Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Vergeef en geef

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Vergeef en geef

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoor Gij dan uit de hemel, de vaste plaats Uwer woning, en vergeef, en geef een iegelijk naar al zijn wegen, gelijk Gij zijn hart kent; want Gij alleen kent het hart van de kinderen der mensen.

2 Kronieken 6: 30

Hier staat een jonge koning voor het altaar des HEEREN.Zijn handen uitgestrekt naar de hemel.'Ik hef tot U, Die in den hemel zit, mijn ogen op, en bid.' Dat is een goede plaats: voor het altaar, dicht bij het altaar, is dat ook uw en jouw verlangen? Dicht bij het bloed van Christus. Hunkerend, dorstend naar dat bloed. Want zonder bloedstorting is er geen vergeving, geen verhoring. Nooit om u en mij. Nooit om ons bidden. Alleen om dat bloed van Christus kan en wil God uw gebeden verhoren. Ja, die gebeden zelf zijn een vrucht uit Hem, een vrucht van Zijn bloedstorting. Want vanuit onszelf zal er nooit één zucht en vrucht zijn, die God bedoelt, die Hem zoekt.

Een jonge koning die God vreest. Een jonge koning, Salomo, aan wie wijsheid ontbrak. Hij begeerde ze van God, hij ontving zo mild.

Is dat niet om jaloers op te worden? Zo'n koning, zo'n overheid, dicht bij het altaar, dicht bij het bloed. Alles daar alleen van verwachtend. Laten we daarom smeken om zulke overheden.

Tempel

Salomo heeft zijn wens verkregen. Hij heeft Gods huis mogen bouwen. Nu is die tempel ingewijd. De HEERE betoont kennelijk tegenwoordig te zijn. De priesters konden niet ingaan in het huis des HEEREN, want de heerlijkheid des HEEREN had het huis des HEEREN vervuld. Is dat niet om naar te verlangen? Die tegenwoor­

digheid des HEEREN. Die heerlijkheid des HEEREN. Die moest op ons liggen Die moest van ons uitgaan. Dan zou ieder kunnen zien dat we een volk zijn door de HEERE gezegend.

Gebed

Daar staat de jonge koning Salomo, zo dicht bij de HEERE. Daar smeekt hij voor zijn volk, voor zichzelf, een levend gebed, een krachtig gebed. En een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel. Het is gegrond op Christus alleen. Kennen wij zulk een gebed? Zijn wij zulke voorbidders voor land en volk? Aan dode klachten hebben we niets. Goedkoop zuchten 'ach en och', levert niets op. Levende gebeden, dicht bij het altaar, vanuit het bloed van Christus: 'Hoor Gij dan uit de hemel', als er een volk in nood komt, als er mensen tot u zuchten, als een ieder zijn plaag en smart zal erkennen. Zien wij nog uit naar antwoord? De Heere hoort uit de vaste plaats van Zijn woning. Daar in de hemelse heerlijkheid is de Hogepriester ingegaan, met Zijn eigen dierbaar hartenbloed. Hij bidt op grond van Zijn volkomen offer. Daarom is er op aarde een biddend volk, dat hunkert naar verhoring. Behoort u daarbij? Wat hebt u nodig? Vergeving.Als u dat mist, mist u alles. Dan kunnen we nog zo ijverig zijn. Maar als we in onze schulden wandelen en geen weet hebben van de vergevende liefde Gods, wat zijn we dan diep ellendig.Voelt u dat? Ik hoop het.

Vergeving

God werkt nooit over de schuld heen. Bij niemand. U hebt vergeving nodig. Maar o wonder, die vergeving is er.Voor een schuldige.Voor een mens die naar het altaar kruipt, naar het bloed dorst en daar smeekt: 'vergeef!' Nooit tevergeefs. Eeuwig wonder als dan dat bloed over uw ziel stroomt.Als de Heilige Geest de vrede door dat bloed aan uw hart verzegelt.

Dan bidt Salomo verder: '...en geef een iegelijk naar zijn wegen, gelijk Gij zijn hart kent; want Gij alleen kent het hart van de kinderen der mensen.' God zal ons allen straks geven naar onze wegen. Hij kent ons hart, beter dan dat we het zelf kennen. Hij weet of uw hart gebroken is in ware zondesmart. Of u daar de grond van uw zaligheid niet in hebt kunnen vinden. Hij weet of uw hart Christus bemint en of u van harte in Hem gelooft. Hij weet of het uit Hem uw diepste verlangen is Hem te eren. Of u de smart kent, dat u het nog zo weinig doet. God zal u geven naar uw wegen. Als de Weg, Christus, in uw hart is, hebt u niets te vrezen. Dan zult u het spoedig horen: 'Komt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft het Koninkrijk hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.'

Waarder, ds. D.j. Budding

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 2004

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie · Vergeef en geef

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 2004

De Banier | 24 Pagina's