Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Een rijke nieuwjaarswens

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Een rijke nieuwjaarswens

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere nu des vredes Ze/f geve u vrede allen tijd, in allerlei wijze. De Heere zij met u allen.

2 Thessalonicensen 3: 16

De apostel Paulus bes/uit deze tweede brief aan de Thessalonicensen met een rijke zegenwens. In Thessalonica, de hoofdstad van Macedonië, had de Heere een gemeente gesticht. Met groot gevaar voor zijn leven had Paulus daar het evangelie mogen prediken en de Heere wrocht mede. Nu schrijft Paulus aan die gemeente en wekt daarin op tot standvastigheid in het geloof en de liefde. Ook waarschuwt hij voor de verleiding der ongeregelde wandel. Hij besluit deze brief met een rijke zegenwens. Bij die zegenwens willen wij aan het einde van het jaar 2004 een ogenblik stilstaan.

Oorsprong van alle goed

in bovenvermelde tekstwoorden worden wij in de eerste plaats gewezen op de Oorsprong van alle goed. Om het nu voor tijd en eeuwigheid van de Heere te mogen verwachten, ook voor het nieuwe jaar."De Heere nu des vredes Zelf geve u vrede allen tijd, in allerlei wijze." In deze zegenwens wordt over vrede gesproken en vrede is een aangenaam woord. Hierbij denken wij dan aan landsvrede, huisvrede, gezinsvrede, huwelijksvrede, doch bovenal aan geestelijke en eeuwige vrede, dat is vrede met God. Aardse vre­

de is groot en goed om daarin te mogen delen. In het bijzonder in de tijd waarin wij leven, een tijd van verwoesting en tweedracht. In het laatste der dagen zullen er toch bijna geen twee meer sa­

men kunnen gaan, ook zal de liefde van velen verkouden, doch niet van allen. De Heere des vredes, dat is de Oorsprong van alle vrede en zegen. Zijn zegen te mogen ervaren voor de tijd is groot, want ook daar hebben wij geen recht op. Om het nu eens ais een rechteloze in alles van de Heere te verwachten. De Heere nodig te hebben voor tijd en eeuwigheid. Om het oog geslagen te mogen hebben op de Heere alleen. Mijn hulp is van de Heere, zegt de dichter. En nu zijn aardse zegeningen en weldaden groot, doch het allergrootste is als wij mogen delen in de geestelijke weldaden en zegeningen. De Heere des vredes, Welke gedachten des vredes heeft gehad vanuit de stilte der nooit begonnen eeuwigheid. De vrede Gods in Jezus Christus staat tegenover alle aardse vrede en zegen. Die vrede te mogen kennen, ervaren, proeven en smaken, dat is een vrede die alle verstand te boven gaat.

Oorlog met God

Van nature missen wij die vrede, daar wij in een staat van oorlog leven met God. De oorzaak daarvan is onze diepe val in Adam, daarin hebben wij tegen God gezondigd en is God onze rechtvaardige Rechter geworden. In onze diepe val in Adam zijn wij allerhande ellendigheid onderworpen, ja de verdoemenis zelf. Nu wordt in de tekst gesproken over de Heere des vredes Zelf

Daarin worden wij gewezen op Die God aller genade Die gedachten des vredes heeft gehad vanuit de stilte der nooit begonnen eeuwigheid. En daaruit vandaan komt Hij naar zulke verloren Adamskinderen om te zien en te trekken uit de macht der duisternis. In de levendmakende daad komt God een zondaar de blinde zielsogen te openen en het stenen hart weg te nemen. Dan wordt een levend gemis van God geboren. Zij komen er achter dat zij in een staat van oorlog leven met God. Dan gaan zij inleven de kloof die er ligt tussen God en hun arme ziel.Wat is dat toch een smartelijke beleving, dat is alles onvrede in de ziel. En als er dan over vrede gesproken wordt, dan gaat er een verzuchting op of de Heere die vrede eens mocht willen schenken. De Heere des vredes gaan zij dan aanlopen als een waterstroom. Is die onrust en smart al geboren in het hart? Het is onmisbaar. Deze zijn in hun smart en droefheid niet gered en toch willen zij voor heel de wereld die droefheid en smart niet missen. Ook worden de zonden dan zo bitter, daar zij gaan beleven dat zij tegen een heilig, rechtvaardig en goeddoend God gezondigd hebben. Zij willen heilig voor God gaan leven en proberen de Heere aan hun kant te krijgen. Zij kunnen wel eens denken: als de Heere nu eens zo gewillig was als ik ben, dan zou het wel terecht komen. Maar om daaruit vandaan te gaan beleven dat zij helemaal niet gewillig zijn om gezaligd te worden zoals God wil. De Heere gaat er alles uitbranden wat van de mens is, opdat zij het leven en de vrede buiten zichzelf zouden leren zoeken. De mens moet uitgedreven worden buiten zichzelf, schuldenaar worden voor een rechtvaardig God. Door die weg gaan zij leren vragen, als een rechteloze die het rechtvaardige oordeel zichzelf hebben waardig gemaakt, naar enig middel om de straf te ontgaan en wederom tot genade te komen.

Middelaar Jezus Christus

Door de onmogelijkheid en verlorenheid heen gaat de Heere de zondaar dat middel, dat is de Middelaar Jezus Christus, aanwijzen. Om dan hoe langer hoe meer naar Hem te worden uitgedreven. Door de weg van recht en gerechtigheid wordt voor Hem plaats gemaakt. En als dat gebeurt, wat ligt er dan een volheid in Hem.Wat is Hij dan toch dier­

baar, beminnelijk en zoet. In Hem ligt een volkomen zaligheid. De Heere nu des vredes Zelf geve u vrede, daar gaan zij dan naar hongeren en dorsten. Om nu in een verzoende betrekking met God gesteld te mogen worden. Rechtvaardig verloren gaan om door recht behouden te worden. Opdat het dan ervaren zou worden: vrede met God door Jezus Christus. In dat dodelijke tijdsgewricht gered te mogen worden en de vrede Gods geschonken te mogen krijgen.Vrede met God, door onze Heere Jezus Christus, dat is de ware, geestelijke en eeuwige vrede. Om dan met Paulus te getuigen: "Het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin."

De Heere zij met u allen! Daar willen wij deze meditatie mee besluiten. Dat de Heere ook ons allen mocht willen gedenken en ook met ons mocht willen zijn in het nieuwe jaar, zo we dat mochten ingaan.

ds.j. Goudriaon, Ede

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 2004

De Banier | 32 Pagina's

Meditatie · Een rijke nieuwjaarswens

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 2004

De Banier | 32 Pagina's