Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kort en bondig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kort en bondig

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gelijk hebben

Vanmorgen ben ik op "werkbezoek" geweest in de Rotterdamse havens. Tegenover onze woning in Maartensdijk is een bedrijf gevestigd dat zich bezighoudt met landbouwmachines. Reparaties, nieuwe machines, handel. Eén en al bedrijvigheid. Er moest een iandbouwwerktuig worden opgehaald in één van de havens van onze wereldhaven nummer één, ergens in Engeland gekocht. Ik had al eens te kennen gegeven er belangstelling voor te hebben een keer mee te gaan. In zijn vrije tijd steekt onze schoonzoon wel eens een helpende hand uit om voor het vrachtwagentransport vanaf de haven naar het bedrijf te zorgen. Kortom, wij samen vanmorgen naar Rotterdam.

Elke keer weer kom je als je er in de buurt komt, onder de indruk van het gigantische havenbedrijf. Perfect georganiseerd, bijna geheel gestuurd door computers, een druk af- en aanrijden van transportwagens. Ontzaglijke terreinen met containers en laadbakken.Toen

we op één van de overslagterreinen er tussendoor reden, voelde je jezelf maar nietig. Maar hier ligt naar menselijke maatstaf één van de hartaders van onze nationale economie. De doorvoerfunctie naar het grote achterland in Duitsland en verder is heel vitaal. Toch valt het sterk op hoeveel er wordt weggehaald via transport over de weg. Het zal lang niet altijd anders kunnen in verband met de adressen van bestemmingen en de ermee gemoeide kosten, maar onze fractie heeft altijd gepleit voor een zo goed mogelijk benutten van de capaciteit die is gelegen in de binnenvaart.

Ik moest vanmorgen ook denken aan de langdurige discussie over de Betuwelijn. De SGP-fractie heeft altijd kritisch naar de aanleg van deze lijn gekeken.Was deze wel echt nodig, zolang de beroepsbinnenvaart nog mogelijkheden had? En zou deze dure, het landschap doorsnijdende verbinding met het (internationale) achterland wel ooit renderen? Oud-collegaVan den Berg heeft naam gemaakt in deze debatten in het verleden. Inmiddels wordt er een onderzoek ingesteld door een kamercommissie naar de grote kostenoverschrijdingen, die nu reeds worden voorzien en dat in het licht van de voorspellingen en deskundigenrapporten van weleer. Steeds zijn er waar­ schuwende stemmen geweest dat het er mee gemoeide budget gierend uit de hand zou lopen. Maar de lijn moest en zou worden aangelegd. De spoorlijn ligt er nu voor een groot deel, met alle aanpassingen van dien voor de inpassing in natuur en landschap, aanpassingen ook ten behoeve van omwonenden.

Straks ligt de Betuwelijn er tot aan de grens met Duitsland. Maar Duitsland zegt geen geld te hebben voor het vervolg over de grens. Andere prioriteiten en dergelijke, worden als redenen opgegeven. En dat terwijl indertijd wel degelijk harde afspraken zouden zijn gemaakt met ons buurland hierover. Het zou toch te gek zijn voor woorden wanneer onze dure investering niet eens, althans niet meteen aangesloten wordt op het spoornet in Duitsland. Ik zie in gedachten mijn fractiegenoten die dit dossier behandel(d)en al denken: gelijk hebben en gelijk krijgen. Dat zijn in de politiek nog wel twee onderscheiden zaken.

Gelijk krijgen...

Vandaag is het CDA in landelijke vergadering bijeen. Er wordt een hoge opkomst verwacht, een meer dan gebruikelijke.Voorbeschouwingen in de media wezen er op dat tenminste twee onderwerpen centraal zullen staan, te weten het terugkeerbeleid inzake uitgeprocedeerde asielzoekers en het inkomensbeleid voor minima. Over beide onderwerpen is de laatste maanden in Den Haag ontzettend veel te doen. Het zou zo zijn, althans, zo suggereren de media, dat de ergernis of irritatie in CDA-gelederen over de door de CDAfractie ingenomen standpunten groot is. Dat ongenoegen zoekt zich een uitlaatklep via de landelijke vergadering. Vanzelfsprekend weet ik, op het ogenblik dat ik dit schrijf, nog niet hoe dat allemaal afloopt.

Wat mij betreft toegegeven, met het terugkeerbeleid doe je het altijd verkeerd, als het niet is voor de één, dan wel voor de ander. Onze fractie heeft met grote zorgvuldigheid haar weg in dat dossier gezocht. Gezocht ook naar de menselijke maat, als het ging en gaat over de zogeheten schrijnende gevallen, als het gaat om ernstig zieke asielzoekers met behulp van een daartoe naar aanleiding van een brief van de Nierstichting ingediende motie.Wanneer het gaat om het inkomensbeleid voor de minima - waaronder de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen - zou ik denken dat de waarschijnlijke uitspraak van het congres, te weten dat het kabinet vóór I juli aanstaande met reparaties moet komen voor gevallen waarin de beleidseffecten door de bodem van het inkomensgebouw doen zakken, reeds vastligt in de kameruitspraak van de motie die de SGP-fractie net voor de Kerst door de Kamer aanvaard kreeg. De CDA-fractie stemde overigens ook voor die motie. Kwestie van gelijk krijgen!

En nu maar hopen en bidden dat ook onze partij op DV 28 februari aanstaande een bemoedigende en stimulerende vergadering mag hebben. Ik spreek graag de wens uit dat jongeren en ouderen in groten getale naar onze jaarvergadering zullen komen. Maar bovenal, dat God er Zijn gunst en zegen over zal willen gebieden.Van Zijn zegen immers, zijn we allemaal volstrekt afhankelijk. We beleven turbulente tijden, nationaal en internationaal. Ontzettend veel is aan verandering onderhevig. Alleen het Woord van God blijft tot in der eeuwigheid. Moge dat in ons midden, ook onder land en volk doorwerken.

14 februari 2004

Van der Vlies

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 februari 2004

De Banier | 24 Pagina's

Kort en bondig

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 februari 2004

De Banier | 24 Pagina's