflict over de aanpak van de volle wegen (kilometerheffing), de inzet ter zake van terrorismebestrijding, een duidelijke inzet ten behoeve van vrede

en veiligheid op de Balkan, in Afghanistan, Irak en Israël en het buitenlands beleid meer in het algemeen waarover in het recente ver­

leden toch grote verschillen bleken met vooral D66 en last but not least een heel ander punt, namelijk een geloof­

waardige inspanning op het punt van bedrijfsovernames in de agrarische sector, een punt dat echt niet kan blijven liggen.

D66 heeft bereikt dat enkele verouderde speeltjes van de rommeizolder worden gehaald. De gekozen burgemeester, de gekozen minister-president en een vorm van

een districtenstelsel. Dat uitgerekend dat laatste voorstel, een materie waaraan zoveel haken en ogen zitten, tot spoedklus wordt verklaard, is vragen om ongelukken. En dan de ambitie om het met deze politieke formatie acht jaar te willen gaan uithouden - zoals de heer Balkenende in een groot dagblad debiteerde - nou: sterkte!

Lichtelijk curieus

De status van dit debat aan de vooravond, zo mag je toch veronderstellen, van een debat over de regeringsverklaring, is lichtelijk curieus. Hare Majesteit heeft de informateurs gemachtigd het hoofdlijnenakkoord aan de kamer te doen toekomen. Het eindverslag echter, van hun werkzaamheden, wacht nog.Wat kan überhaupt de rol of betekenis van dit debat daarvoor nog zijn? Niets toch? Of zien we dat verkeerd?

Meedoen, meer werk, minder regels! Om met het laatste te beginnen; hard nodig. Meer werk, laten we hopen dat het resultaat van beleid daartoe zal leiden. Meedoen, akkoord, wij kennen immers onze verantwoordelijkheid, die verankerd ligt in de principiële toets op het beleid en onderdelen daar van. Een beleid dat geen of te weinig rekening houdt met de zegenrijke waarden en normen van het Woord van God, niet gehoorzaamt aan de heilzame geboden van de voor ons allen geldende Tien Woorden, zullen wij in bewogenheid en beslist onder kritiek stellen. Immers, het is onze roeping het goede voor land en volk te zoeken en dat is naar Bijbels getuigenis alleen te vinden in Hem Die dé Weg, dé Waarheid en hét Leven is, Jezus Christus. Met minder kan het niet en mag het dus ook niet."

B.J. van der Vlies

22 mei 2003

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2003

De Banier | 32 Pagina's

Tweede Kamer · Balkenende deel 2

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2003

De Banier | 32 Pagina's