Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren · Probleem van levensbelang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren · Probleem van levensbelang

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vervoerparagraaf van het Hoofdlijnenakkoord tussen CDA.VVD en D66 is kort maar kraclitig. Het Kwartje van Kok wordt besteed aan filebestrijding en aan onderiioudsproblemen. Opstoppingen en onderiioudsactiterstanden zijn voor het vervoer over weg, water en spoor erg lastig, maar een veel groter verkeersprobleem wordt niet eens genoemd door onze nieuwe regering: de onveiligheid in het verkeer.

leder jaar komen er in Nederland ongeveer duizend mensen om in het verkeer. Gemiddeld is dat bijna drie verkeersdoden per dag, en tv/intig per v/eek.Ter vergelijking: de vuurv^erkramp in Enschede kostte 23 mensenlevens, dus iedere acht dagen herhaalt deze ramp zich in het verkeer Daarnaast komen jaarlijks zo'n 18.000 mensen voor kortere of langere tijd in het ziekenhuis door verkeersongevallen. Dat is dus vijftig mensen per dag. Overigens kan het nog erger: in België is het aantal verkeersdoden ruim tv^ee keer zo hoog als in Nederland. In Europa komen jaarlijks ongeveer 40.000 mensen om in het verkeer Dit zijn schokkende cijfers, waar v^e als maatschappij veel te weinig bij stilstaan. Verkeersonveiligheid krijgt relatief weinig aandacht in de publieke opinie en in de politiek. Zowel bij Balkenende I als II kwam het woord verkeersveiligheid niet eens in het regeerakkoord voor

Levensbelangrijk

Vanwege de schokkende cijfers dient verkeersonveiligheid hoog op de agenda te staan. Het is immers het grootste verkeersprobleem dat we in ons land hebben.

Het is een zeer ernstig sociaal probleem. Jaarlijks overlijden duizend mensen in ons land onverwacht en ongedacht in het verkeer Ook wordt er veel pijn, emotie en onzekerheid geleden door de 18.000 gewonden. Sommigen zijn door hun verwondingen maandenlang uit het dagelijkse leven gerukt, terwijl honderden mensen er een levenslange handicap aan overhouden. Daarnaast is er telkens weer het grote verdriet van familie en vrienden van verkeersslachtoffers.

Verkeersonveiligheid is ook een ethisch probleem. Het is bitter dat mobiliteit deze hoge prijs heeft. Het is ethisch onaanvaardbaar dat vaak door menselijk gedrag (rijden onder invloed, negeren van verkeersregels, afgeleid door bellen in het verkeer) anderen het slachtoffer worden. Mag de maatschappij jaarlijks 1000 doden en 18.000 gewonden accepteren?

Het veroorzaakt ook medische problemen. De wachtlijsten in de zorg zouden veel korter zijn, als wij als maatschappij ons echt zouden inzetten om het aantal gewonden te beperken. De kosten van ziekenhuiszorg en revalidatie zouden dan aanzienlijk dalen.

Dit brengt ons ook bij verkeersonveiligheid als economisch probleem. Naast de kosten van de zorg zijn er veel WAO-ers door verkeersongevallen. Ook is er "vernietiging van menselijk kapitaal": mensen die veel hadden kunnen betekenen voor hun werk of hun sociale omgeving, worden onverwachts uitgeschakeld. Door deskundigen is berekend dat verkeersonveiligheid ons land jaarlijks miljarden euro's kost.

Gedrag

Verkeers(on)veiligheid is een complex probleem, waarvoor techniek, gedrag, weersomstandigheden, handhaving en het wegbeeld belangrijk zijn. Bij techniek kunnen we denken aan goede spiegels, goed zichtbare verlichting, snelheidsbegrenzers, enzovoorts. De veiligheid van het wegbeeld wordt in veel gemeenten verbeterd door de aanleg van vrije fietsstroken, snelheidsremmende maatregelen en beter overzichtelijke verkeerssituaties, vooral rond scholen en winkelcentra. Zo blijkt dat in gemeenten met een goed fietsbeleid het aantal verkeersdoden onder fietsers lager is dan waar dit beleid ontbreekt.

Handhaving is van groot belang. Je hoort vaker dat mensen hun gedrag aanpassen vanwege de kans op een bekeuring dan voor de veiligheidseffecten.

Blijkbaar vinden we de kans op een boete erger dan de kans op een ziekenhuisverblijf.

De lastigste factor is wellicht het menselijke gedrag. Na jarenlange indringende voorlichting zijn er nog steeds massa's die met alcohol op achter het stuur kruipen, zijn duizenden brommers nog steeds opgevoerd, en is de verlichting van veel fietsen nog niet veilig. En bijna wekelijks zijn er mensen die om spoorbomen heen slalommen met alle ernstige gevolgen van dien.

Acceptatie

Gelukkig wordt er al veel gedaan om de ramp van de verkeersonveiligheid te verkleinen.Toch is het jammer dat er op het hoogste politieke niveau zo weinig aandacht voor is. In de publieke opinie scoort verkeersveiligheid niet. Velen ervaren veiligheid eerder lastig dan noodzakelijk.Verkeersregels worden massaal overtreden, en veel overtreders zijn daar nog trots op ook, vooral als ze niet gepakt worden.Wellicht zou dit toch wat anders zijn, als de regering oprechte zorg zou uitstralen over de verschrikkelijke gevolgen van de onveiligheid in het verkeer Eigenlijk is het heel vreemd, dat een situatie die wekelijks twintig doden en honderden gewonden kost, als "normaal" geaccepteerd schijnt te worden. Het lijkt wel alsof we ervan uitgaan dat ongelukken helemaal niet, of alleen maar bij anderen gebeuren, en dat we de gevaren in het verkeer niet echt als een probleem zien.

En helaas geldt dit ook voor de SGPachterban. Riskant verkeersgedrag en onverschilligheid over de gevolgen ervan komt onder alle lagen van de bevolking voor Maar het is toch onvoorstelbaar dat we op zondag een catechismuspreek over het zesde gebod horen, en op maandag in het verkeer eigen en andermans leven in gevaar brengten?

Het is daarom belangrijk dat de SGP, als christelijke partij, het kabinet opgeroepen heeft (tijdens het debat over de regeringsverklaring) om veel meer aandacht te besteden aan verkeersveiligheid. Het is immers een veel groter probleem dan files, uitval van treinen en onderhoudsachterstanden. Het is een probleem van levensbelang!

£/of N/euwenhu/s,

secut politiek SCP-jongeren

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 2003

De Banier | 24 Pagina's

Jongeren · Probleem van levensbelang

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 2003

De Banier | 24 Pagina's