Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Europees Parlement · Begrotingsperikelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Europees Parlement · Begrotingsperikelen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Net als in Nederland wordt dit najaar ooi< . de begroting van de Europese Unie (EU) voor 2005 vastgesteld. Daar zijn het Europees Parlement en de Europese Raad van Ministers (lees: de nationale regeringen) bij betrokken. Er komt heel wat duw en trekwerk in achterkamertjes bij kijken. De Europese begroting steekt een beetje anders in elkaar dan de nationale begrotingen. Daarom leggen we hieronder uit hoe de EU aan haar geld komt en waaraan zij dat uitgeeft.

Inkomsten

De EU is een samenwerkingsverband van lidstaten. De EU heft daarom zelf geen belastingen. Dat doen alleen de lidstaten. De EU int contributies van de lidstaten via het zgn."eigen middelen"stelsel. Er zijn drie soorten eigen middelen. Allereerst de "traditionele eigen middelen": dat zijn douaneheffingen op Import van buiten de EU. Alle lidstaten hanteren uniforme Europese invoertarieven.Wat de douaniers van de EU-landen aan importheffingen incasseren, moet worden afgedragen aan Brussel. Voor de eigen administratie mogen de lidstaten 25% houden. In de tweede plaats dragen de lidstaten een deel van geïnde omzetbelasting af. Dat zijn voor de EU de "BTW-middelen" die circa 3% bedragen van alle BTW-opbrengsten. Ten derde de"BNI-middelen", dat is een contributie gebaseerd op het welvaartsniveau van de lidstaten. Daarvoor int de EU ongeveer een 'h% van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI) van elke lidstaat. De drie soorten eigen middelen vormen samen de inkomsten van de EU. De importheffingen vormen 12% van het totaal, terwijl de BNI-middelen met bijna 60% het zwaarst wegen. (Zie figuur I.) In totaal ontvangt de Europese Unie in 2005 ongeveer I 16 miljard aan eigen middelen. Omgerekend per inwoner ruim 255 euro.

Uitgaven

De EU geeft het ontvangen geld ook weer uit. De wettelijke basis daarvoor is de Europese begroting. Die bestaat uit zes hoofdstukken (zie figuur 2). Het meeste geld van de EU gaat naar het gemeenschappelijk landbouwbeleid, ongeveer 45% van de totale begroting. Daarna volgen met 33% de structuurfondsen. Dit zijn vooral subsidiemaatregelen voor armere regio's in de EU.

Het is ook interessant om te weten naar welke lidstaten het geld uit de EU begroting gaat. Officieel zal de Europese Commissie dit niet belangrijk vinden, omdat zij de EU als één geheel ziet. In de praktijk werkt dat niet zo, want bij de begrotingsonderhandelingen probeert elke lidstaat juist'het grote Europese geld' naar zich toe te trekken. Figuur 3 laat zien hoe de verdeling per lidstaat in 2002 is uitgevallen.

Opvallend is dat Spanje (ES) veruit het meeste EU-geld ontvangt, terwijl de grootste lidstaat Duitsland (DE) pas op de derde plaats staat.Van de kleine landen ontvangen Griekenland (EL) en Portugal (PT) relatief veel, omdat zij - met Spanje - de armste landen van de EU zijn. Dit zal na 2004 moeten wijzigen, omdat de pas toegetreden Middenen Oost-Europese landen nog armer zijn dan de Zuid-Europese.Ten slotte scoort onze zuiderbuur België (BE) heel goed, omdat in dit land de grootste EU-instellingen gehuisvest zijn.

, De eurofractie ChristenUnie-SGP heeft in oktober tegen het voorstel voor de Europese begroting 2005 gestemd. Het Europees Parlement had namelijk het uitgavenniveau met 6 miljard opgehoogd. Dit extra geld wil het Europees Parlement uittrekken voor voorlichting aan de burgers over de Grondwet, over de euro, voor extra subsidies uit de structuurfondsen, voor extern beleid en zo meer. Wij zijn van mening dat de EU zich moet concentreren op haar kerntaken en de lidstaten niet voor de voeten moet gaan lopen met allerlei 'nieuw' beleid. In het volgende nummer gaan we dieper in op de financiering van de EU na de uitbreiding en komt ook de vraag aan de orde hoeveel Nederland betaalt aan en ontvangt van de EU.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 2004

De Banier | 24 Pagina's

Europees Parlement · Begrotingsperikelen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 2004

De Banier | 24 Pagina's