Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Parlementair logboek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Parlementair logboek

5 minuten leestijd

Financiële beschouwingen

yerreweg de meeste tijd ging vorige week zitten in de algemene financiële beschouwingen - dat is het debat van de Tweede Kamer met de regering over de Miljoenennota en de andere fmanciële stukken. Het is na de politieke beschouwingen het debat van het grote geld. Omdat zonder geldstromen er ook voor de rest zo goed als niets loopt, is dat dus een debat dat over meer gaat dan euro's en centen alleen.

SGP-fractievoorzitterVan der Vlies begon zijn bijdrage met een meer algemene opmerking. Een van de motto's van het kabinet is het bevorderen van gemeenschapszin én het aanspreken van mensen op het dragen van eigen verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun omgeving. Van der Vlies deed daar een concreet voorstel voor. Dat voorstel luidt dat het voor werkenden fiscaal aantrekkelijk moet worden gemaakt om zich op de een of andere manier in te zetten voor zorgbehoevenden, of dat nu familieleden zijn, buren of andere bekenden. De SGP-motie die het kabinet op dit punt moet vastpinnen krijgt zoals het er nu naar uitziet een Kamermeerderheid.Van de grote partijen is de steun van CDA en PvdA al binnen.

Uiteraard waren de financiële beschouwingen ook het moment om nog even stil te staan bij de uitkomst van de politieke beschouwingen een week eerder. Toen ging een belangrijk deel van het debat over de positie van de zogenaamde kwetsbare groepen. Het is hier al vaker gezegd: de SGP steunt de doelstellingen en hoofdlijnen van het kabinetsbeleid omdat de maatregelen echt onomkoombaar zijn. Maar voor sommige groepen is de bodem bereikt. Omdat veel toch nog onduidelijk is, is het moeilijk nu al de balans op te maken. Dat kan pas later, als we weten waar de pijn is neergeslagen. Dan ook zal gekeken moeten worden waar er 'bijgespijkerd' dient te worden.

Wat in dit verband best nog wat meer aandacht zou moeten en kunnen krijgen is de bekendheid bij 'de mensen in het land' over de mogelijkheden een beroep te doen op voor hen bestemde voorzieningen. Dat is jammer, omdat door die onbekendheid sommigen het onnodig moeilijk hebben. Bepaalde rechten worden gewoon niet benut, terwijl dat toch best wel de nodige soelaas zou kunnen bieden. Hier ligt er dus een duidelijke taak voor het kabinet en de verantwoordelijke diensten.

MKB

Een goed woordje deed de SGP ook voor de middelgrote en kleine bedrijven. De cijfers wijzen uit dat juist het midden- en kleinbedrijf feitelijk de basis vormt van onze economie. Dat wordt nog te weinig beseft. Met als gevolg dat knelpunten die al jaren bekend zijn toch blijven liggen.Van derVlies noemde het voorbeeld van de overdracht van een bedrijf van vader op zoon. Of het nu boeren betreft of winkeliers of andere ondernemers in het mkb, dat blijft een hobbel. Kan daar nu eindelijk eens werk van worden gemaakt, drong de SGPwoordvoerder aan.Terecht wil het kabinet het vestigingsklimaat van Nederland aantrekkelijk maken, maar als dat beperkt blijft tot de grote en zeer grote bedrijven, schieten we tekort.

Vitaal platteland

Met minister Veerman besprak de Tweede Kamer op 4 oktober de nota 'Agenda Vitaal Platteland'. Daarin schetst het kabinet haar visie op de ontwikkeling van de plattelandsgebieden in Nederland. Door alle aandacht die uitgaat naar de Randstad lijkt het er wel eens op dat in Nederland alles draait om de grote steden en de gebieden eromheen, maar niets is minder waar. Wie verder kijkt dan de Randstad groot is, weet dat het grootste deel van ons land nog altijd platteland is.

En wat de SGP betreft blijft dat zo. Helaas wijzen de ontwikkelingen een an­ dere kant op. De verwachting is dat het aantal boerenbedrijven in de komende tien jaar meer dan halveert. Iedereen kan op z'n vingers narekenen dat dat nogal wat consequenties zal hebben voor de landelijke gebieden.Ten eerste zal er in de landbouw nóg méér schaalvergroting plaatsvinden, en ook moet je er van uitgaan dat veel landbouwgrond ten prooi valt aan bebouwing, hetzij dat er natuurgebieden van worden gemaakt Betreurenswaardig. Feitelijk betekent dit het einde van veel kleinschalige gezinsbedrijven die eeuwenlang het beeld van ons landschap bepaalden. Ook zal deze trend gepaard gaan met veel maatschappelijk leed voor degenen die noodgedwongen moeten stoppen.

Tegen deze achtergrond liet irVan der Vlies weten dat de kabinetsnota zich te veel neerlegt bij deze ontwikkeling. Waarom wordt er niet meer geïnvesteerd in maatregelen die moeten voorkomen dat boeren hun bedrijf beëindigen? Van derVlies: "Verbreding van de landbouw is niet een ideaal van de boer. Hij wordt er veelal tegen zijn zin toe gedwongen. Boeren willen het liefst gewoon boer blijven en hun geld verdienen met het produceren van voedsel en landbouwproducten."

Turkije

Vorige week woensdag werd in Europa het licht op groen gezet om te gaan onderhandelen met Turkije. Een commissie die daarover moest rapporteren, oordeelde dat dat nu kan. Het besluit om ook echt te gaan onderhandelen, zal later dit jaar moeten worden genomen. De SGP heeft diezelfde dag nog afstand genomen van de mogelijke toetreding van Turkije tot de EU. Op alle punten die Europa zelf als voorwaarde had geformuleerd, zitten de Turken onder de maat.

Voor de SGP is de conclusie helder: de EU sjoemelt met de eigen eisen. Dat gebeurt natuurlijk wel vaker (denk aan de EMU-normen), maar het blijft sjoemelen. Dat is sowieso laakbaar, het ondergraaft bovendien het toch al geringe vertrouwen van de burgers in 'Brussel'. Turkije hoort gewoon niet bij Europa. Het ligt in Azië, en ook godsdienstig en cultureel heeft het land een heel andere ontwikkeling doorgemaakt dan Europa. Alle pluspunten die daar tegenover staan, kunnen deze feiten niet ontkrachten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 2004

De Banier | 24 Pagina's

Parlementair logboek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 2004

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken