Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Een aansprekende toepassing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Een aansprekende toepassing

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoon en dezelve doet, dien zal /k vergelijken bij een voorzichtig man. En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, dien zal bij een dwazen man vergeleken worden."

Mattheüs 7: 24a + 26a

Ons volk verlangt uiteraard naar welvaart. Elke partij in ons vaderland biedt daartoe een programma aan, waarin verwoord is wat welvaart betekent en hoe deze bereikt kan worden. Vele meningen zijn dan te horen, die elkaar niet zelden tegenspreken. Ook een regering heeft hierover gedachten, die altijd onder kritiek staan. De veroordelingen hierover vragen telkens veel aandacht. In dit alles kunnen we vaak ook duidelijk opmerken hoe aards de mens gericht is, zelfs ook vaak de godsdienstige mens. Dan past ons, bij het licht van het Woord des Heeren, voortdurend eerlijk zelfonderzoek. Welke welvaart zoeken wij en hoe willen wij welvaart opbouwen.

Bouwen

Het gaat in het tekstgedeelte over twee soorten mensen. Zo kunnen we ook ons volk verdelen. De scheiding wordt gemaakt door het antwoord op de vraag hoe de mens met Gods Woord leeft. Dat wil de Zaligmaker duidelijk maken in de gelijkenis van de twee bouwers.Toegepast in het heden komt dan de vraag hoe wij ons levenshuis en onze samenleving willen opbouwen. Dan kan dat op twee manieren en beiden zijn werkelijkheid. De hoogste Profeet ge­

bruikt voor Zijn onderwijs over deze dingen een dagelijks beeld. Twee mannen besluiten een huis te bouwen. Zij gaan echter totaal verschillend te werk. De ene bouwer spant zich enorm in. Hij graaft diep en blijft dat doen totdat hij op de rotsbodem stoot. Daar begint het eigenlijke bouwen van zijn huis. Hij maakt een goed fundament, zodat zijn huis verankerd staat op de

rotsbodem en daar één geheel mee vormt. De Heere Jezus Christus noemt deze man voorzichtig, verstandig. De andere man bouwt ook een huis. In dezelfde omgeving, maar wel geheel anders. Deze man doet niet veel moeite en spant zich veel minder in. Hij denkt en graaft niet zo diep. Het gaat hem om de bovenbouw van zijn huis en daarvoor is graven niet noodzakelijk.Als alles maar mooi is en een lust voor het oog. De eerste een zwoegend mens en de andere een mens van het gemak. Toch wordt de tweede bouwer dwaas genoemd. En het verschil tussen voorzichtig en dwaas?

Het fundament

Twee bouwers, die beiden een huis bouwen. Uiterlijk misschien gelijk; schijnbaar totaal geen verschil. Het doel van beiden is om erin te wonen.Wel een verschil in de diepte. Maar daar niemand dat ziet, doet dat er toch niet toe?

Dat blijkt het allerbelangrijkste. Dat wil de Heere Jezus Christus ook ons duidelijk maken.Voor ons wellicht overbekend, maar verstaan wij de toepassing van de bergrede ook? Wij bouwen allemaal een huis, namelijk ons levenshuis. Ook de mens, die leeft onder de bedie­

ning van Gods Woord. Dan wellicht een net en godsdienstig leven. En toch is er tussen kerkmens en kerkmens een groot verschil. Horen en doen of horen en niet doen, zoals dit in de gelijkenis van het zaad wordt verwoord. Bouwen op zand of op de steenrots.

De voorzichtige, wijze bouwer is degene, die de woorden Gods hoort en ook doet. Die bouwt op de steenrots en dat is Christus. Die zijn of haar hart aan de Heere mag geven, gehoorzaam gemaakt aan de oproep van de Heere Zelf Horen en verstaan. Een buigen voor het gepredikte Woord des Heeren. Dat betekent een buigen onder het oordeel Gods over de zonden, dat de mens in zichzelf rampzalig is en de eeuwige dood verdiend heeft. Door de Heilige Geest geleerd nooit voor God te kunnen bestaan en daarom een doemwaardige. Zo leert een mens bevindelijk wat in Psalm 130 wordt beleden. Die wordt met zijn verloren leven ook naar de Heere uitgedreven en mag schuilen achter dat dierbaar bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden. Het levenshuis gebouwd op de steenrots Christus. De hoop gevestigd op het Lam Gods. Een leven, een bestaan met het Woord des Heeren, ziende op het levende Woord Christus Jezus.

En de andere bouwer? Voor de medemens wellicht een prachtig huis.Voor sommigen zelfs indrukwekkend. Zeer godsdienstig en een voorbeeld voor anderen. Een trouw en meelevend kerkganger Daar heb je iets aan. Misschien ook wel in de politiek en de samenleving. Alleen, wat leeft in het hart van die mens? Ten diepste gericht op zichzelf De Heere heeft aan hem of haar niets, want de God van het Woord vraagt het hart van een mens. En daarmee ook de liefde van het hart. En de dwaze bouwer bezit in zijn hart enkel eigenliefde. Aan de buitenkant alleszins godsdienstig, maar ook daarin vol eigenliefde en

geen liefde voor de Zaligmaker Met eigen werken aangenaam zijn en niet van genade willen leven. De steenrots Christus ontbreekt en wordt ook niet gemist!

Welvaren

Een groot verschil tussen godsdienst en godsvreze. Dat komt ook openbaar De gelijkenis spreekt over natuurgeweld, waarvan we ook

in onze tijd regelmatig horen. Het ene huis kraakt misschien wel, maar het blijft staan. Het andere huis kreunt en valt. Zonder Christus leven en niet bouwen op de leer der zaligheid is een dwaas bouwen en een zeker vergaan. Een vallen in de rampzaligheid. Maar met Gods Woord is het een leven tot in eeuwigheid.

In het licht van deze gelijkenis komt het ook aan op bukken! Bukken voor de Heere en Zijn Woord. De voorzichtige bouwer, wijsgemaakt door de Heilige Geest, mag bouwen op het vaste fundament, Jezus Christus en Dien gekruisigd. Moge de Heere ook veel bukkende mensen en ook een bukkend volk geven.Want dat is welvaren.

Oud-Beijerland, ds. L Groenenberg

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 2004

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie · Een aansprekende toepassing

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 2004

De Banier | 24 Pagina's