Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Verootmoediging en bemoediging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Verootmoediging en bemoediging

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En Mijn volk, over dewelken Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigen en bidden, en Mijn aangeziclit zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen."

2 Kronieken 7: 14

De HEERE is gekomen en is in het nachtelijk uur aan Salomo verschenen. Wonderlijke zaak, ontzaggelijke zaak. God verschijnt. Hier vindt een Godsontmoeting plaats. God openbaart Zich aan een zondig, sterfelijk mensenkind. Gaat het dan niet over hoogtepunten in het hart en leven van Gods ware volk? Moeten we hier de schoenen niet van de voeten doen, vanwege de heiligheid van de plaats, vanwege het wonder dat de Hoge en Verhevene Majesteit Gods ons hier toont? Hoor, er wordt gesproken... God spreekt tot Salomo: " Ik heb uw gebed verhoord, en heb Mij deze plaats verkoren tot een offerhuis."

God betoont hier In Zijn ongehouden goedheid Zijn onveranderlijke liefde tot Zijn volk en erfdeel. Daar is niets in het volk, daar is niets in het hart en leven van hun koning Salomo dat daartoe aanleiding geeft. Allen zijn ze afgeweken en hebben trouweloos gehandeld. God neemt redenen uit Zichzelf en handelt toch altijd naar Zijn raad en eeuwig, soeverein welbehagen? Ook hier geldt: vrije gunst, die eeuwig God bewoog. God verschijnt aan Salomo en nadert tot hem als de belovende God.Vergeet echter niet dat aan de vervulling van die belofte bepaalde condities zijn verbonden. God is niet alleen de belovende God, maar ook de eisende God. God eist van Zijn volk en kinderen gehoorzaamheid, afhankelijkheid, aanhankelijkheid, een leven naar Zijn Woord en Wet, God eist heiligheid en onderworpenheid.

Velen in onze tijd vergeten dat maar gemakshalve of protesteren tegen een dergelijke voorstelling van zaken. Onze oudvaders spreken echter van "conditionele beloften" en de kanttekenaren vermelden hier boven het hoofdstuk: "De HEERE verschijnt Salomo. Belooft hem Zijn gunst, met conditie van gehoorzaamheid."

God komt met de oproep, de eis tot verootmoediging en tegelijkertijd gaat dat gepaard met een liefelijke bemoediging. God zal Zijn volk gedenken, gedurig uit- en doorhelpen. Zijn liefde en trouw doen ervaren in tijden van misoogst, pest, droogte, sprinkhanenplagen en dergelijke. Als dat volk dan in de nood van het leven als een doemschuldige zondaar voor God in het stof buigt en zich voor God verootmoedigt en schuld belijdt, dan zal de HEERE hen horen en hun zonden vergeven en hun land genezen.

Een van de kernwoorden uit onze tekst is het woord verootmoediging. Hierin vind je het woord ootmoed, nederige onderworpenheid. Dit staat tegenover hoogmoed, de trotsheid, de opgeblazenheid van de mens die niet voor God buigt, maar tegen Hem opstaat en tegen Hem in leeft.Verootmoediging is een zielsgesteldheid waarbij wij ons vernederen voor God. De mens legt zijn vijandschap, opstand en rebellie tegen God af en buigt onder Zijn Woord en Wet, instellingen en ordinances. Ware, oprechte verootmoediging is een vrucht van de bediening van de Heilige Geest.Als de Heilige Geest een mens innerlijk overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel, zijn schuld doet erkennen en zijn straf leert aanvaarden, dan bukt en buigt een ziel voor en onder God en verootmoedigt zich in stof en as onder belijdenis van zijn zonde en schuld: "Wee mijner, dat ik zo gezondigd heb!" Dat is wat toch in waarheid gekend, geleerd en beleefd moet worden. Zondaar worden voor God, zondaar gemaakt worden voor en door God. Menigmaal gebruikt God in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid allerlei kastijdingen om Zijn volk op de plaats te brengen en tot inkeer te brengen. Een duidelijk voorbeeld treft u aan in de gelijkenis van de verloren zoon. God zendt een hongersnood om hem tot inkeer te brengen. Dat is wat steeds gebeuren moet. Een mens moet leren als arm, verloren zondaar stil gezet te worden, tot zichzelf te komen, opdat op die inkeer er ook een wederkeer zou volgen tot God, een wederkeren met smeking en geween.

God werkt die nood. Hij werkt daarin de ware droefheid tot God, die leiden zal tot de waarachtige bekering tot God. God werkt op Zichzelf aan, tot verheerlijking van Zichzelf en daarin de zaligheid van de zondaan Waar een arm zondaar zijn nood en ellende buiten God en zonder God recht heeft leren verstaan, daar wordt een roepen geboren om genade, om behoud.

Bemoediging

Het is onze hartelijke bede en verzuchting dat deze tekst praktijk mag worden in ons aller hart.We zien veel te veel op de zonden van anderen, veel te weinig wordt er iets beleefd van de heiligheid van God, Die zelfs met de minste zonde geen gemeenschap kan hebben. Krachtens Zijn eeuwig Zijn en Wezen moet God alle zonden, klein en groot, werelds of godsdienstig straffen en verdoemen.

Waar God Zich alzo in Zijn vlekkeloze heiligheid en volkomen rechtvaardigheid openbaart in de ziel, blijft er niets anders over dan een verloren mens. Zo één verootmoedigt zich voor God, maar zo één wordt ook in het dodelijkst tijdsgewricht bemoedigd door God. Dezulken mogen Gods aangezicht zoeken, met smeking en geween toegaan tot de troon der genade en roepen om genade, vergeving en verzoening. Waar God uit genade de waarachtige bekering tot zaligheid werkt, blijft Hij ook in de vervulling der belofte niet achter: "Zo zal Ik uit den hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen."

Hoe nodig is het dat dit ook in onze tijd wordt gevonden, waarachtige verootmoediging voor Gods aangezicht en het geloof in een horend en verhorend God ter bemoediging. Nergens recht op, geen aanspraak kunnen laten gelden, en nochtans wordt er genade verheerlijkt.

Een ieder mag wel met de dichter vanPsalm 79 ootmoedig instemmen: "Gedenk niet meer aan 't kwaad, dat wij bedreven; Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven; Waak op, o God, en wil voor verder lijden Ons klein getal door Uwe kracht bevrijden. Help ons, barmhartig HEER', Uw groten naam ter eer; Uw trouw koom' ons te stade; Verzoen de zwore schuld. Die ons met schrik vervult; Bewijs ons eens genade."

Ds. CL Onderdelinden, Oldebroek

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juli 2004

De Banier | 20 Pagina's

Meditatie · Verootmoediging en bemoediging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juli 2004

De Banier | 20 Pagina's