Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de provincie · Gelderland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de provincie · Gelderland

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afscheid en welkom

De heer ing. G.S. Schotanus heeft in de fractievergadering van september aangegeven dat hij wil stoppen met zijn lidmaatschap van Provinciale Staten. De combinatie van zijn baan in het onderwijs, het fractievoorzitterschap van de SGP in de gemeenteraad van Barneveld en het statenlidmaatschap is qua tijd voor hem een te zware belasting gebleken. Hij heeft in de vergadering van provinciale staten van 6 oktober jl. afscheid genomen.

Als Statenfractie zien wij de heer Schotanus node gaan. Hij was een betrokken en voortreffelijk statenlid. De heer ing. B. van derWeerd uit Ede is op dezelfde dag geïnstalleerd als zijn opvolger De heer Van derWeerd is al 5/2 jaar fractievolger Hij is lid van de provinciale commissie Verkeer en Water

De heer A. Lok uit Doornspijk, ex raadslid en ex wethouder van de gemeente EIburg hoopt de heer Van der Weerd op te volgen als lijstvolger De heer Lok wordt lid van de provinciale commissie Landelijk Gebied. Hij hoopt zich de komende tijd met de reconstructiewet bezig te houden. Hoewel onze statenfractie bestaat uit 4 leden, 2 lijstvolgers en 1 fractie-assistent, dus uit 7 personen bestaat, hebben wij ambities voor 10. Onze fractie kan zich, volgens buitenstaanders, naar de inhoud op provinciaal niveau meten met de coalitiepartijen. Helaas hebben wij niet de macht van het getal. Echter, op de inhoud het debat voeren, maakt ons onafhankelijk van het aantal zetels: de politieke inhoud geeft het gezag. Een ieder van ons in en buiten de ach­ terban kan dat volgen. En het wordt gevolgd!

Maar is die nieuwe politiek van het dualisme zoveel anders geworden? In de verhoudingen tussen het Gelders Parlement en de gedeputeerden wel. Wil de burger, een vereniging, een bedrijf of een gemeente, op provinciaal, gemeentelijk en landelijke niveau iets bereiken, dan zijn wij nog meer dan in het verleden aanspreekbaar en benaderbaar. En gelukkig men weet ons te bereiken!

Algemene beschouwingen van de heer Klein

Als wij vanuit de Gelderse politiek zeggen dat wij communiceren, dan is dat enerzijds het afleggen van verantwoording, anderzijds heeft het ook te maken met normering. Met de uitleg van Van Dale kom je uit bij: "communicatie", "verantwoording afleggen". Dan heeft communicatie in die twee ladingen alles te maken met "waarheid".

Dan is het heel goed dat wij ons afvragen of de waarheid oplicht in de communicatie. Hebben wij contact met elkaar? Gaat het niet alleen om het wat en om het hoe, maar gaat het om beide? "Hoe"en "wat" hebben beide te maken met menselijke waarheden en ook met Goddelijke en Bijbelse waarheden.

Bij het zien van een aantal amendementen en moties was ik daarom verheugd dat wij niet in alles vandaag hebben gezegd, zonder dat we direct weten wat het effect is, maar over te gaan tot een bezuinigingswoede, zowel bij de behandeling van de voorjaarsnota als bij die van de kerntakendiscussie. Er kan dan in plaats van een storm een wave ontstaan in deze Statenzaal met zitten en opstaan. Onze provincie moet immers heel direct de komende jaren de consequenties aanvaarden en dragen van deregulering en decentralisatie op welk gebied dan ook en hoe klein die cel dan ook is. In dat maatschappelijk proces moeten wij mede richting geven.Wij moeten de ruimte creëren om initiatieven te laten ontplooien.Wij moeten met elkaar gericht werken op resultaten. Rekenschap afleggen tegenover de burger in de vorm van verantwoording. De waarheid moet echter niet uit het oog verloren raken.

Infrastructuur

Het zou eenvoudig zijn op de laatste paar jaar even terug te blikken.Toch heeft onze fractie iets verder teruggekeken. We hebben naar 8 oktober 1997 gekeken; voor de N303, Putten-Nulde, is toen het tijdvak van realisatie van 2006 - 2010 gewijzigd in 2002 - 2005 door dienovereenkomstig een bijbehorend bedrag beschikbaar te stellen. De motie van de SGP sprak het college destijds zodanig aan, dat de heer De Bondt zei, nadat de motie eerst was aangehouden, haar toch te willen uitvoeren. Nu I juni 2004, wordt er een informatieavond gehouden in Putten. Wat te denken over de discussie over rijkswegen als de heer Dirksen op 7 november 1996 het college ervan op de hoogte brengt dat er tientallen miljoenen guldens uit het gebied van de directie Oost van Rijkswaterstaat Gelderland teruggestort zijn bij het Rijk, omdat die middelen door gebrek aan uitvoeringsgerichte projecten niet ingezet konden worden?

Provinciale Staten hebben toen sterk aangedrongen op verbetering en uitbreiding van de A12, A15, Al 8, A50, A73. Die problematiek bestaat nu nog. Wij waarderen het dan ook zeer, waar voorheen een half mensenleven nodig was om in onze provincie iets van de grond te laten komen, dat wij nu kunnen zeggen dat er resultaatgericht gewerkt wordt. Dat moet ook; er is daadkracht nodig.Alle belangrijke rijkswegen lopen door Gelderland; Gelderland is een mainport van Europa te noemen. OudVVD-fractievoorzitter mevrouw Berkenstein meldde in 1995 dat investeren in infrastructuur en onderwijs de enige manier is om iets te doen aan de verbetering van de economie, en wel met dynamiek en perspectief. Wij constateren dat het bijna een decennium heeft geduurd voordat de noodzakelijk geachte investeringen in de infrastructuur en de beschikbare middelen inderdaad naar voren komen en worden geëffectueerd.

We zagen dat in de voorjaarsnota en in het werkplan van het college. Laten we daarom vanuit die geschiedenis leren dat procedures bij infraprojecten teruggebracht moeten kunnen worden naar een maat die wij als huidige politieke generatie kunnen overzien. Zo kunnen wij met onze prioriteiten, andere inzichten, andere regionale voorkeuren en met een decentralisatie en een lering die op het bord van de provincie komt, zodanig aan de gang gaan dat wij inderdaad resultaatgericht werken. Dan zit bestuurlijk Gelderland niet zelf meer in de file van de besluiteloosheid. Er werd zojuist gesproken over stroperigheid in het verleden. Als wij zeggen te hopen dat het in de nabije toekomst anders wordt en als wij daarvan tevens de signalen zien, dan heeft onze fractie bij de laatste begrotingsbehandeling terecht opgemerkt dat Gelderland één grote bouwput zal moeten worden. Ik heb toen zoiets gezegd van: laat Gelderland zelf maar dreunen bij die grote bouwactiviteiten.

Ik noem kort enkele zaken die we niet mogen overslaan. Is er voldoende afstemming tussen gemeentebestuurders en de Staten en college van GS? Ik bedoel daarmee: kunnen wij hen lokale bestuurders laten zijn in het licht van de communicatie en van de waarheid; kunnen zij ambassadeur zijn voor onze Provincie en niet meer het argument gebruiken: de provincie houdt het tegen.

Ruimtelijk beleid

De nota Ruimte geeft provincies en gemeenten in dit verband meer mogelijkheden. Het is terecht en ook heel actueel dat de inspraakreactie van het Sociaal-economisch overleg Noordwest-Veluwe een verband toont met die nota. Ik citeer "Uit de recentelijk gepubliceerde nota Ruimte kan worden afgeleid dat de gemeenten meer beleidsvrijheid krijgen. Dat brengt ons en het sociaal-economisch overleg Noordwest- Veluwe bij de vraag of het nog wel terecht is dat het reconstructieplan, een bestemmingsplan of een streekplan opzij kan zetten". Dat is een beleidsvraag, waarop wij de komende tijd een antwoord moeten formuleren.

Wij pleiten uit oogpunt van wonen en werken ook in deze beschouwingen voor het realiseren van lokale bedrijventerreinen. Het is daarbij goed dat de Staten knopen kunnen doorhakken vanuit de samenwerkende verplichting die wij hebben voor de vrijkomende agrarische bebouwing.

Een andere slepende zaak waarop een antwoord moet worden gegeven. Wat zou het fantastisch zijn met elkaar een oplossing te kunnen bedenken om de permanente bewoning van recreatiewoningen op te lossen.

Voor dat probleem moet in heel Gelderland voor iedere gemeente een vergelijkbare oplossing gegeven kunnen worden.

Ik las onlangs in de NRC een goede opmerking in relatie tot de nota Ruimte over welke soort landbouw en welke omvang er nog plaats blijft in ons land. Anders blijven wij achter de feiten aanhollen.Vandaag de markt, morgen de nitraatrichtlijn, overmorgen de nota Ruimte, die juist die drager in onze economische structuur de das omdoet.

Welzijn en Zorg

Ik had deze week vanwege een andere hoedanigheid een overleg met het ministerie van onderwijs, enkele scholen en enkele bestuurders over de planning, waarbij de provincie een heel nadrukkelijke opdracht krijgt. De Gelderse samenleving, de grote stedelijke regio's en andere provincies zal duidelijk gemaakt worden dat er een diversiteit in de bevolking aanwezig is. Dat wisten we allang. Vanuit de SGP-visie echter menen wij te moeten stellen dat ook in onze provincie de identiteit naar regio's onderkend moet worden en blijven. Dat krijgen we steeds meer in handen.Was er een aantal jaren terug de discussie over de rol die de provincie in de toekomst moet spelen. Nu merken wij dat er een proces is, waarbij de provincie zeker een rol krijgt toebedeeld. Ik vind dat wij moeten vaststellen dat juist de pluriforme samenleving in onze provincie een denominatieve benadering naar identiteit rechtvaardigt.Als het gaat om zorg en welzijn, constateer ik dat juist gezinnen omvallen in onze, mag ik het zo zeggen: gereformeerde achterban. Zij kunnen binnen de samenleving te weinig vorm geven aan wat zij als gezin, als structuur, als instituut in de samenleving zo graag hadden willen betekenen.

Reconstructies

Ik noem nog het aspect van de reconstructie en vervolgens heb ik nog een principiële opmerking. De afgelopen maanden hebben de drie reconstructiecommissies in Gelderland een ontwerpreconstructieplan aan GS aangeboden. De reactie van GS daarop is samen met de plannen de inspraak ingegaan, waarna er bijvoorbeeld in de Achterhoek en de Liemers meer dan duizend reacties binnenkwamen. De inspraakavonden worden druk bezocht. Het gaat niet direct om een autonome ontwikkeling van landbouw en natuur.We moeten daarin sturend zijn. Daarom zegt de SGP-fractie van de robuuste verbindingszones, dat als er duidelijk voldoende financiële kaders vanuit de overheid - Rijk en provincie - uitblijven, wij de terughoudendheid in ontwikkeling niet goed vorm kunnen geven. Uit die optiek wordt de vrijwilligheid van de mensen een heel groot goed. Dat moeten wij uitbuiten. ^

Hoe moeten wij omgaan met het gegeven dat het reconstructieplan een van de onderleggers is van het streekplan? Dat mag de discussie niet vertroebelen als het gaat over mogelijkheden voor kleinschalige bedrijventerreinen. Binnen die reconstructie past ook een opmerking over de haalbaarheid in financiële zin. Een en andermaal hebben wij aangegeven dat de eerste vier jaar van de planuitvoering de middelen aanwezig zijn. De periode hierna vervult ons dan ook werkelijk met zorg.

Ook al zijn er tegenstellingen, toch zijn wij met datgene wat wij beogen binnen onze Staten, tot samenwerking verplicht. Dat is communicatie.Vervolgens hebben wij geduid op de pluriformiteit in onze Gelderse samenleving.Als de ontzuiling heel manifest aanwezig is, ook in politiek opzicht, dan moeten wij wellicht concluderen dat wij bij de geestelijke bewustwording van de leidraad in de samenleving - wat is de leidraad voor mensen? - ook komend jaar bij de benadering van de begroting 2005 de politieke uitgangspunten zullen vinden in de Bijbel. Met een vingerwijzing naar onszelf, is onze fractie er heilig van overtuigd als we proberen te leven in gehoorzaamheid naar Gods geboden, dat het heilzaam is voor alle burgers.

Gelderse SGP-statenfractie. Secretaris: H.Wobben, Laan 83, 8071 JJ Nunspeet. Telefoom 0341-2582 72. E-mail: sgp@ps.gelderland.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 2004

De Banier | 24 Pagina's

Uit de provincie · Gelderland

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 2004

De Banier | 24 Pagina's